کرمان؛

افزايش بهره وري منابع آب استان با تغيير الگوی كشت

افزایش بهره وری از منابع آب استان با تغییر الگوی کشت و توسعه محصولات با نیاز آبی کم دردستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

افزايش بهره وري منابع آب استان با تغيير الگوی كشتبه گزارش گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان,عباس سعیدی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت:حذف کشت های با مصرف آب زیاد و راندمان پایین و تغییر الگوی کشت در سطح ۸هزار و ۲۰۰ هکتار در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

وی افزود: در برنامه 5 ساله کاهش سطح زیر کشت محصولات با نیاز آبی بالا و جایگزینی با محصولات کم آب و اقتصادی نظير گل محمدی ، زعفران ، زرشک و عناب تدوین شده است.

سعیدی با بیان اینکه در برنامه پنج ساله افزایش سطح زير كشت محصول زعفران به میزان هزار هکتار در دستور کار سازمان است، افزود: سطح زیر کشت زعفران تا سال 92، 470 هکتار با تولید ۲هزار و ۶۰۰ کیلوگرم بوده و طی دو سال گذشته به 827 هکتار با تولید ۳هزار و ۵۰۰کیلو گرم رسیده است.

وی از جایگزینی ۲هزار و ۵۰۰ هكتار گل محمدي به جاي ديگر محصولات در طی يك برنامه پنج ساله (98-94) خبر داد و خاطر نشان کرد: سطح زیرکشت گل محمدي در سال 92، بيش از ۲هزار و ۵۰۰ هكتار با توليد ۵هزار و ۵۰۰ تن گل بوده و خوشبختانه سطح
زیر کشت کنونی به بيش از ۳هزار و ۲۴۳ هکتار رسيده و با رشد 30 درصدي 7 واحد فعال با ظرفیت ۷هزار و ۹۰۰ تن صنایع تبدیلی گل محمدی را انجام می دهند.

وی با اشاره به اينكه توسعه 400 هکتار باغات زرشك نيز دربرنامه 5 ساله قرار دارد یادآورشد: طی دو سال گذشته سطح زير كشت اين محصول از 26 هكتار به 62 هكتار رسيده است و اين امر همچنان ادامه دارد.

سعیدی توسعه باغات عناب را از ديگر محصولات جايگزين معرفي نمود و گفت: خوشبختانه در سال جاري 198 هكتار مزرعه زعفران، 20 هكتار باغ زرشك و 5 هكتار باغ عناب(غیر بارور) در استان كرمان افزوده شده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.