گام‌های بلند تا خط پایان بزرگترین ماراتن علمی کشور/ به "سکته کنکوری" مواجه نشوید!

آزمون کنکور به دلیل تفاوت عمده‌ای که با امتحانات دوران مدرسه دارد، بسیاری از داوطلبان را به چالش می‌کشد.

به گزارشخبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تفاوت در نوع یادآوری یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها‌ی سال آزمون سراسری با سال‌های دوره‌ دبیرستان است و مواردی همچون حذف شب امتحان، طولانی شدن فاصله‌ی مطالعه‌ تا یادآوری، تشریحی نبودن امتحان و زمان آزمون (بیش از چهار ساعت) سبب می‌شود تا نوع یادآوری در سال کنکور، متفاوت از سال‌های پایه باشد.

تفاوت در نوع یادآوری، سبب شده تا نیازمند ابزارهایی باشیم تا بتوان در آزمون سراسری موفق شد و یکی از روش‌های بسیار مؤثر در این مورد، شرکت در آزمون‌های آزمایشی یعنی تکرار شرایط یادآوری است. تکرار این فرآیند سبب می‌شود تا ذهن ما با این تفاوت تطبیق یافته تا این تفاوت تأثیری در نتیجه‌گیری ما نداشته باشد.

شرکت در آزمون‌های آزمایشی به‌طور معمول، یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های مؤسس‌های آموزشی و داوطلبان کنکور بوده و تعداد آزمون‌های آزمایشی و تبلیغات گسترده در این مورد سبب می‌شود تا داوطلبان دچار سردر‌گمی‌شوند.

اینکه ‌چرا در کنکور آزمایشی شرکت می‌کنیم و چه هدف‌هایی از این کار داریم، بسیار مهم بوده و می‌تواند در نوع انتخاب داوطلبان تأثیرگذار باشد.

مطالعات کنکور را زمانمند کنید
محمدرضا پوردستمالچی مشاور تحصیلی در خصوص فواید آزمون‌های آزمایشی اظهار داشت: تبدیل برنامه‌ی بلندمدت به کوتاه‌مدت، شرکت در فضای مشابه آزمون سراسری و رفع اشکال‌های علمی از جمله این فواید است.

وی ادامه داد: آزمون سراسری، یک فرآیند فرسایشی است که فاصله زمانی یک‌ساله آن سبب می‌شود تا داوطلبان برای برنامه‌ریزی، دچار سردرگمی‌ شوند، بنابراین حجم مباحث آزمون سراسری و فاصله‌ی زمانی بلند‌مدت آن، این نیاز را ایجاد می‌کند تا برنامه‌ بلندمدت (یک‌ساله) آزمون سراسری را به برنامه‌ی ‌کوتاه‌مدت تبدیل کنیم که به این ترتیب داوطلب می‌داند که هر‌چند مدت یک‌بار (بسته به آزمون آزمایشی، هر دو هفته، سه هفته یا هرماه) چه مطالبی را مطالعه کند. 

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه این کار با ایجاد نظم در برنامه‌ریزی و مطالعه، سبب کاهش نگرانی از تمام شدن مطالعه‌ کلیه‌ درس‌ها می‌شود، گفت: شاید مهم‌ترین هدف آزمون‌های آزمایشی، ایجاد این نظم و ارائه‌ برنامه و مطالعه به‌صورت کوتاه‌مدت باشد اما هدف‌های دیگری نیز از شرکت در آزمون‌های آزمایشی وجود دارد.

تکنیک‌های کنکوری با تکیه بر شناخت انواع سؤالات
شرکت در آزمون‌های آزمایشی با وجود فوایدی که برای آن نام برده شده گاهی باعث دلسردی و نگرانی داوطلبان می‌شود؛ به‌گونه‌ای که داوطلب بعد از مشاهده نتایج در درس خواندن عقب‌نشینی کرده و به نوعی برایش نقش مخرب ایفا می‌کند.

پوردستمالچی با بیان اینکه جدیت شرکت در آزمون، اهمیت بسیار زیادی دارد، خطاب به داوطلبان عنوان کرد: باید تصور کنید که ‌این آزمون، آزمون سراسری است و با تمام انرژی در آن شرکت کنید.

وی ادامه داد: اگر شرکت در آزمون را جدی نگیرید، در روز آزمون سراسری، اضطراب بسیار زیادی بر شما غلبه می‌کند؛ بنابراین تجربه‌ فضای مشابه آزمون که باعث رفع نگرانی و تطبیق شرایط یادآوری می‌شود، نیازمند جدیت برای شرکت در آزمون است.

وی افزود: برخی از داوطلبان بعد از شرکت در آزمون دچار سکته‌ مطالعاتی می‌شوند؛ یعنی پس از دریافت کارنامه‌ متوجه می‌شوند که در برخی از درس‌ها نتوانستند نتیجه‌ مورد نظر خود را کسب کنند و احساس ناامیدی می‌کنند. بنابراین بعد از چند بار تکرار این موضوع، جدیت خود را در مطالعه از دست می‌دهند.

این مشاور تحصیلی مهم‌ترین هدف‌های شرکت در آزمون آزمایشی را رشد سطح علمی داوطلب دانست و اظهار داشت: به جای اینکه احساس ناامیدی بر شما غلبه کند، باید اشکال‌های خود را استخراج کرده و آن‌ها را برطرف نمایید.

پوردستمالچی افزود: از بین سؤال‌های یک آزمون آزمایشی، سؤال‌هایی مهم هستند که یا نتوانسته‌اید به آن‌ها پاسخ دهید و یا پاسخ اشتباه داده‌اید. سؤال‌هایی را که با راه‌حل درست، به پاسخ صحیح رسیده‌اید، اهمیت چندانی ندارند. (البته نه اینکه مهم نیستند، بلکه اهمیت آن‌ها کم‌تر است؛ چراکه اگر در آن آزمون هم شرکت نمی‌کردید، می‌توانسته به آن سؤال‌ها پاسخ دهید).

گامی مهجور در آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده کنکور
یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اقدامات پس از برگزاری هر آزمون شبیه‌سازی‌شده کنکور، توجه به چگونگی آزمون و ارزیابی شرایط است.

در این راستا پوردستمالچی به تحلیل آزمون اشاره کرده و بیان کرد: هدف از انجام تحلیل آزمون، پیدا کردن نقاط ضعف، اشکال‌های آزمون و برطرف کردن آن‌هاست. در واقع رفع اشکال‌های علمی و رشد سطح اطلاعات، نیازمند روش دقیق «تحلیل آزمون» است.

این مشاور تحصیلی بیان کرد: این کار را باید درست بعد از انجام آزمون (بعد‌ از ظهر همان روز) انجام داد. تأثیر اجرای آن در بعد‌از‌ظهر آزمون، بسیار بیشتر از روزهای بعد است و بعد از برگزاری هر آزمون، یک جدول برای آزمون تهیه کرده و باید تمامی سؤال‌ها را بررسی کرده و پس از یافتن علت (غلط یا جواب ندادن) یک تصمیم برای آن بگیرید. 

چگونه آزمون را تحلیل کنیم؟
این مشاور تحصیلی به روش‌ها و مراحل تحلیل آزمون پرداخت و گفت: بررسی تک‌تک سؤال‌ها و پاسخ تشریحی آن، پیدا کردن مبحث سؤال، یافتن علت پاسخ ندادن به سؤالات، تصمیم برای رفع مشکل و زمان اجرا برای رفع مشکل مبتنی بر تصمیم‌های اتخاذشده از جمله روش‌های در نظر گرفته شده برای این تحلیل است.

وی در خصوص علت‌یابی پاسخ ندادن یا پاسخ اشتباه دادن به سؤالات بیان کرد: بی‌دقتی، نداشتن معلومات (مقدماتی یا پیشرفته) و کمبود وقت از مهم‌ترین عللی بوده که برای ناکامی افراد در آزمون محسوب می‌شود.
 
بهترین آزمون‌های استاندارد را بشناسید
پوردستمالچی پیرامون انتخاب بهترین آزمون بیان کرد: با توجه به تفاوت‌های داوطلبان آزمون سراسری، نمی‌توان یک آزمون را به‌ عنوان آزمونی مناسب معرفی کرد، اما سه هدف ذکر شده، هماهنگی با برنامه‌ی مطالعاتی داوطلب، سؤال‌های استاندارد، داشتن جامعه‌ آماری مطلوب، فضای سالم برگزاری آزمون، داشتن پاسخ تشریحی کامل و کارنامه‌ مطلوب از شرایط دیگر یک آزمون مناسب محسوب به شمار می‌آید.

وی در خصوص هماهنگی با برنامه مطالعاتی تصریح کرد: مهم‌ترین عامل موفقیت داوطلبان در آزمون سراسری، نظم در مطالعه و برنامه‌ریزی است. اگر برنامه‌ی آزمونی که به‌عنوان آزمون آزمایشی انتخاب می‌کنید، با برنامه‌ مطالعاتی هماهنگ نباشد، نظم برنامه‌ به هم می‌ریزد.

اگر در حال تحصیل در سال چهارم دبیرستان هستید، برنامه‌ مطالعاتی خود را با مدرسه هماهنگ کرده و همگام با دبیران خود مطالعه کنید و آزمون دهید اما اگر فارغ‌التحصیل هستید باید یکی از آزمون‌ها را انتخاب کنید و برنامه‌ مطالعه‌ خود را بر اساس آن طراحی کنید.

همچنین رفع اشکال زمانی میسر است که سؤال‌های آزمون، استاندارد و در سطح آزمون سراسری ‌باشند که این امر با مقایسه‌ آزمون‌های سراسری سال‌های قبل با آزمون مورد نظر امکان‌پذیر است.

یادتان باشد اگر آزمونی دارای سؤال‌های استاندارد نباشد، ممکن است مطالعه و برنامه‌ریزی شما را به مسیری اشتباه سوق دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار