جهانگیری:

مهمترین مسئله امروز كشور بیكاری است/ اقتصاد مقاومتی راهی برای گشایش در اقتصاد كشور است

معاون اول رییس جمهور گفت: یكی از سیاست های قطعی دولت و نظام این است كه مشكلات و موانع را از پیش روی دانشگاه های اصلی كشور برطرف كند تا این دانشگاه ها بتوانند زمینه توسعه كشور را فراهم سازند.

مهمترین مسئله امروز كشور مسئله بیكاری است/ اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست بلكه راهی برای گشایش در اقتصاد كشور است
به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (شنبه) برج فناوری و اتاق تمیز دانشگاه صنعتی امیر كبیر را افتتاح و به همراه معاون علمی و فناوری رییس جمهور و استاندار تهران از طبقات و بخش های مختلف این مركز بازدید كرد.

معاون اول رییس جمهور همچنین از نمایشگاه دستاوردهای فناوری و طرح های تجاری سازی شده دانشگاه صنعتی امیر كبیر شامل 100 محصول بازدید كرد و سپس در مراسم افتتاح برج فناوری، ضمن قدردانی از حضور چشمگیر و معنادار مردم آگاه و زمان شناس در راهپیمایی 22 بهمن، اظهار داشت: مردم ایران نشان داده اند كه در مواقع لازم كارهای مهم، سرنوشت ساز و تعیین كننده انجام می دهند.

معاون اول رییس جمهور خاطر نشان كرد: مردم كشور به دعوت مقام معظم رهبری كه فرموده بودند خود مردم با حضورشان به تهدید ها پاسخ می گویند، حضور پرشور و چشمگیری در راهپیمایی 22 بهمن داشتند و البته شخصیت های دلسوز و نهادهای سیاسی كشور نیز از اقشار مختلف دعوت بعمل آوردند كه باید از همه آنها و نیز از مردم كشور به خاطر این حماسه آفرینی قدردانی كرد.

وی افزود: مردم كشور سرمایه بزرگی هستند كه در اختیار نظام قرار دارند و ما باید قدر آنها را بدانیم. 

جهانگیری ادامه داد: در مقطعی كه بی خردی بر سیاست جهانی حاكم شده است، این گونه جلوه های عقلانیت و آگاهی كه از سوی مردم ایران بروز پیدا می كند می تواند جلوی بسیاری از تهدیدات را بگیرد و برای دنیا این معنا را داشته باشد كه ملت ایران یكپارچه و همصدا در مقابل تهدیدات ایستاده اند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با بیان اینكه در دولت تدبیر و امید تلاش های گسترده ای برای از بین بردن تهدیدات و مخاطرات بین المللی انجام شده است، تصریح كرد: در كنار این اقدامات، تلاش های وسیعی نیز برای حل مشكلات و توسعه كشور صورت گرفته است.

وی افزود: یكی از مهمترین زمینه های امید بخش برای توسعه كشور سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی است كه یكی از رویكردهای اصلی آن دانش بنیان كردن اقتصاد ایران است. 

جهانگیری اضافه كرد: گاهی تصویرهای غلطی از اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد و برخی افراد اقتصاد مقاومتی را به معنای اقتصاد ریاضتی تلقی می كنند اما كسانی كه كمترین شناخت از رویكردهای اقتصاد مقاومتی داشته باشند، می دانند كه اقتصاد مقاومتی نه تنها اقتصاد ریاضتی نیست بلكه راهی برای گشایش در اقتصاد كشور است كه می تواند مسیرهای جدیدی را برای توسعه باز كند.

معاون اول رییس جمهور با یادآوری اینكه مهمترین مسئله امروز كشور قطعاً مسئله بیكاری و اشتغال است، افزود: موضوع اشتغال به خصوص در میان جوانان تحصیلكرده و فارغ التحصیلان دانشگاهی جویای كار از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا كه بر اساس پیش بینی ها، سالانه بیش از 1 میلیون فارغ التحصیل جویای كار در كشور خواهیم داشت و اقتصاد ایران قدرت اشتغال زایی محدودی دارد. 

وی ادامه داد: مطالعات نشان می دهد كه در طول 30 سال گذشته میزان اشتغال ایجاد شده اندك بوده است و متاسفانه در سالهای اخیر شاهد افت سرمایه گذاری در كشور بوده ایم و این در حالی است كه آینده تولید و اشتغال كشور به موضوع سرمایه گذاری وابسته است و ما باید تلاش كنیم فضای مساعد و مناسبی فراهم كنیم تا همه اقشار جامعه بتوانند در آن سرمایه گذاری و نقش آفرینی كنند.

جهانگیری تصریح كرد: انتظار دولت از دانشگاه ها و مراكز علمی و پژوهشی این است كه مشكلات روز كشور را مدنظر قرار دهند و با این رویكرد،‌ به دولت و فعالان اقتصادی در ارائه راهكارهای حل مشكلات كمك كنند.

معاون اول رییس جمهور با تاكید بر اهمیت توسعه علم و فناوری، اظهار داشت: در تمامی اسناد و برنامه های بالادستی نظیر سند چشم انداز بیست ساله،‌ نقشه جامع علمی كشور و نیز سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی بر لزوم توسعه علم و فناوری برای دستیابی به توسعه پایدار و همه جانبه تاكید شده است و باید تلاش كنیم تا علم و فناوری موتور محرك توسعه كشور باشد.

وی یكی از مهمترین رویكردهای اقتصاد مقاومتی را دانش بنیان كردن اقتصاد برشمرد و افزود: دانشگاه های كشور، اساتید، محققین و دانشجویان باید برای این سوال به دنبال پاسخ باشند كه چگونه می توانید اقتصاد كشور را به اقتصادی دانش بنیان تبدیل كنیم.

جهانگیری افزود: در كنار ایجاد شركت های جدید دانش بنیان باید برای دانش بنیان كردن بنگاه های بزرگ فعلی نیز برنامه ریزی كنیم تا میزان بازدهی و بهره وری در صنایع بزرگ موجود نیز افزایش پیدا كند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به كاهش میزان بازیافت در برخی میادین مشترك نفتی و گازی كشور، گفت: این موضوع نوعی زنگ خطر است چرا كه اگر به آن نپردازیم ممكن است بخش وسیعی از گاز كشور از دسترس ملت ایران خارج شود.

وی همچنین مشكلات زیست محیطی را از دیگر چالش های مهم كشور برشمرد و از دانشگاه ها خواست به این زنگ خطرها توجه كنند و برای حل این مشكلات راهكار ارائه دهند.

جهانگیری بر ضرورت ارتباط دانشگاه و صنعت تاكید كرد و گفت: البته این موضوع سالهاست كه مورد تاكید قرار می گیرد اما متاسفانه به چند رشته و صنعت منحصر شده است و باید به نوعی برنامه ریزی كنیم كه در همه شاخه ها و رشته های صنعتی این اتفاق مهم صورت گیرد.

معاون اول رییس جمهور با تاكید بر اینكه فارغ التحصیلان دانشگاهی باید پس از اتمام درس بتوانند به یك كارآفرین تبدیل شوند، گفت: هیچ دولتی قادر نیست كه بتواند برای این تعداد فارغ التحصیل اشتغالزایی كند و اگر دانشجویان پس از فارغ التحصیلی نتوانند كارآفرینی كنند دغدغه اصلی آنها یافتن فرصت های شغلی خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه ریزی دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتی و اولویت بندی برنامه ها برای دستگاه های مختلف اجرایی، گفت: یكی از تكالیف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این اولویت بندی ها این بوده است كه در طول پنج سال برنامه ششم توسعه، پنج دانشگاه اصلی كشور باید بتوانند جزو 200 دانشگاه برتر دنیا باشند.

جهانگیری افزود: گزارش رییس دانشگاه صنعتی امیر كبیر و برنامه راهبردی این دانشگاه نشان داد كه این دانشگاه در تلاش است تا به سمت دانشگاه های نسل سوم پیش رود و هدف گذاری مسئولین دانشگاه این است كه تا سال 1404 بتوانند جزو 100 دانشگاه برتر جهان باشند.

معاون اول رییس جمهور كمبود فضا را یكی از مشكلات دانشگاه های اصلی كشور برشمرد و گفت: دانشگاه صنعتی امیر كبیر نیز با توجه به تعداد دانشجو و فضایی كه در اختیار دارد بصورت جدی با این مشكل مواجه است كه باید وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه برای این موضوع راهكاری پیدا كنند.

جهانگیری با بیان اینكه متاسفانه وضعیت بودجه دولت وضعیت مناسبی نیست خاطرنشان كرد: البته دولت تلاش دارد با استفاده از راهكارهای مختلف اعتبارات مورد نیاز دانشگاه ها را تامین كند. برخی مجامع بین المللی تسهیلاتی با نرخ سود پایین و دوره بازپرداخت طولانی مدت به دانشگاه ها ارائه می دهند و دانشگاه های ایران نیز می توانند با استفاده از این گونه راهكارها كمبود اعتبارات مورد نیاز خود را جبران كند. 

در این مراسم رییس دانشگاه صنعتی امیر كبیر هم گزارشی از سابقه و وضعیت فعلی این دانشگاه ارائه كرد و گفت: دانشگاه صنعتی امیر كبیر دارای 16 دانشكده، 24 پژوهشكده، 3 واحد اقماری، 16 قطب علمی و 43 شركت دانش بنیان است.

وی همچنین با بیان اینكه برنامه راهبردی دانشگاه از سال 86 آغاز شده است، هدف اصلی این برنامه را قرار گرفتن در میان100 دانشگاه برتر دنیا عنوان كرد و سپس به تشریح گزارشی در خصوص رتبه دانشگاه صنعتی امیر كبیر در رتبه بندی های ملی و بین المللی، جایگاه این دانشگاه در جهان، تعداد مقالات ISI و حجم مبلغ قراردادهای تحقیقاتی این دانشگاه پرداخت.

گفتنی است برج فناوری و اتاق تمیز دانشگاه صنعتی امیر كبیر در سال 92 كلنگ زنی شد و تا كنون 5 طبقه از این برج تكمیل شده و 25 میلیارد تومان نیز برای آن هزینه شده است.

این برج قرار است تا 11 طبقه ادامه پیدا كند و هدف از احداث این برج استقرار شركت های دانش بنیان و واحدهای فناوری است كه می توانند تا سه سال و نیم در طبقات این برج حضور داشته و از امكانات و تجهیزات آن استفاده كنند.

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
!!!!!!!
آخرین اخبار