هیاتی سیاسی از پاکستان برای کاستن تنش با افغانستان به کابل می رود

هیاتی متشکل از تعدادی سیاستمدار، اعضای پارلمان و چند نفر از نمایندگان رسانه های پاکستان قرار است با هدف کمک به کاستن از تنش های میان اسلام آباد و کابل، به افغانستان سفر کنند.

هیاتی سیاسی از پاکستان برای کاستن تنش با افغانستان به کابل می رودبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان ضمن اعلام این خبر گفت که هنوز جزئیات مربوط به سفر این هیات پاکستانی از جمله ترکیب هیات و زمان دقیق سفر مشخص نیست اما این موضوع در دستور کار قرار دارد.

زاخیلوال هدف از برنامه سفر هیاتی از سیاستمداران پاکستانی به کابل را در راستای کمک به حل اختلاف های میان دو کشور و کاستن از تنش های بین دوطرف اعلام کرد.

سفیر افغانستان در پاکستان در گفتگو با ایرنا گفت: اخیرا تلاش های خود را برای کمک به حل مسائل میان کابل و اسلام آباد افزایش داده و در هفته های اخیر، ملاقات های مهمی با برخی سیاستمداران پاکستانی از جمله شهباز شریف سروزیر ایالت پنجاب( برادر نخست وزیر پاکستان) مولانا سمیع الحق معروف به پدر معنوی طالبان و رهبر حزب جمعیت علمای اسلام(شاخ سمیع الحق) انجام داده است.

رحیم الله یوسف زی از تحلیل گران و کارشناسان پاکستانی مسائل افغانستان، در گفت و گو با ایرنا، گفت که اعزام هیاتی از سیاستمداران و نمایندگان کلیدی پارلمان پاکستان به افغانستان، قطعا می تواند گام مثبتی در مسیر کاهش تنش های میان دو کشور باشد.

وی گفت: اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در ماه های گذشته هیاتی از رهبران قبایل پشتون پاکستان را برای گفت و گو، به کابل دعوت کرده بود. اگرچه سفر رهبران پشتون پاکستان به افغانستان هم می تواند مفید باشد اما مسئله اینجا است که گروه های پشتون در پارلمان پاکستان در اکثریت نیستند و نمی توانند تصمیم هایی تعیین کننده بگیرند. ضروری است تا هیاتی از نمایندگان احزاب صاحب نفوذ پارلمان پاکستان به کابل سفر کنند تا بتوانند تاثیر گذارتر ظاهر شوند.

رستم شاه مهمند سفیر سابق پاکستان در افغانستان  در گفتگو با ایرنا گفت که در شرایط کنونی، امید چندانی به پیشرفت در روابط پاکستان و افغانستان نیست.

وی سدّ اصلی در مسیر روابط پاکستان و افغانستان را مسئله شبه نظامیان و فعالیت های گروه های شبه نظامی دانست و گفت که توجه به این مسئله و یافتن راه حلی برای آن، باید در اولویت تلاش ها برای بهبود روابط پاکستان و افغانستان قرار گیرد.

تشدید حملات تروریستی در افغانستان به ویژه پس از روی کار آمدن دولت اشرف غنی، سبب شده تا مقامات کابل انگشت اتهام را بارها به سمت اسلام آباد نشانه بروند و پاکستان را متهم به پناه دادن به تروریست ها کنند.

پاکستان همواره این اتهامات را رد کرده و متقابلا مدعی است که این کشور بارهای قربانی حملات تروریست هایی شده که با افغانستان در تماس بوده و یا مخفی گاه های امن در خاک افغانستان دارند.

وجود این فضای بی اعتمادی میان پاکستان و افغانستان، موجب شده تا دو کشور به رغم همسایگی، فاصله زیادی با یکدیگر پیدا کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار