شورای عالی صلح افغانستان:

پاکستان، چین و روسیه مخرب روند صلح افغانستان هستند

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که نشست‌های سه جانبه پاکستان، چین و روسیه، بازی بزرگ و مخرب روند صلح افغانستان با طالبان است.

پاکستان، چین و روسیه مخرب روند صلح استبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، پس از برگزاری نشست سه جانبه پاکستان، چین و روسیه در مورد صلح افغانستان بدون نماینده‌ای دولت افغانستان و اعلام اخیر این سه کشور مبنی بر بازگشایی دفتر سیاسی طالبان در اسلام آباد، شورای عالی صلح می گوید که این کشورها در نظر دارند افغانستان را به عنوان منطقه حایل در منطقه ایجاد کنند.

محمد اسماعیل قاسم یار مشاور امور بین المللی شورای عالی صلح افغانستان به خبرگزاری جمهور گفت: "کشورهای روسیه، چین و پاکستان، مخرب روند صلح افغانستان اند و بازی بزرگی را در این راستا به راه انداخته اند".

آقای قاسم یار افزود، با دخالت روسیه، چین و پاکستان، ابعاد جنگ افغانستان هر روز پیچیده تر می شود و این کشورها در نظر دارند همانند دهه ۷۰ افغانستان را به یک منطقه حایل در برابر نفوذ امریکا ایجاد کنند.

در دهه هفتاد خورشیدی امریکا از افغانستان به عنوان منطقه حایل در برابر نفوذ بیشتر شوروی سابق در منطقه کار می گرفت و مجاهدین را از طریق پاکستان تقویت می کرد.

مشاور شورای عالی صلح افغانستان با اشاره به تصمیم ایجاد دفتر سیاسی طالبان در اسلام آباد و تصمیم های اخیر رهبری طالبان مبنی بر ترور برخی افز فرماندهان با نفوذ این گروه می گوید که همه این موارد به تصامیم سه کشور روسیه، چین و پاکستان ربط دارد؛ زیرا دولت افغانستان برای آغاز روند صلح با طالبان با برخی از فرماندهان این گروه ارتباط دارند.

گزارش های امنیتی وجود دارد که رهبری طالبان به دستور حافظ مجید مشاور ملا هبت الله رهبر طالبان که از افراد نزدیک به استخبارات پاکستان است، طرح ترور برخی از والیان و فرماندهان طالبان را در افغانستان ریخته است.

دولت افغانستان نیز ایجاد دفتر سیاسی طالبان را در اسلام آباد پذیرفتنی نمی داند و ریاست اجرایی حکومت اعلام کرده است که تنها دفتر سیاسی طالبان در قطر از نظر افغانستان رسمیت دارد.

قاسم یار نیز در این مورد گفت: "متاسفانه دشمنان دوست‌نمایی داریم که سود خود را در تاوان افغانستان، توانمندی خود را در ناتوانی افغانستان و آبادی خود را در خرابی افغانستان می دانند و به همین دلیل بازی بزرگی را به راه انداخته اند".

در همین حال، حضرت عمر زاخیل وال سفیر افغانستان در اسلام آباد گفته است که دولت افغانستان با دفتر طالبان در قطر و برخی از فرماندهان این گروه در افغانستان در ارتباط است و خواستار آغاز گفتگوهایی بدون پیش شرط می باشد.

آقای زاخیل وال گفته است که تا اکنون هیچ گونه گفتگوی عادی هم با طالبان صورت نگرفته است.

تلاش‌های روسیه، چین و پاکستان برای ایجاد دفتر سیاسی قطر در اسلام آباد به منظور تسریع روند صلح افغانستان، در حالی صورت می گیرد که پیش از این، نشست های چهارجانبه افغانستان، پاکستان، چین و امریکا به دلیل عدم صداقت پاکستان از سوی دولت افغانستان متوقف شده است.

روسیه، چین و پاکستان هم اکنون بدون دولت افغانستان ایتلافی را تشکیل داده و ظاهراً در تلاش اند تا در مورد پایان دادن به جنگ افغانستان همکاری کنند.

اما آگاهان سیاسی و اعضای شورای ملی افغانستان، ایتلاف جدیدی به رهبری روسیه را در مسایل افغانستان خطرناک دانسته که به گفته آنان، روسیه در تلاش است تا جنگ نیابتی اش را با امریکا در افغانستان شعله ورتر سازد.

اخیراً مقام های روسی نیز از برقراری تماس تماس با طالبان سخن گفته اند.

روسیه از نفوذ داعش در افغانستان نگران است و آن را برای امنیت خود و کشورهای آسیایی میانه تهدید می داند.

با این وجود، آگاهان امور سیاسی و نظامی افغانستان هشدار داده اند در صورت که برای جنگ بهاری تدابیرخاصی از سوی نیروهای امنیتی گرفته نشود، سال آینده مردم افغانستان با تهدیدات جدی تر امنیتی مواجه خواهند شد.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار