سایه سنگین برج های پایتخت بر مشکلات سر به فلک کشیده مدارس/ بحران فضای آموزشی و تعهدات مغفول مانده انبوه سازان

انبوه سازی در برخی مناطق پایتخت و تعهد نداشتن به قوانین، تهدیدی جدی برای وضعیت آموزشی و پرورشی دانش آموزان محسوب شده که باید برای رفع این بحران نهادهای ذیربط ورود پیدا کرده و راهکاری عملیاتی اتخاذ کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تهران به عنوان پایتخت همواره یکی از مناطق غنی و  دارای امکانات کشور محسوب می شود حال آنکه در برخی مسائل این غنای امکانات صرفا تصوری بوده و حتی می توان در مواردی همچون فضای آموزشی تهران را جز فقیرترین مناطق به شمار آورد.

این روزها که سرعت ساخت وساز برج های سر به فلک کشیده پایتخت با شیب تندی در حال انجام است وضعیت فضای آموزشی نیز روز به روز بیشتر زیر بار این مشکلات کمر خم کرده و زنگ خطر بحران به صدا درآمده است به ویژه در مناطق غربی تهران این معضل بیش از هرمنطقه دیگر خودنمایی می کند.

کم کاری انبوه سازان روی دیگر سکه توسعه مناطق غربی تهران

منطقه۲۲ در سطح تهران و فراشهری از قابلیت دسترسی مطلوبی برخوردار است به گونه ای که این منطقه در طرح تفصیلی به عنوان قطب گردشگری تهران مطرح شده است تا نیازهای رفاهی شهر تهران را برطرف سازد که بر همین اساس پروژهای بسیاری از جمله آبشار تهران،دریاچه مصنوعی چیتگر در این منطقه در حال ساخت و تکمیل هستند همچنین این منطقه با بالاترین میزان برج سازی و ارتفاع برج ها از 10 تا 42 طبقه منطقه پیش گام تهران است.

افرادی حقیقی و حقوقی که نسبت به تعهدات قانونی انبوه سازی چندان پایبند نیستند و ثمره آن بحران فضای آموزشی و کوهی از مشکلات برای ساکنان رو به افزایش این مناطق است.

به بیانی دیگر اغلب شهرك‌های مسكونی منطقه 22 از سوی انبوه‌سازان ساخته شده‌اند و یكی از تعهدات آنها برای اخذ پایان كار ایجاد فضاهای فرهنگی و آموزشی برای ساكنان است که متأسفانه در این زمینه كم‌كاری کرده که موجب سرانه نامناسب آموزشی نسبت به دیگر مناطق تهران شده است.

کمبود مدارس در غرب پایتخت و تراکم بالای کلاس های درس

با وجود انبوه سازی فعلی و توسعه در این منطقه اما ساکنان هر روزه با مشکلات بیشتری از جنبه تامین فضای آموزشی برای فرزاندانشان مواجه می شوند به ویژه آنکه افزایش تراکم در مقطع ابتدایی بیش از سایر مقاطع تحصیلی وجود دارد .

در واقع دانش آموزان قریب به 2 هزار واحد مسکونی برج‌ها در منطقه 22 به سبب تامین نامناسب فضای آموزشی در اندک مدرسه این منطقه تحصیل می کنند و حتی قریب به 23 شهرک ساخته شده و در حال ساخت از همین تعداد مدرسه بهره مند می شوند که بی شک وجود بحران فضای آموزشی به وضوح قابل مشاهده است.

علیرضا کمریی مدیر کل آموزش و پرورش تهران با بیان اینکه یکی از مشکلات منطقه 22 تهران ساخت و سازهای صورت گرفته و تاثیر گذاری آن بر فضای آموزشی بوده است، عنوان کرد: بیش از40 دستگاه و تعاونی در این منطقه اقدام به ساخت وساز کرده که تا قریب به دوسال آینده نیاز به مکان آموزشی در این مناطق به شدت احساس می شود.

گم شدن فعالیت های آموزشی و پرورشی درمیان انبوه سازی‌های پایتخت

 حال وخیم مدارس پایتخت در غرب تهران  در میان انبوه سازی های این منطقه اعتراض والدین و دانش آموزان  مشغول به تحصیل در اندک مراکز آموزشی این منطقه را به همراه داشته است.

در گفت و گو با چند تن از والدین دانش آموزان درد مشترک آنها تراکم بالای کلاس های درس است که به دنبال آن رسیدگی نه چندان مناسب به فعالیت های آموزشی و پرورشی دانش آموز را در پی دارد.

علاوه بر مساله محدودیت فضای آموزشی و بعد مسافت برای دانش آموزان، معلمان نیز از این مشکلات در امان نمانده اند و معتقد هستند که حجم بالای دانش آموزان موجب کاهش کیفیت عملکرد آنها شده است همچنین انرژی زیادی برای تفهیم مطالب درسی نیاز است.

اکنون استاندارد تراکم دانش آموزی 32 نفر پیشنهاد شده است که با وجود بحران فضای آموزشی در این مناطق این عدد به 40 افزایش یافته است در واقع این مشکل خود از زنگ خطرهای جدی مهجور ماندن آموزه های درسی و پرورشی برای دانش آموزان است که ریشه ای جز سهل انگاری در پایبندی به تعهدات را نمی توان برای آن برشمرد. 
    
رشد حدود 30 درصدی جمعیت سرآغاز بحران فضای آموزشی

هوشنگ میرشفیعی مدیرآموزش و پرورش منطقه 5 شهر تهران با بیان اینکه به جهت فراوانی مهاجرت ها به مناطق غربی تهران در آینده ای نزدیک شاهد بحران در ارائه خدمات عمومی هستیم، گفت: طی سرشماری ها اکنون 170 هزار نفر جمعیت در این منطقه ساکن بوده که تا حدود سه سال آینده به 600 هزار نفر افزایش می یابد و این امر بروز بحران شدید آموزشی را ایجاد می کند.

وی ادامه داد: اکنون منطقه پنج، 32 ساختمان آموزشی دارد که برای رسیدن به استانداردها باید تعدادآن تا 90 واحد افزایش یابد که انبوه سازان در ایجاد آن بنابر ماده 18 قانون شوراهای آموزش و پرورش نقش دارند.

میرشفیعی با بیان اینکه اقدامی عملی از سوی شهرداری ها برای تامین فضا نداریم، اظهار داشت: تمامی مالکان و انبوه سازان در قبال ارائه خدمات باید 70 درصد سهم به شهرداری برای توسعه فضای آموزشی، ورزشی، مذهبی و مواردی از این قبیل ارائه دهند که محقق نشده و طی دو، سه سال گذشته فقط 2 مرکز آموزشی بنابراین قانون ساخته شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش تهران نیز گفت: اقدامات آموزش و پرورش، استاندار و فرماندار در امر توجه به رعایت تامین فضای آموزشی، نگرانی ها برای بحران طی 2 سال آینده را برطرف می کند.

قانون شوراهای آموزش و پرورش مرهمی برای بحران فضای آموزشی

قانون های کنونی شوراها و کمرنگ بودن سیاست های تنبیهی موجب شده تا شهرداری ها و انبوه سازان با وجود آگاهی از قوانین مبنی بر تامین فضای آموزشی در مناطق در حال ساخت، توجه چندانی به اجرای آن نداشته باشند که به دنبال این مشکل، تعلیم و تربیت با سونامی مشکلات برای دانش آموزان، معلمان و والدین همراه شده است.

در این زمینه مرضیه گرد رییس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی با اشاره به اینکه طبق ماده 30 قانون اساسی باید برای همگان امکان آموزش وجود داشته باشد،عنوان کرد: ماده 18 قانون شوراهای اموزش و پرورش به این دلیل وجود دارد.

رییس سازمان مدارس غیردولتی افزود: به دلیل حذف تبصره های اجرایی ماده 18 قانون شوراهای آموزش و پرورش مشکلاتی ایجاد شده که بر اساس این قانون، در هر منطقه که بیش از 200 واحد مسکونی احداث شود، باید فضای آموزشی آن نیز پیش بینی شود البته این ماده به قوت خود باقی است اما الزامات اجرایی و در اولویت قراردادن برخورد با متخلفان که پیش از این درقالب چهار تبصره وجود داشته، حذف شده است.


وی بیان کرد: به دنبال مذاکرات و تعاملی که با شهرداری هادر شورای آموزش و پرورش ایجاد شده امیدواریم شاهد ترقی خوبی درساخت مدارس جدید باشیم.


گزارش از آتوسا دولتیاری


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار