رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی:

نقض حریم خصوصی افراد یکی از تهدیدات فضای مجازی است

رئیس پلیس فتا استان آذربایجان شرقی گفت: یکی از آسیب‌های فضای مجازی که کاربران این فضا را تهدید می‌کند نقض حریم خصوصی افراد است که در پاره‌ای از مواقع منجر به بی‌اخلاقی و از بین رفتن آبروی اشخاص به صورت خواسته یا ناخواسته می‌شود.

نقض حریم خصوصی افراد یکی از تهدیدات فضای مجازی است به گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛سرهنگ محسن محمودی در مورد حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی برای اولیاء دانش آموزان دبیرستان شاهد امیرالمومنین (ع) تبریز بیان کرد: امروزه با ظهور فناوری‌های نوین‌، از جمله جهان پهناور فضای مجازی امکان نقض حریم خصوصی کاربران و استفاده کنندگان‌ این حوزه تسهیل شده و دغدغه‌ها و نگرانی‌های جدی را ایجاد کرده است. حفظ حریم خصوصی افراد در این فضا همانند فضای حقیقی حقی است که افراد برای حفظ اطلاعات شخصی خود و نحوه انتقال آن به دیگران دارند.
 
این مقام انتظامی به حریم خصوصی به عنوان یکی از بسترهای جرم خیز فضای مجازی اشاره و تصریح کرد: حریم خصوصی یکی از حقوق فردی است که در نگاه شرع مقدس اسلام نیز مصون از تعرض است. بزه دیدگان جرایم سایبری اغلب افرادی هستند که به راحتی اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرارمی‌دهند و اغلب نا‌آگاهی و ناآشنایی با محیط مجازی و بی‌دقتی در محافظت از داده‌ها از مهم‌ترین دلایل قربانی شدن افراد در فضای مجازی  است.
 
وی در ادامه تصریح کرد: نقض حریم خصوصی افراد در بسیاری از موارد به فروپاشی خانواده و از بین رفتن آبروی افراد منجر شده  ارسال عکس‌ها و پیام های ارسالی در وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی به راحتی زمینه سوء‌استفاده دیگران را برای اهداف شوم فراهم می‌کنند.
 
رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: قانون با هتک حرمت سخت‌گیرانه‌تر برخورد کرده است و برابر قانون جرائم رایانه‌ای هرکس به وسیله سیستم‎های رایانه‎ای،‌ فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف و آن را منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. اگر این تغییر به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم می‌شود. انتشار تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری و انجام این اعمال به قصد تشویش اذهان عمومی نیز با مجازاتی مشابه پاسخ داده می‌شود.
 
وی درپایان گفت: در صورت هر گونه سوال در این خصوص و موارد مشابه شهروندان عزیز می‌توانند با مراجعه به سایت www.cyberpolice.ir اطلاعات جدیدی را در خصوص جرائم سایبری دریافت نمایند.


منبع: پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار