اصفهان؛

بینش اسلامی به کاربردهای علم جهت می‌دهد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: علمی که در اسلام مطرح است در دو بعد نظری و عملی معرفی شده و بینش اسلامی به کاربردهای علم جهت می‌دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهدی گلشنی  امروز در همایش ملی علمی پژوهشی «علم و دین» با اشاره به رابطه میان علم و دین اظهارکرد: عده‌ای علم و دین را جدا دانسته و عده‌ای در یک راستا می‌دانند، البته گروهی که این دو مقوله را جدا می‌دانند، لزوماً منکر دین نیستند.

وی افزود: عده دیگری اشتراکات محدودی میان علم و دین قائل هستند، ایمان هم در دین وجود دارد و هم در علم؛ عده قلیلی از افراطیون مذهبی نیز به کارگیری علم را به هیچ عنوان در دین جایز نمی‌دانند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخی مطالعه طبیعت را یکی از توصیه‌های دینی دانسته و آن را نوعی عبادت تعبیر می‌کنند که عالمان مسلمان نیز همواره چنین نظریه‌ای داشته و علم‌آموزی را عبادت می‌دانستند.

وی با اشاره به نقش دین در علم خاطرنشان کرد: این مقوله به تفاوت در نظریه‌ها و فرضیه‌ها بستگی دارد؛ تجارب، تئوری‌ها را قطعی نمی‌کند و این نظریه در علوم کوانتوم نیز وجود دارد.

گلشنی با بیان اینکه اخیراً مباحث فلسفی و فیزیکی با همدیگر اختلاط یافته است، اذعان داشت: طبیعت پیچیده‌تر از چیزی است که ما فکرش را می‌کنیم و هدف‌مند بودن دنیا و طبیعت یکی از دلایل اهمیت علم‌آموزی است.

وی ادامه داد: نقش اصول متافیزیکی در دین مشهود و سر نخ این اصول در دین است، دین می‌تواند در شرایط حساس به علم کمک کند و به آن سرنخ بدهد چراکه همیشه نمی‌توان به تجربه اکتفا کرد.

فیزیک‌دان و نظریه‌پرداز ایرانی بیان داشت: برخی گرایش به علم دینی را ترک کامل کار تجربی در دین می‌دانند که این غلط است، بسیاری از افرادی که به‌ دین اعتقادی ندارند، به شهود معتقد هستند.

وی یادآور شد: بسیاری از کشفیات علمی توسط شهودگرایان صورت گرفته و شهودگرایان بر این باورند که برخی علوم به انسان وحی شده و جرقه‌اش ناگهانی به ذهن دانشمندان رخ می‌دهد.

گلشنی با بیان اینکه علم از پاسخ به بسیاری از سؤالات ناتوان است، متذکر شد: دین و فسلفه پاسخ سؤالاتی در این دنیا را داده است که از طریق علم پاسخ به آن‌ها مقدور نبوده است.

وی اظهارداشت: بسیاری از فیزیک‌دانان در طول تاریخ نتوانستند پاسخ برخی از سؤالات را از طریق علم به دست آورند و خارج از مرز دانش و در حوزه دین می‌دانستند.

این پژوهشگر فلسفه علم عنوان داشت: همچنین اخلاق نیز از جمله مباحثی است که به طور کامل از علم برگرفته نشده و دین باعث رسیدن به اصول اخلاقی است.

وی با بیان اینکه علم توانایی توصیف بسیاری از زیبایی‌ها را ندارد، اذعان کرد: قالب دانشمندان بر این باورند که علم پاسخگوی بسیاری از سؤالات نبوده و برای پاسخ به سؤالات نیاز به فلسفه و دین است.

گلشنی با اشاره به پیشرفت علم در ادوار مختلف ابرازداشت: در مقاطعی سوءاستفاده‌های زیادی از علم صورت گرفت و باعث نگرانی دانشمندان شد چراکه گاهاً علم در خدمت خرابکاری قرار می‌گرفته است.

وی با اشاره به اینکه علم باید در خدمت مردم باشد نه بر علیه انسانیت، افزود: علم در بسیاری از کشورها در اختیار ساخت و تولید تسلیحات نظامی بر علیه بشر به کار گرفته می‌شده است.

چهره‌ ماندگار فیزیک و برنده کتاب سال کشور در پایان بیان کرد: علمی که در اسلام مطرح است در دو بعد نظری و عملی معرفی شده و بینش اسلامی به کاربردهای علم جهت می‌دهد.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.