شناسنامه شخصیت‌های «معمای شاه»؛

طيب حاج رضايی كه بود؟

طیب حاج رضایی را که بعد از مدتی دچار تحول عمیقی شد و به جمع دوستداران انقلاب پیوست، بشناسید.

حر انقلاب که بود؟به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ و مرور آن موجب می‌شود تا به انسان‌های برجسته‌ای در زمینه‌های گوناگون از جمله انقلاب اسلامی که جزو شاخص‌ترین برهه‌های تاریخی کشورمان است، بر بخوریم.
 
انسان های ارزشمندی که علاوه بر کتاب های موجود به تازگی مدتی بود با پخش مجدد سریال «معمای شاه» گویی زنده شده‌اند و حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را روایت می‌کنند و یادآور اشخاص بزرگی هستند که در سرنوشت این کشور نقش بسزایی داشته اند.
 
طیب حاج رضایی، از جمله افرادی است که به خاطر تحولی که پیدا کرد، نامش در تاریخ معاصر به چشم می خورد.

وی در سال 1280 به دنیا آمد و از كوچه بازاری‌هاي آن زمان که ورزش باستانی هم کار می‌کرد، به حساب می‌آمد. طیب در مقطعی از طرفداران محمدرضا پهلوی بود. وی بارها و بارها به دلایل گوناگون حبس و محکوم شد. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دو سال حبس انفرادی به دلیل درگیری با پاسبان‌های شهربانی در سال ۱۳۱۶.
در سال ۱۳۱۹ به دلیل درگیری تحت تعقیب بود که با کفالت آزاد شد.
پنج سال حبس با اعمال شاقه در سال ۱۳۲۲
تبعید به بندرعباس در سال ۱۳۲۳ به اتهام قتل

او در مراسم جشن تولد پسر محمدرضا پهلوی، «تمام چهار راه مولوی تا شوش را فرش پوش کرد و طاق نصرت بست». به دلیل اقداماتی که در ۲۸ مرداد به نفع تاج و تخت انجام داده بود، همواره مورد توجه محمدرضا پهلوی بود و حتی یک طپانچه از شاه هدیه گرفته بود.

انسانیت و لوطی گری از جمله ویژگی هایی بود که به گفته دوستانش در وی وجود داشت. طیب در نهایت در اواخر سال ۱۳۴۱ و اوایل ۴۲ دچار تحول درونی شد و به جمع انقلابیون و دوستداران امام (ره) پیوست.

خرداد سال 1342 شمسی با محرم 1383 قمری مطابق شده بود. امام خمینی (ره) به دلیل اعتراض به كاپیتولاسیون در زندان بود. در نوروز همان سال فاجعه فیضیه و كشتار طلاب اتفاق افتاده و فضای جامعه آماده‌ انفجار بود. طیب نیز مانند هر سال دسته عزاداری خود را این بار در خیابان حركت داد و خود پیشاپیش آن به سر و سینه‌ خود می زد. ظاهر علم دسته با هر سال تفاوت داشت و بر روی علم عكس‌های امام خمینی (ره) نصب شده بود.

سرانجام رژیم شاهنشاهی طیب حاج رضایی را در ۱۶ خرداد ۱۳۴۲ به همراه ۴۰۰ نفر دیگر به جرم بر هم زدن نظم عمومی دستگیر کرد و سرکرده این افراد دستگیر شده را طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی عنوان کرد. وی در این راستا به اعدام محکوم شد و سرانجام در 11 آبان 1342 این حکم اجرا شد و او به شهادت رسید.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.