کارشناسان هریتیج: رویکرد تعاملی اوباما با ایران سبب تغییر محاسبات جهانی شد

شرکت کنندگان در نشست اندیشکده آمریکایی هریتج به اینکه روسیه و ایران در مدیریت درباره سوریه بسیار موفق بوده اند، اذعان کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ موسسه تحقیقاتی آمریکایی موسوم به بنیاد هریتج در واشنگتن نشستی تخصصی درباره ایران برگزار کرد که طی آن جیمز فیلیپس کارشناس ارشد موسسه هریتج تاکید کرد از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یکی از معدود مولفه های ثابت در عین تحولات رخ داده در خاورمیانه (غرب آسیا)، تنشهای مستمر و درگیری های پراکنده بین ایالات متحده و ایران بوده است.

جی سولومون خبرنگار ارشد بین المللی نشریه وال استریت ژورنال در این نشست تاکید کرد محور مقاومت منطقه ای همسو با ایران شامل گروههای شبه نظامی مختلف و احزاب سیاسی و دولت سوریه، در مقابل ایالات متحده قرار گرفته است.

شرکت کنندگان در این نشست همچنین تاکید کردند ابزارهای مورد استفاده برای هدف قراردادن اقتصاد ایران، می تواند در مقایسه با حملات سایبری محدود، تاثیرات بسیار بزرگتری داشته باشد و آشی که در دولت اوباما، برای ایران در این زمینه پخته شد، بی سابقه بود اما در عین حال رویکرد تعاملی اوباما با ایران سبب تغییر محاسبات جهانی درباره ایران و همچنین طرز تلقی از ایران شد.
 
در این نشست همچنین ادعا شد که اسرائیل و عربستان سعودی و حتی وزارت خزانه داری آمریکا در ابتدای امر تصور نمی کردند که تحریمهای مالی می تواند تا آن اندازه به ایران ضربه بزند ضمن آنکه ترکیب رویکرد دولت اوباما یعنی تمایل به مذاکرات با ایران از یک سو و اعمال فشارهای مالی علیه ایران از سوی دیگر، کشورهای دیگر را وادار کرد تا با آمریکا همسو شوند.

شرکت کنندگان همچنین مواضع واشنگتن در قبال فتنه سال هشتاد و هشت را نقطه منفی در کارنامه دیپلماسی اوباما دانستند و گفتند در آن زمان دولت اوباما در وضع بسیار دشواری قرار گرفت و اوباما اطلاعات ضد و نقیضی درباره ایران دریافت می کرد.
  
شرکت کنندگان در این نشست ادعا کردند کاخ سفید در دوران اوباما به صورت مستمر این پیام را به ایران منتقل می کرد که آمریکا نمی خواهد علیه بشار اسد اقدام کند و این پیام به نوعی به طرف ایرانی منتقل می شد.

در نشست هریتج همچنین تصریح شد روسیه و ایران در مدیریت درباره سوریه بسیار موفق بوده اند. باتوجه به آزادسازی حلب و ادامه اوضاع سوریه، ایران و روسیه در موقعیت بسیار قدرتمندی در گفتگوهای قزاقستان (آستانه) قرار گرفته اند.

شرکت کنندگان تاکید کردند تشدید بی اعتمادی بین ایالات متحده و متحدانش سبب شده است توانایی آمریکا برای کنترل اقدامات متحدانش به حداقل برسد.

در این نشست همچنین در باره مذاکرات هسته ای تصریح شد ایران در روند مذاکرات هسته‌ای، از موضع ضعف به موقعیتی رسید که از بسیاری جهات، برتر شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار