مرکل: چاره ای بجز حفظ تحريم های روسيه نداريم

صدراعظم آلمان گفت: توافقنامه مینسک اجرا نمی شود و بر همین اساس است که ما نمی توانیم تحریم ها علیه روسیه را برداریم.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان امروز در ادامه کنفرانس خبری مشترک با بئاتا شدوو نخست وزیر لهستان در ورشو گفت: در این زمانه ای که ما در آن قرارداریم به خوبی می دانیم جامعه تکثرگرا و دستگاه قضا و رسانه های مستقل از چه اهمیتی برخوردارند.

قرار است لهستان به سئوالات کمیسیون اروپا و نیز کمیسیون ونیز در ارتباط با این مسائل پاسخ گوید و من آرزو می کنم هرکدام از این مباحث، سازنده باشند. ما امروز در مورد شهروندان لهستانی مقیم آلمان نیز با هم صحبت کردیم.

ما در آلمان در تلاشیم تا مردم، زبان لهستانی را نیز یاد بگیرند چون اکنون طوری شده است که کلیه ایالات آلمان با لهستان ارتباط دارند و از این رو ما آن را یک نیاز می دانیم. ما در این زمینه امکانات و ظرفیت های تدریس زبان لهستانی را فراهم کرده ایم البته ما در آلمان اقلیتی داریم که می توانند به زبان لهستانی صحبت کنند.

نخست وزیر لهستان امروز به من اطمینان داد که به تعهدات مربوط به پیمان همسایگی با آلمان پایبند است. ما توافق کردیم که طرح های جدید (اشتغالزا) را مورد حمایت قرار دهیم و سپس آنها را جلو ببریم. امسال لهستان، مهمان (ویژه) نمایشگاه هانوفر است.

ما در مورد همکاری های اقتصادی نیز با هم صحبت کردیم. شرکت های بزرگ، متوسط و کوچک آلمانی در لهستان مشغولند و متقابلا ما نیز برای ورود به بازار آلمان به شرکت های لهستانی خوشامد می گوییم.

در بعد سیاسی نیز همکاری های دفاعی از اهمیت بسزایی برخوردارند که در این زمینه نیز با هم صحبت کردیم. آنگلا مرکل گفت : آلمان می داند که هزینه های تقویت توان نظامی باید همچنان افزایش یابند و ما در سال گذشته و نیز امسال، پنج درصد به این هزینه ها افزودیم.

ما باید وضعی را بوجود آوریم که در داخل اتحادیه اروپا و البته نه در مقابل سازمان ناتو در زمینه سیاست های امنیتی و دفاعی به همکاری های خود ادامه دهیم و معتقدم که آلمان و لهستان در این زمینه، دیدگاهی مشترک دارند.

صدراعظم آلمان گفت: ما در مورد امنیت مرزی نیز با هم گفتگو کردیم. لهستان با مهاجرت های غیرقانونی از شرق اروپا مواجه است و در این زمینه وزیر کشور ما علاقمند به همکاری های نزدیک تر با لهستان است.

در بعد امنیت خارجی و نیز آینده اروپای بعد از برگزیت هم با هم صحبت کردیم. طرح های ما در زمینه مهار مهاجرت ها پیشرفت هایی داشته است که از جمله می توان به ساخت مشترک مدرسه در لبنان به عنوان نشانه ای از همکاری های آلمان و لهستان در زمینه مبارزه با علل و عوامل فرار مردم از کشورهایشان اشاره کنیم.

مرکل ادامه داد: ما از برداشتها و تصورات مشترکی در ارتباط با بازار داخلی اتحادیه اروپا، مساله تامین انرژی اتحادیه و سیاست های تدافعی مشترک و نیز تامین امنیت مرزهای خارجی برخورداریم. ما باید بسیار محتاط باشیم که می خواهیم به کجا برسیم و در این راه آیا ما یک هدف مشترک داریم یا آنکه هر کشور عضو اتحادیه اروپا هدف خاص خودش را دارد؟

ما امروز عمیقا در ارتباط با این مساله نیز با هم گفتگو کردیم و من بصراحت می خواهم اعلام کنم که رفتار ما است که موجب نجات اروپا می شود و همان طور که در نشست (غیر رسمی سران اروپا) در مالت در خصوص امنیت داخلی و خارجی اتحادیه، توسعه بازار داخلی، بازار انرژی و بازار دیجیتال با هم صحبت کردیم، برغم برداشت های متفاوت و اختلاف نظرات متوجه مشترکات بسیاری در میان خود نیز می شویم.

صدراعظم آلمان سپس در مورد تقویت همکاری ها میان اعضای اتحادیه اروپا هم گفت: می دانید که ما با سرعت های مختلفی در درون اتحادیه حرکت می کنیم. برخی از کشورهای عضو در منطقه یورو حضور دارند و برخی دیگر حضور ندارند.

ما اوضاعی در اروپا داریم که برخی کشورها عضو منطقه شنگن نیستند. اینها یعنی آنکه اوضاع کشورها متفاوت است اما ما معاهداتی داریم که ساز و کار تقویت همکاری ها را تنظیم می کنند و در این میان مساله مهم آن است که همان طور که نخست وزیر لهستان نیز گفت هر کشور عضو اتحادیه اروپا باید میدان جدیدی را باز کند.

ما نمی خواهیم از اتحادیه اروپا یک باشگاه انحصاری بسازیم بلکه مبنای کار ما مبتنی بر همکاری است. شاید عضوی بخواهد در اجرای طرحی همکاری نکند. در نظر داشته باشید که ما بیست و هفت کشور با برداشتها و تصورات متفاوتیم که این تفاوت خود را در پارلمان اروپا نیز نشان می دهد. معاهده لیسبون بر تقویت پارلمان های ملی تاکید دارد و ما به این مساله نیز واقفیم.

وی در خصوص مناسبات دو سوی اقیانوس اطلس (میان اروپا و آمریکا) نیز گفت: همواره به نفع جمهوری فدرال آلمان و نیز اروپاست که مناسبات حسنه ای در دو سوی اقیانوس اطلس وجود داشته باشد چون این روابط، مبتنی بر ارزش های مشترکی است که ما با هم داریم.

مناصب و جایگاههای متفاوتی از جمله وزرای دفاع و خارجه و حتی مقامات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در باب اهمیت این روابط صحبت کرده اند. ما این موقعیت را داریم که در درون سازمان ناتو با هم باشیم و در خصوص وظائف آینده مان با هم گفتگو کنیم.

ما باید مرحله به مرحله جلو برویم و ببینیم که چه امکانات و اوضاعی به طور مثال در ارتباط با تجارت آزاد داریم و من همواره از تجارت آزاد با کانادا و آمریکا حمایت کرده ام و در دولت جدید آمریکا نیز ما این موارد را جلو خواهیم برد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار