همدان؛

استان همدان در 29 محصول رتبه اول منطقه و کشور را داراست

رئیس جهادکشاورزی استان همدان گفت: 29 درصد از ارزش افزوده استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد و استان در 20 محصول را به خود اختصاص داده است.

استان همدان در 29 محصول رتبه اول منطقه و کشور را داراستبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از همدان، منصور رضوانی جلال در نشست شورای اداری استان گفت: وظیفه سازمان جهاد کشاورزی ایجاد امنیت غذایی و اقتصادی است و حفظ محیط زیست باید درکنار امنیت غذایی و اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: استان همدان 1.2 مساحت کشور را به خود اختصاص داده و 4.2 تولیدات و 24 درصد ارزش افزوده استان را به خود اختصاص داده ایم و 3.7 درصد ارزش افزده تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

رضوانی جلال خاطرنشان کرد: در سال 2050 جمعیت کره زمین به 9 میلیارد نفر افزایش می‌یابد که برای آنها باید دو برابر غذا تولید شود و با محدودیت منابع آب، خاک و سایر نابع مهم مواجه می‌شویم که این امر روند تامین غذای مردم را دشوار می‌کند.

وی افزود: در طی چند سال آینده 40 تا 50 درصد اراضی نسبت به جمعیت کاهش پیدا می‌کند که در این شرایط تولید غذا بسیار دشوار است.

رئیس جهادکشاورزی استان همدان بیان داشت: 131 هزار و 519 هکتار از اراضی مستعد آبی استان همدان معادل 81 درصد به سیستم آبیاری نوین مجهز شده‌اند که بیش از 590 میلیون مترمکعب صرفه جویی آب شده است .

رضوانی از یکپارچه سازی 14 هزار هکتار اراضی کشاورزی خبر داد و تصریح کرد: 550 کیلومتر انتقال آب با لوله صورت گرفته که آبیاری را از 35 درصد به 90 درصد رسانده است.

وی ابراز داشت: دو هزار و 400 رشته قنات در استان وجود دارد که قدم های خوبی برای مرمت آن برداشته شده و توسعه کشت های کم آب بر را به کشاورزان داریم.

رضوانی جلال گفت: یکصد هکتار گلخانه در استان ایجاد شده است که به عنوان گلخانه ای نوین در کشور و حتی آسیا بی نظیر است.

وی اظهار داشت: یکی از گلخانه های نمونه دنیا در استان همدان در حال ساخت است که از گلخانه های پیشرو در انتقال تکنولوژی به دانش فنی به شمار می رود.

این مسئول با بیان اینکه برای حفظ توسعه کشت‌های کم آب بر مانند داروهای گیاهی را ترویج کردیم، افزود: همچنین بر توسعه محصولات کم آب بر همچون کلزا تلاش می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان عنوان کرد: بیش از 143 هزار تن سردخانه در سطح استان همدان ایجاد شده و 175 هزار تن نیز در دست ساخت است که 10 درصد سردخانه کشور در استان وجود دارد.

انتهای پیام/ د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.