طبی برای ترکش و حوادث غیرمترقبه/ هفتمین کنگره طب رزم در آستانه برگزاری

معاون امداد، بهداشت و درمان کل سپاه با اشاره به برگزاری هفتمین کنگره طب رزم گفت: این طب تنها در انحصار توپ و ترکش و جنگ نیست.

احمد عبداللهی معاون امداد، بهداشت و درمان کل سپاه در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه به طور کلی طب رزم متمرکز بر موضوعات و شرایط رزمی، جنگی، حوادث غیرمترقبه، مجروحین و مصدومیت های ناشی از ترکش، تیر و خمپاره است، گفت: این طب همان شرایط اورژانس را در مواد بحران به خود گرفته که در آن تیم های جراحی، ارتوپدی و اعصاب محور اصلی موضوعات آن طب هستند که به رسیدگی اورژانس و تخصصی به حادثه دیدگان از یک ترومای غیر مترقبه یا غیرطبیعی در شرایط بحران می پردازد.

وی بیان کرد: در کنار یافته های علمی یک فصل کلی شامل سازه ها، تجهیزات و امکانات پزشکی باز موضوعات پرتابل و نقل انتقال آنها از جمله دیگر محورهای اساس طب رزم به شمار می رود. 

معاون امداد، بهداشت و درمان کل سپاه با اشاره به برگزاری پنجمین کنگره ملی طب رزم با حضور بیش از 300 اینترن و رزیدنت در اسفند ماه تصریح کرد: تمام دانشجویان، رزیدنتهای جراحی عمومی و مغز و اعصاب باید دوره های اختصاصی درمان تروما را ببینند. 

وی عنوان کرد: به دلیل اینکه این افراد در حوادث غیرمترقبه و شرایط بحران با این مسائل سر و کار دارند، از این رو برگزاری کنگره هایی مانند طب رزم با هدف آموزش نیروهای توانمند به پشتوانه تجربیات ارزنده دوران دفاع مقدس، بسیار تاثیرگذار است‌.

عبداللهی با اشاره به ضرورت انتقال فرهنگ جبهه و جهاد در قالب خدمات پزشکی تخصصی موثر از دیگر اهداف برگزاری کنگره طب رزم است، گفت: این کنگره تاکنون در مناطق عملیاتی و بیمارستانهای صحرایی برای زنده نگهداستن یاد و خاطر شهدای ۸ سال دفاع مقدس و تجلیل میثاق با شهدا است و یاد خاطره شهدا از جمله علت های برگزاری خمایش طب رزم است. 

وی با بیان اینکه نگاه به علت برگزاری طب رزم به نوعی نگاه به سفر راهیان نور بوده، افزود: چون پزشکان دوران دفاع مقدس در شرایط سخت تلاش کردند اینک تمام دنیا نسبت به تقویت طب نظامی توجه ویژه دارند.

معاون امداد، بهداشت و درمان کل سپاه برای آمادگی ها و کسب مهارتها و برخورد با حوادث طبیعی و غیر طبیعی و دراین راستا چون تجربه خوبی در دفاع مقدس داشتیم و با نگاه همراهی و همگامی و تکنیک ها در طب نظامی و بیشتر با رویکرد مباحث علمی و مصدومان را به نوعی  واکاوی می کند. 

عبداللهی اظهار داشت: در زلزله بم ۴۰ یا ۵۰ هزار نفر از دست رفتند و بنابراین پزشک باید به طور اساسی با نحوه برخورد تخصصی در شرایط بحران آشنا شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار