کرمانشاه؛

ثبت ۳۹ روز هوای خارج از استاندارد

ثبت ۳۹ روز هوای بی‌کیفیت در استان کرمانشاه نشان می‌دهد که وقوع پدیده گرد و غبار زندگی ساکنان مردمان این منطقه را تهدید می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ درکرمانشاه از روزهای پایانی هر سال تا نخستین روزهای فروردین وقوع پدیده گرد و غبار در استان کرمانشاه افزایش می‌یابد و در روزهای گرم سال به بدترین وضعیت می‌رسد. این وضعیت تا اواسط پاییز و آغاز فصل بارندگی در کانونهای تولید گرد و غبار ادامه دارد.

به‌طور کلی وقوع پدیده گرد و غبار در نیمه دوم هر سال فراوانی کمتری نسبت به نیمه نخست دارد ولی نقاط مرزی استان کرمانشاه در تمام طول سال شاهد وقوع پدیده گرد و غبار هستند؛ به‌طوری که این پدیده در شهرستانهای مرزی قصرشیرین و سرپل‌ذهاب به بخشی از زندگی ساکنان محلی تبدیل شده است.

به گفته کارشناسان گرد و غبار بر تمامی جنبه‌های زندگی انسانها تأثیر می‌گذارد. در روزهای وقوع این پدیده مراجعه به اورژانسها بسیار افزایش پیدا می‌کند و کارشناسان نیز در روزهای گرد و غباری به مردم به‌ویژه گروههای حساس همچون کودکان و سالمندان توصیه می‌کنند که در خانه بمانند.

از سوی دیگر بهره‌وری در کشاورزی تحت تأثیر ریزگردها و اثر آن بر گیاهان زراعی و باغی کاهش می‌یابد. منابع طبیعی نیز بی‌تأثیر از این پدیده نیست و تأثیر آن در خشک شدن بخشهای وسیعی از جنگلهای منطقه زاگرس مشاهده می‌شود. منابع آبی بخش دیگری است که تحت تأثیر این پدیده قرار می‌گیرد.

البته به‌نظر می‌رسد از سوی دستگاههای متولی در رسیدگی به وضعیت گرد و غبار همچنان که در مهار این پدیده کوتاهی انجام می‌شود در بررسی اثرات آن نیز کوتاهی وجود دارد؛ به‌طوری که پژوهشهایی در رابطه با اجزا تشکیل شده گرد و غبار و اثرات وقوع این پدیده در زندگی مردم کرمانشاه وجود ندارد.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: کرمانشاه ، ثبت ، 39 ، روز ، خارج ، استاندارد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.