قزوین ؛

تولید 180 هزار تن گوشت مرغ در استان

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از تولید 180 هزار تن گوشت مرغ در سه سال اخیر خبر داد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ علی اکبر متقی فرد گفت : در این مدت با بهره برداری از واحدهای مدرن و متکی به دانش فنی روز به طور میانگین سالی 60 هزار تن گوشت مرغ  تولید شده است .

وی افزود : همچنین  با بهره گیری از نژادهای جدید، بهبود تغذیه و اتکا به دانش فنی روز ضمن کاهش مصرف انرژی و آب در سه سال اخیر 221 هزارتن تخم مرغ (میانگین سالی 73 هزارو 600 تن )تولید و ضمن تامین نیاز استان به سایر استان‌ها نیز صادرشده است .

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اضافه کرد : پارسال 468 هزار تن تولید شیر را داشته ایم که تا پایان امسال  به 495 هزار تن خواهد رسید.

متقفی فرد اضافه کرد  : با اجرای طرح های اصلاح نژاد و تغذیه دام میزان تولید گوشت قرمز هم  با هزار و 300 تن افزایش پارسال به 24 هزار تن رسید.

وی با اشاره به سیستم های آبیاری نوین گفت : برای افزایش راندمان آبیاری با استفاده از تسهیلات بانکی و کمکهای فنی و اعتباری (یارانه) پنج هزار و 149 هکتار از اراضی استان مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار شده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت : همچنین درفاصله سال‌های 92تا94 ، بیست و یک هزار و 280متر کانال آبیاری عمومی ، اجرای شبکه لوله گذاری در پایاب چاههای دشت بطول حدود 300 کیلومتر اجرا شده است.

متقی فرد در ادامه از گندم بعنوان استراتژیک ترین محصول زراعی یاد کرد و گفت :  میزان تولید آبی و دیم این محصول افزایش داشته و بصورت میانگین سالی 281 هزارتن وجمعا در این سه سال 843 هزارتن گندم تولید شده است .

وی افزود : در این مدت بالغ بر 55 درصد بذر گندم آبی و 25 درصد بذر گندم دیم اصلاح شده مورد نیاز در استان تولید شده است .

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همچنین از تولید 191 هزارتن محصول ذرت دانه ای در استان خبر داد و گفت :  این محصول تامین کننده قسمت عمده ای از صنایع و مرغدار ی های استان است و استان قزوین یکی از 6 تولید کننده عمده ذرت کشور محسوب می شود.

متقی فرد با اشاره به اینکه استان قزوین  یکی از قطب های تولید انگور و کشمش کشور است ، افزود :  با اجرای طرح های اصلاح و احیا باغات،سیستم داربستی و آبیاری تحت فشار میزان تولید در سالهای اخیر تولید این محصولات افزایش قابل توجهی داشته که زمینه ساز توسعه صادرات کشمش از استان است .

وی اضافه کرد :میزان تولید کشمش از سال 92 تا 94 ، هجده هزار تن افزایش داشته است .

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از اجرای طرح های اصلاح و احیا باغات زیتون، جوان سازی باغات و توسعه سطح زیرکشت ، گفت و افزود : با اجرای این طرح ها میزان تولید زیتون از سال 92 با شش هزار تن افزایش ، سال گذشته به 18 هزار تن رسید.

متقی فرد ، افزایش عملکرد در واحد سطح و اصلاح ساختار باغات سنتی ، اجرای طرح جوان سازی درختان کم بارده و کهن‌سال ، تشکیل صندوق ملی کمک به توسعه پسته ، افزایش ضریب مکانیزاسیون از طریق بکار گیری ادوات و تجهیزات نوین و استفاده از کودهای بیولوژیک و کنترل آفات توسط موارد غیر شیمیایی را از اهم سیاست‌های اجرایی این سازمان در زمینه  تجهیز باغات پسته استان برشمرد .

انتهای پیام/ک


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.