وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت

حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشتبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.
 
تخصیص وام شهریه از سوی معاون اول رییس جمهور صادر شد
 ذوالفقار یزدان مهر رییس صندوق رفاه دانشجویان گفت: طبق دستور معاون اول رییس جمهور مشکل تخصیص وام شهریه در حال حل شدن است و مقرر شده این وام در مقطع دکتری به دانشجویان اختصاص داده شود.
 
وی ادامه داد: بیش از این نیز صندوق رفاه دانشجویان مبلغی از درآمد اختصاصی صندوق را برای وام شهریه اختصاص داده است.
 
عمل به منویات مقام معظم رهبری در دستور کار دانشگاه آزاد
 علی کبر ولایتی رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد گفت:: من در گذشته نیز عضو هیات موسس این دانشگاه بودم و اکنون با حکم رهبری وظیفه سنگینی بر دوش من قرار داده شده به طوری که باید تلاش کنیم منویات مقام معظم رهبری در این دانشگاه عملیاتی شود.
 
ولایتی در ادامه سخنانش تصریح کرد: در این دانشگاه در نظر داریم سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان را اجرایی کنیم.
 
اعلام زمان ثبت نام کنکور سراسری
 دکتر حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت: ثبت نام برای شرکت در آزمون سراسری سال ۹۶ از روز سه شنبه ۱۹ بهمن ماه ۹۵ از طریق شبکه اینترنتی سازمان سنجش آغاز و در روز پنجشنبه ۲۸ بهمن ماه ۹۵ پایان می‌پذیرد.
 
توکلی گفت: دفترچه راهنمای ثبت نام (شماره یک) آزمون سراسری سال ۹۶ به همراه اطلاعیه ثبت نام این سازمان از روز دوشنبه ۱۸ بهمن بر روی سایت سازمان سنجش قرار داده می‌شود.
 
وی گفت: کارت شرکت در آزمون سراسری سال ۹۶ تمامی داوطلبان گروه‌های آزمایشی پنج گانه از روز یکشنبه ۱۱ تیرماه ۹۶ بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و داوطلبان از یکشنبه یازدهم تا چهارشنبه چهاردهم تیرماه با مراجعه به سایت سازمان سنجش می‌توانند نسبت به دریافت پرینت کارت شرکت در آزمون اقدام کنند.
 
تعادل جنسیتی زنان در دانشگاه‌ها و جامعه
 شهیندخت ملاوردی معاون ریاست جمهوری در امور زنان گفت: زنان نقش مهمی در مدیریت دانشگاه با توجه به حجم انبوه اطلاعات دارند و به نظر من برابری جنسیتی و عدالت سبب شده تا در چارچوب مقررات از مشارکت زنان در جامعه بهره بیشتری برده شود.
 
وی ادامه داد: همان طور که در بند 116 در نظر گرفته شده، دولت در چارچوب مقررات مشارکت زنان را در حوزه‌های اجتماعی افزایش می‌دهد و امیدواریم این طرح در شورای نگهبان به تصویب برسد.
 
تدابیر وزارت علوم برای لغو ویزای دانشجویان ایرانی در آمریکا
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تعدادی از دانشجویان دکترا باید برای بخشی از دوره‌های تخصصی خود که حداقل شش ماه است، به یکی از دانشگاه‌های معتبر بروند و برخی دانشگاه‌های آمریکا را انتخاب کرده بودند؛ که با تصمیم لغو ویزا توسط رئیس جمهور امریکا مشکلاتی ایجاد شده؛ لذا تصمیم گرفته شده که فرصت بیشتری به این دانشجویان داده شود که این فرصت جزو سقف زمان تحصیل نباشد تا بتواند در کشورهای دیگر پذیرش بگیرند.
 
ارائه مستندات حوزه‌های مربوط به سند 2030
 کبکانیان دبیر ستاد اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور گفت: در اسناد جمهوری اسلامی ایران این سند وجود نداشته و نگرانی‌هایی برای اجرای آن در نظام کشور وجود دارد که بر این اساس مقرر شده تا با مستندات کارشناسان شورا و حوزه‌های مربوطه در آموزش و پرورش و وزارت علوم در دستور کار جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد.
 
اقدام دانشگاه شریف برای جذب دانشجویان منع شده از تحصیل در آمریکا
 دانشگاه صنعتی شریف طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این دانشگاه ضمن ابراز تاسف از سیاست تبعیض آمیز و غیرآکادمیک دولت آمریکا در خصوص ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور عمدتاً مسلمان به خاک آن کشور، در نظر دارد از میان دانش آموختگان ایرانی که دارای پذیرش توام با حمایت مالی در سال 2017 از 20 دانشگاه برتر آمریکا هستند، به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش نماید.
 

کارگروهی برای رسیدگی به وضع معیشتی معلمان ایجاد شده است
 فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش گفت: کارگروه‌هایی برای این امر در نظر گرفته شده و در برنامه ششم و سال 96 به این مسائل پرداختیم که امیدواریم به نتیجه برسد.  

وی به بحث رتبه بندی معلمان اشاره کرد و گفت: این طرح از مواردی بوده که اجرای آن را برای معلمان دنبال می‌کنیم.  
 
ثبت نام ۴۵۰ زوج دانشجو برای آغاز زندگی مشترک در عتبات
 محمد رضا فقیهی رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: از اول دوره شانزدهم اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات، هر زوجی که درخواست داشته، بدون نوبت اعزام شده است.  
 
رئیس ستاد عمره و عتبات دانشجویی تصریح کرد: تا کنون حدود ۴۵۰ درخواست کتبی توسط زوج های دانشجویی به ستاد عمره و عتبات دانشجویی ارسال شده که با همه آنها موافقت شده تا هرچه سریع تر اعزام شوند.  
 
مستند سازی اموال دانشگاهها/ تدوین 10 لایحه در حوزه آموزش عالی
تسلیمی قایم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت و سرپرست دانشگاه شهید بهشتی گفت: مستند سازی اموال غیرمنقول دانشگاه ها با کمک مسئولان ریاست جمهوری درحال انجام است، باید دقت لازم صورت گیرد تا به حقوق دانشگاه ها خدشه‌ای وارد نشود.
 
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم در ادامه خطاب به مدیران حقوقی دانشگاه ها گفت: شما لوایح و آیین نامه هایی را برای رسیدگی و اجرا در دانشگاه ها برای ما ارسال کرده اید که برخی از موضوعات از آرزوها است، برخی باید مبانی نظری به ویژه فقهی آن تایید شود تا مغایرتی با شرع نداشته باشد. برخی با آیین نامه های مصوب هیات وزیران قابل اجرا است ولی خوشبختانه با همکاری مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری و نمایندگان مجلس برخی در همین مدت اندک تدوین و ارائه شده و اکنون در کمیسیون های مجلس شورای اسلامی در حال تصویب است.
 
علی اکبر ولایتی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد شد
در جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد عصر امروز با حضور حجت الاسلام سید حسن خمینی، عبدالله جاسبی، علی اکبر ولایتی رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد، حجت الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و محمدفرهادی وزیر علوم برگزار شد.
 
همچنین سه نفر از اعضای هیئت علمی با مرتبه دانشیاری و بالاتر عضو هیئت امنای این دانشگاه هستند.
 
ولایتی پیش از این با صدور حکمی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شده بود.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار