شناسنامه شخصیت های معمای شاه؛

بهمن نادری پور معروف به تهرانی که بود؟

بهمن نادری پور، معروف به تهرانی را که انقلابیون زیادی را در بازجویی هایش شکنجه کرده بود، بشناسید.

بهمن نادری پور معروف به تهرانی که بود؟به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه‌های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که فریفته پول، قدرت و ثروت شده‌اند ببینیم. 

گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم‌ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در بر می‌گیرد. یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند.

یکی از سازمان‌هایی که با هدف سرکوب انقلابیون و خنثی کردن مبارزات مردم با حکومت تشکیل شده بود، ساواک نام داشت. گروهی که شکنجه‌گران مخوف و سنگدلی داشت و نام آن‌ها در تاریخ معاصر نیز ثبت شده است.

بهمن نادری پور؛ معروف به تهرانی نیز یکی از این شکنجه گران است که در زندان کمیته مشترک ضدخرابکاری به بازجویی و شکنجه انقلابیون می پرداخت. بهراد خرازی نقش او را در معمای شاه ایفا می کند.

وی در سال 1346 با مدرك ديپلم در سازمان امنيت و اطلاعات كشور (ساواك) استخدام شد و بعد از مدتی فعالیت در ادارات بايگانی و فيش، مشغول و به بخش 311 كه وظيفه‌اش جمع‌آوری خبر بود، منتقل شد. او همزمان با این اتفاق تحصیلاتش را تا مقطع لیسانس ادامه داد.

در ادامه به جهت علاقه و سرسپردگی تامی که داشت، پس از گذشت مدت كوتاهی، مسئوليت بخش احزاب را عهده دار شد و در سال 1348 رهبر عمليات شد. 

نادری پور در اواخر سال 1349 عضو كميته‌ای در اداره سوم شد كه وظيفه آن شناسايی عوامل تظاهرات سراسری دانشگاهها بود. تهراني در سال 1355 جهت گذراندن دوره‌های تخصصی عازم آمريكا شد و دوره های مختلف را در این حوزه گذراند.

او تا آخرين روزهای حكومت رژيم پهلوی امر بازجويی و شكنجه زنان و مردان مبارز زندانی را ادامه می داد و از هيچ تلاش و كوششی فروگذار نمی كرد و به شدت مورد اعتماد پرويز ثابتی بود.

از نظر رتبه ای نادری پور در ساواك كارمند رده نهم بود. وی در سال 1356 به علت عدم سازگاری با ناصری و سجده‌ای (رئيس كميته مشترك) به كميته مستقر در اوين منتقل ‌شد.

وی پس از پيروزی انقلاب اسلامی مدتی به زندگی مخفی روی آورد و در اوايل سال 1358 توسط نيروهای انقلاب دستگير شد. 

 بهمن نادری پور بعد از پیروزی انقلاب، سرانجام با محاكمه در دادگاه انقلاب اسلامی و اعتراف به اعمال جنايتكارانه خود در تاريخ يكشنبه سوم تير ماه 1358 اعدام شد.


انتهای پیام/


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار