یزد؛

صدورمجوز نخستین قرق های اختصاصی حیات وحش کشور

مجوز ایجاد نخستین قرق های اختصاصی حیات وحش کشور صادر شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ علی تیموری مدیر کل دفترحفاظت ومدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اجرای طرح قرق های اختصاصی باعث احیای جمعیت گونه ها در طبیعت، حفظ زیستگاه و جمعیت آنها می شود.

 تیموری افزود: قرق اختصاصی یکی از راهکارهای اساسی کمک به حفظ و حمایت از گونه های جانوری وحشی کشور و بهره برداری پایدار از حیات وحش و منابع زیستی است. 

وی اظهار کرد: در این طرح، بخش خصوصی به کمک سازمان محیط زیست می آید و حفاظت و بهره برداری منطقی از برخی زیستگاه های آزاد را با نظارت سازمان محیط زیست بر عهده می گیرد. 

تیموری گفت: پس از اینکه جمعیت حیات وحش در این مناطق افزایش یافت امتیاز چهار تا 6 درصدی شکار به آنها توسط سازمان محیط زیست داده می شود.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست تصریح کرد: با اجرای قرق های اختصاصی قطعا شاهد فعالیت شکارچیانی قانونمند در کشور خواهیم بود.

وی اظهار کرد: هم اکنون دستورالعمل نحوه واگذاری و بهره برداری از قرق های اختصاصی به استناد آیین نامه حقوق و تکالیف دارندگان پروانه قرق اختصاصی مصوب شورایعالی حفاظت محیط زیست تدوین و ابلاغ شده است.

تیموری افزود: طی سه سال گذشته بخشی از مناطق آزاد حیات وحش بصورت موقت در استانهای یزد ، کرمان و سمنان در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار داده شد که براساس بررسی ها صورت گرفته در این مناطق تا 400 درصد انواع گونه های حیات وحش اعم از قوچ، میش، کَل و بز رشد داشته است که این بی رقم بی نظیر است. 

وی نقش مردم و جوامع محلی در حفاظت از تنوع محیط زیست و افزایش گونه های حیات وحش را ضروری خواند و اظهار کرد: توسعه برنامه های حفاظت از حیات وحش در محدوده مناطق آزاد و زیستگاه های دارای پتانسیل احیا و رشد جمعیت گونه های جانوری وحشی، توسعه گردشگری در مناطق طبیعی و بهره مندی جوامع بومی و محلی از منافع حاصله در ازای مشارکت در حفاظت از اهداف ایجاد قرق های اختصاصی است.

تیموری خاطرنشان کرد: بر این اساس برای اولین بار پروانه قرق های اختصاصی با اعتبار 5 سال در دو منطقه یزد و کرمان که به امضای رییس سازمان حفاظت محیط زیست رسیده به متقاضیان آن که افراد حقیقی و حقوقی هستند اعطا می شود. 

وی خاطر نشان کرد: با اعطای این مجوزها برای اولین بار در کشور، مردم و جوامع محلی به صورت رسمی در امر حفاظت از عرصه های طبیعی و حیات وحش کشور دخیل می شوند و این کار در راستای اصل پنجاهم قانون اساسی که حفظ محیط زیست را یک وظیفه عمومی می داند صورت می گیرد.

در این مراسم، پروانه رسمی قرق های اختصاصی به متقاضیان آنها در استان های یزد و کرمان اعطا شد و مدیران قرق های اختصاصی مناطق علی آباد چهل گزی و منصور آباد عربون یزد و منصور اباد رفسنجان کرمان پروانه رسمی خود را دریافت نمودند.

ایجاد قرق های اختصاصی بر مبنای پیش بینی قانون گذار در قانون شکار و صید مصوب 1346 مورد توجه سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت اما به دلایل مختلف طی سنوات گذشته اقدامی در خصوص تدوین و تصویب آیین نامه حقوق و تکالیف قرق ها انجام نگرفته بود. 

با توجه به ضرورت های موجود، اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید از دو سال پیش در خصوص افزایش برنامه های حفاظتی حیات وحش، همچنین استفاده از مشارکت و توانمندی جوامع بومی و محلی و ظرفیت های بخش های غیر دولتی در این زمینه، آیین نامه حقوق و تکالیف دارندگان قرق های اختصاصی را تدوین کرد که کلیات آن در جلسه 24 اسفند سال گذشته 1394 شورای عالی حفاظت محیط زیست تصویب و پس از تامین اصلاحات جزیی مورد نظر آن شورا، در تاریخ 22 خردادماه سالجاری جهت اجرا به معاونت محیط زیست طبیعی سازمان ابلاغ شد. 

بیش از 800 گونه گیاهی، 160 نوع پرنده، 60 نوع پستاندار وحشی و بیش از 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان یزد شناسایی شده است.

مجوز نخستین پروانه رسمی ایجاد قرق های اختصاصی حیات وحش کشور روز دوشنبه طی مراسمی در یزد به استان های کرمان و یزد اعطا شد.

60 نیروی محیط بان، یک میلیون و 270 هزار هکتار مناطق حفاظت شده استان یزد را محافظت می کنند.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار