فرانس‌پرس: به نظر می‌رسد طرح تقویت روابط واشنگتن-مسکو متوقف شده است

خبرگزاری فرانسه نوشت با وجود وعده‌های رئیس‌جمهور آمریکا برای بهبود روابط واشنگتن-مسکو، به نظر می‌رسد این طرح در حال حاضر متوقف شده است.

فرانس‌پرس: به نظر می‌رسد طرح تقویت روابط واشنگتن-مسکو متوقف شده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فرانسه در تحلیلی نوشت: دونالد ترامپ با وعده تقویت روابط با مسکو بعد از سال‌ها تنش در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، وارد کاخ سفید شد، اما یک ماه بعد از روی کار آمدن او، به نظر می‌رسد این طرح متوقف شده است.

در ادامه این تحلیل آمده است دونالد ترامپ که همواره توافق با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، را با کاهش روابط با ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) و اتحادیه اروپا وعده می‌داد هنوز نتوانسته است برای دیدار با رئیس جمهور روسیه برنامه‌ریزی کند.

در این مدت مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا و دیگر وزرای دولت او به اروپا سفر کردند تا به متحدان آمریکا اطمینان دهند و اعلام کنند که واشنگتن آنها را ترک نخواهد کرد.

هر چند دونالد ترامپ دیدگاه بهبود روابط با پوتین را حفظ کرده، دولت او با جایگزین کردن ژنرال مک مستر با مایک فلین به عنوان مشاور امنیتی ملی، آشکارا از این موضوع فاصله گرفته است. مایک فلین از دوستان روسیه به حساب می آمد و مک مستر روسیه را تهدید اصلی برای منافع آمریکا و ثبات جهان می‌داند.

به علاوه مجلس سنا قرار است هفته آینده انتخاب دن کاتس را به عنوان مدیر دستگاه اطلاعات ملی تایید کند که مسئولیت هماهنگی فعالیت 17 آژانس آمریکایی را به عهده دارد. این نشانه تردیدآمیز دیگری در برابر ولادیمیر پوتین به حساب می‌آید.

بروس جونز، مشاور مسائل دیپلماتیک در اندیشکده بروکینگز گفت: «تغییر بزرگی وجود دارد. ما تحولی را در رویکرد کاملا حساس درباره تهدید ناشی از روسیه برای اروپا و آمریکا شاهد هستیم.»

جک سولیوان، مشاور امنیت ملی جو باید معاون سابق رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد سیاست کاخ سفید «هنوز نظم نگرفته است»، اما آمدن ژنرال مک مستر «می تواند موازنه ایجاد کند.»

- ترس و نگرانی در اروپا:
دونالد ترامپ از مدت ها قبل تمجید و تحسین پوتین و دیگر «مستبدان» روسیه را آغاز کرده است، اما امیدواری او برای احیای روابط با روسیه با چند رسوایی از بین رفته است: نتایج تحقیقات آژانس های اطلاعاتی آمریکا درباره مداخله مسکو در کارزار انتخابات ریاست جمهوری با هدف ضربه زدن به هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات، روابط مشکوک بین برخی از نزدیکان او با دستگاه های اطلاعاتی روسیه و فرستادن مایکل فلین برای بررسی موضوع تحریم‌های روسیه در مذاکرات با سفیر روسیه در واشنگتن.

این تغییر تا اندازه‌ای قابل توجه است که در دو هفته اخیر با تلاش‌های کاخ سفید برای آرام کردن متحدان عصبی واشنگتن از قاره آمریکا تا اروپا همراه بود. متحدان آمریکا درباره اهداف واقعی آمریکا نسبت به خودشان نگران هستند.

دونالد ترامپ جمهوری‌خواه در دوره کارزار انتخاباتی از ناتو به عنوان سازمانی که از دید او «منسوخ» شده است، انتقاد کرد. اما مایک پنس در کنفرانس امنیتی مونیخ و دیدار با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، بر تعهد «تزلزل‌ناپذیر» دولت آمریکا به روابط دو سوی اقیانوس اطلس تاکید کرد. معاون رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد «آمریکا همیشه متحد بزرگ شما است و خواهد بود. ما در تعهد نسبت به ناتو تزلزل به خود راه نخواهیم داد.»

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، نیز ناتو را پایگاهی مهم برای واشنگتن توصیف کرد.

- گفتگوی تلفنی احتمالی با پوتین:
در همین حال دونالد ترامپ و استیو بنن، مشاور نزدیک او در امور راهبردی، طرح خود را برای گفتگو با مسکو کنار نگذاشته‌اند.

آنها برای کاهش برخی تحریم‌ها علیه روسیه در ازای همکاری درباره برخی مسائل از جمله مبارزه با داعش اعلام آمادگی کرده اند.

ترامپ 16 فوریه در کنفرانسی خبری گفت: «اگر ما بتوانیم به توافق برسیم موضوعی مثبت خواهد بود نه منفی.» وی افزود: «برای من خیلی آسان است که درباره روسیه سختگیر باشم، اما در این صورت توافقی در کار نخواهد بود.»

تکیه بر مشاورانی با مواضع ضدروسی، احتمال دارد دونالد ترامپ را به سوی رویارویی با پوتین پیش ببرد. سولیوان اعلام کرد اما با وجود ورود ژنرال مک مستر به کاخ سفید «هنوز در بین اعضای دولت اتفاق نظر وجود ندارد. ترامپ گاهی می تواند با پوتین تلفنی گفتگو کند و به توافقاتی برسد.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار