54 درصد دانشجویان دانشگاه‌ها را دختران تشکیل می‌دهند/ لزوم تشکیل شغل مشاور امور زنان در دانشگاه‌ها با هدف بررسی مشکلات دختران دانشجو

وزیر علوم گفت: در دانشگاه‌ها مشاور امور زنان با هدف بررسی مشکلات زنان، کارکنان، اعضای هیأت علمی زن و دانشجویان دختر باید تشکیل شود و امروز 54 درصد دانشجویان مقطع کارشناسی را دختران تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد فرهادی وزیر علوم صبح امروز در مراسم اولین نشست روسای مشاوران امور زنان در دانشگاه‌های سراسر کشور که با حضور شهیندخت مولاوردی مشاور رییس جمهور در امور زنان در وزارت علوم برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو اظهار داشت: یاد و خاطره امام و شهدای انقلاب، جنگ، مدافعان حرم و عرصه‌های علم و فناوری را گرامی می‌دارم و باید بگویم که در صورت انقلاب فرهنگی که امروزه به شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل شده است بحث‌های وضعیت تحصیلی زنان مورد توجه قرار داشت به طوری که در گروه پزشکی تصمیمات خوبی برای زنان انجام شد.

وی بیان کرد: ما در آن زمان در گروه پزشکی مجوزهای خوبی را برای رشته‌هایی که زنان و دختران نمی‌توانستند وارد دانشگاه‌ شوند با کسب سهمیه موانع تحصیل آنها در برخی از رشته‌های خاص برطرف شد که یکی از این مجوزها اجازه تحصیل دختران در رشته تخصصی جراحی سر و گردن بود که با اصرار من این کار برای زنان در مقطع دکتری کسب شد.

فرهادی ادامه داد: در بحث‌های مدیریتی بررسی‌هایی صورت گرفت تا زنان سهم بیشتری در نقش سازندگی در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی داشته باشند و طبق بند 46 برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری تقویت نهاد خانواده و جایگاه زنان به استیفای حقوق قانونی شرعی زنان اختصاص یافته است.

وی ادامه داد:‌ در کشورهای دنیا برای توسعه و پیشرفت کشورشان در برنامه‌های بلندمدت خود از زنان استفاده می‌کنند و سهم زنان در امر بهره‌وری و سازندگی بسیار مورد توجه قرار دارد به طوری که در کشور ژاپن که جمعیت بالغ بر 120 میلیون نفر دارد در برنامه توسعه بلندمدتشان زنان جایگاه خوبی برخوردارند.

وزیر علوم تأکید کرد: مشارکت و حضور زنان در امر مدیریتی و سازندگی و مسائل اجتماعی و اقتصادی مقوله‌ای کاملا روشن است و دولت ژاپن برنامه‌ریزی‌های خوبی برای آموزش زنان و مشارکت آنها در جامعه خود دارد و تا سال 2030 تصمیم گرفته است که جامعه را به ربات‌ها بسپارد.

وی اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به حضور زنان در جامعه توجه ویژه‌ای شده است به طوری که 54 درصد دانشجویان ورودی کارشناسی را دختران تشکیل می‌دهند که وزارت علوم به خاطر مشارکت بیشتر زنان منصب مشاور در امور زنان در وزارتخانه ایجاد کرده است و از تمامی دانشگاه‌ها خواسته شده است تا مشاور خود را در امور دختران در داخل دانشگاه انتخاب کنند تا مسائل مربوط به زنان حل شود.

فرهادی ادامه داد:‌ گروه مشاوران زنان یکی از وظایفش بررسی مسائل و مشکلات دختران و دانشجویان و کارکنان و اعضای هیأت علمی است تا مشارکت آنها در سطوح مختلف افزایش پیدا کند.

وزیر علوم گفت: بنیاد 15 خرداد یک نهضت ساخت خوابگاه برای خواهران است که 26 خوابگاه برنامه‌ریزی شده است که تا به امروز اقدام عملی برای ساخت و ساز نیمی از آنها شروع شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه استخدام زنان به یک عدالت و تعادل جنسیتی نزدیک شده‌ایم، افزود: در بخش هیأت علمی روند حضور زنان رو به افزایش است و تا به امروز 16 درصد از اعضای هیأت علمی را زنان تشکیل می‌دهند در همین راستا با تصویب در هیأت مرکزی جذب اعضای هیت‌علمی مصوب شد که بدون توجه به جنسیت، جذب افراد صورت بگیرد.

وزیر علوم تصریح کرد: در بحث پژوهش و کارهای آزمایشگاهی زنان به خوبی مشارکت دارند و در همین راستا در حوزه علم و فناوری باید پژوهش‌های بیشتری صورت بگیرد و برنامه تحقیقاتی را توسعه دهیم.

فرهادی ادامه داد: بخشی از پرسنل پژوهشی را باید کارکنان زن تشکیل دهد تا شناسایی و بهبود وضعیت آنها به نحو بهتری انجام شود تا بهره‌وری‌شان افزایش پیدا کند.

وی گفت: ‌مسئولیت خانواده و ایفای نقش چندگانه زنان مشکلاتی را به زنان و خانواده ایجاد می‌کند که در وهله اول باید بررسی‌های درستی صورت بپذیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار