انتقاد سازمان ملل از احیای شکنجه به شیوه "غرق مصنوعی" در دولت ترامپ

رئیس‌جمهور آمریکا پیش از ورود به کاخ سفید با حمایت از بکارگیری روش شکنجه به شیوه "غرق مصنوعی"، آن را کارساز عنوان کرد.

انتقاد سازمان ملل از احیای شکنجه به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی ایندیپندنت؛ "نیلز ملزر"، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مقابله با شکنجه معتقد است دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا باید در مورد از سرگیری شیوه منسوخ شکنجه موسوم به "غرق مصنوعی" توجیه شود.

این مقام سازمان ملل گفت: بدون شک "غرق مصنوعی" یا القای حس غرق شدن نوعی شکنجه است و احیای این نوع شکنجه در دولت جدید آمریکا فاجعه بار خواهد بود چرا که کشورهای دیگر نیز به تبعیت از آمریکا به شیوه های قدیمی شکنجه باز می گردند.

وی افزود: من از دونالد ترامپ درخواست دارم تا با توجه به تعهدات قانونی پیشین و دیدگاه حقوقی و اخلاقی این شیوه شکنجه درباره این موضوع تجدید نظر کند و اجازه رویش مجدد این شیوه شکنجه که مغایر با تمدن حال حاضر است را ندهد.

ملزر در انتها گفت: شکنجه یک تکنیک بازجویی است که در بیشتر موارد به اعترافات گمراه کننده و اشتباه منجر می شود. بر اساس قوانین بین المللی شکنجه کاملا غیرقانونی است و جرمی معادل جرایم جنگی دارد.

رئیس جمهور آمریکا پیش از ورود به کاخ سفید با حمایت از احیای روش شکنجه "غرق مصنوعی"، آن را برای بیرون کشیدن اطلاعات از مظنونین کارساز عنوان کرد.

غرق مصنوعی (waterboarding) یا القای حس خفگی با آب، شیوه‌ای از شکنجه است که در آن بازجوها شخص بازداشتی را برهنه کرده، به یک تخته چوبی می‌بندند و با قرار دادن ارتفاع سر پایین‌تر از ارتفاع پاها، پارچه‌ای بر سر و صورت فرد بازداشتی می‌بندند و با آب‌ریختن و خیس‌کردن پارچه بصورت متناوب، امکان نفس‌کشیدن فرد بازداشتی را از بین می‌برند. فرد بازداشتی با هر نفس به جای تنفس هوا، آب وارد مجاری ریه خود می‌کند اما چون سر پایین تر از بدن است ریه پر از آب نمی شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار