لاوروف: زود است درباره اجرای عملیات مشترک با آمریکا سخن بگوییم/ کمک به عراق در جنگ ضد داعش را رد نمی‌کنیم

وزیر خارجه روسیه گفت برای سخن گفتن درباره اجرای عملیات مشترک این کشور با آمریکا هنوز زود است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، تماس تلفنی بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور، را با دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا، خوب توصیف و تاکید کرد هدف از این تماس تلفنی تقویت روابط سازنده بین دو کشور بود. 

وی افزود: ما دیدگاه های مشترکی با آمریکا درباره بعضی از مسایل مانند مبارزه با تروریسم داریم.

وزیر امور خارجه روسیه در نشست مشترک خبری با همتای اریتره ایش در مسکو گفت: گروه های مسلح سوری که در آستانه هیئت مشترک تشکیل دادند به مذاکرات ژنو خواهند پیوست. هیچ کسی نمی تواند راه حلی را به سوری ها از خارج تحمیل کند. ما از پیوستن هر طرفی به مذاکرات استقبال می کنیم. هر کسی پیش شرط هایی را برای مذاکرات مطرح می کند، باید صبور باشد و مخالفان سوری باید متحد شوند. 

لاوروف در ادامه گفت: تماس تلفنی ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، احترام متقابل بین دو طرف را نشان داد. با واشنگتن برای همکاری در سطح کارشناسان توافق شد.

وی افزود: هنوز سخن گفتن درباره اجرای عملیات مشترک با آمریکا زود است. برای فراهم کردن شرایط برقراری صلح در سوریه و جلب مشارکت همه طرف ها به گفتگو و مذاکره تلاش می کنیم.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه اظهاراتش درباره مبارزه با تروریسم در سوریه گفت: نیروی هوایی ما با هماهنگی نیروهای دولتی سوریه و حزب‌الله برای مبارزه با تروریسم عمل می کند. 

لاوروف افزود: سازوکار مستمر اطلاعاتی برای مبارزه با داعش و جبهه النصره در سوریه داریم. دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکاف با خروج از سازوکار مشترک برای مبارزه با داعش در خاک سوریه، مرتکب اشتباه شد. ما برای همکاری و هماهنگی امنیتی با واشنگتن در مبارزه با داعش در سوریه و عراق آمادگی داریم. در طول سال گذشته با آمریکا مذاکراتی داشتیم، اما دولت اوباما از موضعش درباره این مذاکرات عقب نشینی کرد.

وی تاکید کرد: برای تشکیل جبهه مشترکی به منظور مبارزه با داعش تلاش می کنیم، اما ارتش سوریه همچنان اصلی‌ترین نیرو در این زمینه خواهد بود. دولت ترامپ باید بپذیرد، ارتش سوریه اصلی‌ترین قدرت کارآمد برای مبارزه با داعش است. 
لاوروف افزود: ایجاد تغییرات اساسی در مبارزه با داعش در صورت هماهنگی واشنگتن با ارتش سوریه امکان پذیر است. همه کسانی که حل بحران سوریه به نفع آنهاست باید به دعوت ها برای حضور در مذاکرات پاسخ مثبت بدهند.

وی اضافه کرد: ایجاد مناطق امن در سوریه امکان پذیر است، اما به هماهنگی گسترده بین‌المللی نیاز دارد. در صورت وجود اراده سیاسی، ظرفیت های نامحدودی برای همکاری بین روسیه و آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم وجود دارد. 

وزیر خارجه روسیه افزود: روسیه امکان ارائه کمک به عراق در جنگ ضد داعش را در صورت ابراز تمایل بغداد رد نمی کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار