ندیمی در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

استقلال اقتصادی همگام با اقتصاد مقاومتی/مشکلات اقتصاد ایران اینگونه نیست که دولتی در دو یا سه سال آنرا حل کند

کارشناس اقتصادی گفت: اقتصاد مقاومتی معنایش این است که ما سعی می کنیم از امکانات و منابع داخلی برای حمایت از کارآفرینان در داخل استفاده نماییم.

استقلال اقتصادی همگام با اقتصاد مقاومتیبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه کشور در حوزه‌های اقتصادی خود با مسائل یا مفاهیمی مواجه است که به هیچ عنوان تاکنون چه در عرصه‌ی نظر و در کتاب‌های درسی و چه در عرصه‌ی عمل و تجارب بشری مشابه و مابه‌ازای واقعی نداشته است.
 
بنابراین خود انقلاب اسلامی مکلّف به نوآوری و ابتکار و نظریه‌پردازی و الگوسازی در این عرصه‌های جدید اقتصادی است. هر کشوری که عَلم استکبارستیزی را برپا کند نیازمند چنین الگوهایی است. یکی از این مفاهیم، «اقتصاد مقاومتی» است.
 
این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح گردید. در همین دیدار، رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برایی جهش» را معرفی نمودند.
 
حال آنچه که بیش از هر نکته ای در این خصوص موردتوجه قرار دارد؛ این است که دولت در این زمینه چه اقدامات و جهت‌گیری‌ها‌یی را تاکنون انجام داده است.
 
در همین راستا با ابوذر ندیمی مشاور عالی سازمان برنامه و بودجه در این خصوص گفتگویی انجام دادیم.
 

باشگاه خبرنگاران: عملکرد دولت یازدهم  در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی را چگونه ارزیابی می کنید؟

 
ندیمی: اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی از باب اعتماد و اتکا به درون و متناسب ساختن با بیرون تعریف شده است.اقتصاد مقاومتی معنایش این است که ما سعی می کنیم از امکانات و منابع داخلی برای حمایت از کارآفرینان در داخل استفاده نماییم یا تعاملات در خارج از کشور نیز بر اساس نیازهای ضروری شکل بگیرد. یعنی در عین داشتن صادرات، واردات را مدیریت کنیم و از این رو میتوان گفت که دولت در سه سال اخیر در شرایط خاصی قرار گرفته که شرایط تحریمی یکی از آنهاست و این موضوع انرژی زیادی را برای دفع موانع اقتصاد بیرونی و درونی درجهت مدیریت تحریم مصرف نموده است اما در عین حال نیز تلاش کرده تا شرایط را بهبود بخشد.
 
باشگاه خبرنگاران: دولت چه روندی را برای اجرای اقتصاد مقاومتی داشته است؟

 
ندیمی: دولت سعی کرده تا سرمایه گذاری از ریسک کمتری برخوردار باشد و از دیگر اقداماتش می توان به موضوع تورم اشاره کرد. در عین حال هم با تصویب قوانینی مثل رفع موانع تولید،احکام دائمی، برنامه یا بودجه ها تلاش کرده تا مباحث مربوط به حوزه های جاری و عمرانی متعلق به خودش را مدیریت کند. فرصت‌های ارزی و ریالی و یا پرداخت بدهی‌ها برای افزایش قدرت تسهیلات‌دهی بانکها و انواع روشهای پیشنهادی رفع موانع تولید از دیگر اقدامات دولت یازدهم است. بنابراین می‌توان گفت که دولت رویکرد اقتصاد مقاومتی را با تمام وجود در دست اقدام دارد.
 
باشگاه خبرنگاران:با توجه به اقدامات ذکر شده توسط دولت وضعیت اقتصادی کشور را چگونه می بینید؟

 
ندیمی: با توجه به مشکلات اقتصادی که ارث چند دهه اخیر است دولت سعی دارد تا با اجرای اقتصاد مقاومتی شرایط اقتصادی کشور را مدیریت کند. آن دسته از مشکلات اقتصادی را می توان بلیه های اقتصادی نامید که بخشی از آنها بدهی های دولتی بوده که طی ده یا بیست سال اخیر شکل گرفته و بالغ بر 500 هزار میلیارد است. یا موارد مربوط به پروژه های نیمه تمام که دولت سعی کرده با واگذاری آنها به بخش خصوصی آنها را به اجرا و اتمام برساند و یا موارد مربوط به حوزه های جاری‌ که جدیداٌ شکل نگرفته و طبیعی است که هر ساله هم 10 درصد اضافه می شود و در واقع باید گفت که دولت یکسری مشکلات در بخش بودجه دارد که باید آنها را مدیریت کند و یک سری رویکردهایی دارد که در چهار عنوان خلاصه می‌شود؛ صادرات، واردات، مقررات و قوانین و اعطای تسهیلات و مواردی که مربوط به این حوزه می شود.
 
باشگاه خبرنگاران: چراتحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در جامعه احساس نمی‌شود؟

 
ندیمی: رویکرد دولت اقتصاد مقاومتی است اما معنای این حرف این نیست که ما اقتصاد مقاومتی را تازه شروع کردیم نکته حائز اهمیت اینجاست که نقطه آغازین اقتصاد مقاومتی را باید از انقلاب اسلامی دانست که خودکفایی و قانون حمایت از ساخت داخل را بهمراه دارد .بنابراین این موضوع خیلی سریع به اتمام نمی‌رسد چرا که این پروژه همه جانبه است و معنایش این است که ما حداکثرسازی کنیم و با توجه به تولیدات و اختراعات جدید فعالیت خود را  ادامه دهیم. بنابراین انتظار می‌رود که دولت رویکردش، شعار همیشگی انقلاب اسلامی یعنی استقلال اقتصادی و اقتصاد مقاومتی  باشد.
 
باشگاه خبرنگاران: شرایط  واردات و صادرات و تولید در داخل کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

 
ندیمی: دولت سعی کرده تا برای کارهای غیرضروری ارز به بازار وارد نکند و به این صورت بازار ارز را مدیریت کند. بنابراین از این جهت مدیریت واردات وجود دارد، درخصوص مدیریت صادرات و تولیدات داخل نیز به تعبیری بدهی ها و پرداختی ها نشان می دهد که دولت رویکردی به اقتصاد مقاومتی و خروج از رکود و حفظ منابع و داشته های داخلی دارد.
 
باشگاه خبرنگاران: چرا نتایج ملموسی از تلاش های دولت در شرایط اقتصادی کشور دیده نمی‌شود؟
 
ندیمی: منظور از اقتصاد مقاومتی این نیست که دولت بدون امکانات کار کند. از جمله نتایج ملموس آن در جامعه در پدیده صادرات و واردات می توان به عدم ارائه غیراصولی به متقاضیان ارز اشاره کرد که آمارهای موجود نشان دهنده این موضوع است. موضوع دوم، دولت منابعی که برای حمایت از تولید داخلی پرداخت می کند از طریق تسهیلات بانکها و پرداخت یارانه و مشابه اینهاست که کاملاً محسوس است. در ادامه  می توان در رابطه با مباحث مربوط به حوزه بخش خصوصی و تعاونی  که دولت هیچ مانعی برای این کار ایجاد نکرده است نیز اشاره کرد. هرچند که آنها خودشان نیز ممکن است بابت بدهی هایشان به شبکه بانکی مشکلاتی را داشته باشند، بنابراین محسوس شدن یعنی باید مشخص شود که وضعیت بودجه عمومی و شرکتی چگونه است . این موارد در اعداد و ارقام خود را نشان میدهند و یا در رفع موانع .
 
باشگاه خبرنگاران: آیا دولت در رفع موانع تولید موفق بوده است؟
 
ندیمی: دو سال پیش دولت لایحه‌ای را ارائه داد که در کمیسیون مشترک بررسی  و بعنوان قانون تصویب شد که هم اکنون در حال اجراست. در آن لایحه وظایف بانکها و پرداخت بدهی دولت به بانکها آمده است که دولت از محل درآمد ارزی بتواند آنها را پرداخت کند در کنار آن لایحه تسعیر نرخ ارز نیز تصویب شد که در آن مقرر گردید تا دولت بدهی های خود را بواسطه فعالیتهای ارزی پرداخت کند، اما مشکلات اقتصاد ایران اینگونه نیست که دولتی در دو یا سه سال بتواند آنرا حل کند و آنقدر مسائل مختلف وجود دارد که زمان مربوط به خود را می طلبد از این رو نمی توان گفت که دولت موفق نبوده است.
 
باشگاه خبرنگاران: برای حل مشکلات اقتصادی کشور دولت چه باید بکند؟

 
ندیمی: دولت نمی‌تواند اقدام خارج از بودجه داشته باشد. در همین راستا اگر چنین اتفاقی بیفتد قابل سوال است، بنابراین رفع مشکلات دولت باید در داخل بودجه لحاظ شودکه مصوبه حکومت است. در ادامه دولت امکانات منابع اعتباری خود را بصورت کاملاً شفاف انجام دهد که این موضوع نیز در جریان است و مشغول به فعالیت است که با توجه به شفافیت آمار فعالیتشان کاملاً مشخص و محسوس است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار