تاکید ویژه رهبری برعلم و فناوری در دانشگاه آزاد/بنده از حكم رهبری برای سمت رييس هیات موسس دانشگاه آزاد خبر نداشتم/هزينه‌های اضافی در این دانشگاه صرف پژوهش می شود


رییس هیات موسس دانشگاه آزاد گفت: رهبری معظم تاکید زیادی بر علم و فناوری و پژوهشی دارند و اهداف این دانشگاه نیز پیاده سازی این سیاست های ابلاغی است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر ولایتی رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در اولین نشست خبری خود که در دبیرخانه هیات موسس برگزار شد، با اشاره به نقش اساسی آیت الله هاشمی در علم و فرهنگ اظهار داشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی نقشی اساسی در علم و فرهنگ و تاسیس این دانشگاه داشت و ایشان در حوزه های مختلف علم و فرهنگ و پژوهش خدمات ارزشمندی انجام دادند و امیدوارم قدردان زحمات آیت الله هاشمی رفسنجانی  باشیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی ملک هیچ کسی نیست و متعلق به مردم است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری حساسیت و دقت بسیاری بر دانشگاه آزاد اسلامی دارند و بنده از حکم ایشان اطلاع نداشتم که تا به من اطلاع دادند، امر ایشان بر من مطاع است.

ولایتی بیان کرد: این دانشگاه فعالیت خود را از صفر شروع کرد و من از روز اول با این مرکز آموزشی همکاری داشته ام و شاهد نقش های این دانشگاه در مروج علم و دانش بودم.

رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: نظام اسلامی این دانشگاه را تهیه کرد تا پاسخگوی علم مردم باشد و این فطرت در بین ایرانیان وجود دارد.

وی با بیان اینکه مساله علم و مشتقات آن در 80 جای قرآن آمده است که در هیچ کتب الهی و غیر الهی بر علم تکیه ندارد، تصریح کرد: رهبری معظم عنایتی خاص در دانشگاه آزاد درحوزه های دانشجویی و حتی دانش آموزی دارند و ایشان سالهاست که پرچمدار پیشرفت علم و فناوری در کشور هستند. 

ولایتی ادامه داد: در زمان ساسانیان محدودیت‌های برای علم آموزی وجود داشت که بعد از این زمان مردم کشورمان به دین اسلام ایمان آوردند و دنبال روی فرمایش پیامبراشان مبنی بر علم آموزی رفتند.

وی عنوان کرد: رهبر معظم تاکید فراوانی بر پیشرفت دانشگاه در حوزه‌های علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان دارد و ایشان به بنده حقیر اعتماد کرده و این حکم را برای من صادر فرمودند و ایشان حساسیت خاصی نسبت به علم، فناوری، اقتصاد دانش بنیان و پیشرفت کشور و حوزه‌های مختلف علمی در دانشگاه دارند.

رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اطاعت از امر رهبری و جزو ارکان دین است، افزود: امیدوارم این خواسته رهبری محقق شود که در دانشگاه آزاد زحمات فراوانی برای تربیت نیروی انسانی و تحقیق و پژوهش صورت گرفته است.

وی ادامه داد: من از سال 43 وارد دانشگاه و سپس در سال 53 عضو کادر رشته پزشکی در هیات علمی شدم و معتقدم دانشگاه آزاد از ظرفیت بالایی برخوردار است و مدیران قبلی زحمات فراوانی برای محقق شدن سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری کشیدند و اکنون آقای میر زاده که از پژوهشگران برتر در حوزه پلیمر در سطح دنیا است، زحمات فراوانی برای این دانشگاه بزرگ مردمی انجام داده است.

ولایتی عنوان کرد: کتاب قانون تا اوایل قرن 20 در دانشگاه‌های موقوفه ای مانند هاوارد و آکسفورد تدریس می شد و در زمانی که ماشین چاپ گوتنبرگ افتتاح شد، کتاب قانون سومین کتابی بود که به چاپ رسید و این نشان دهنده این است که کشور از ما سابقه علمی قوی برخوردار است.

رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه 14 هزار کتاب متن پزشکی یادگار تمدن اسلامی در ایران در حوزه پزشکی است، ادامه داد: رهبری معظم در ابلاغ سیاست‌های کلی تاکید ویژه‌ای در علم فناوری و اقتصاد دانش بنیان دارند و در زمان حیات آقای هاشمی خاطر معظم له از بابت ایشان برای پیشرفت علم و پژوهش در دانشگاه آزاد جمع بود که آقای هاشمی برای این دانشگاه زحمات فراوانی کشیده است.

وی اظهار داشت: رهبری معظم این حکم را در انتصاب من قرار دادند تا هیچ خلل و وقفه‌ای در مسیر این دانشگاه ایجاد نشود و زحمات کشیده شده هدر نرود.

ولایتی با بیان اینکه من به دعای ایشان و همه افراد که دل در گرو کشور هستند نیاز دارم، افزود: باید دانشگاه آزاد در بحث علم، پژوهش، اقتصاد دانش بنیان و فناوری حرف اول را بزند و با انجام کارهای فناوری بتوانیم قدم موثری در پیشرفت کشور بگذاریم.

رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ما ظرفیت‌های علمی زیادی مانند دانشگاه‌های خواجه نصیر و جنیدی شاپور داریم، تصریح کرد: با حمایت رهبری معظم، استادان و دست اندر کاران این دانشگاه ما می‌توانیم گام بلندی در پژوهش برداریم زیرا پژوهش مقدم بر آموزش هستند و افرادی که کار تحقیقاتی انجام داده‌اند دستاورد شان را به صورت آموزش در اختیار جوانان و مردم می‌گذارند.

وی ادامه داد: رساله دانشجویان مقطع دکترا باید پژوهشی باشد و اگر کسی تحقیق خود را به درستی انجام  داد بتواند مدرک دکترای خود را به سرعت بگیرد و دانشجوی آزاد باید به این سمت و سو پیش برود.

ولایتی بیان کرد: ما باید همت کنیم تا خدمتگذار خوبی برای مردم باشیم و بسیاری از هزینه های این دانشگاه از مردم خیر و بیت المال تامین می‌شود که متعلق به مردم است و ما باید در زمینه مالی و دیگر مسائل پاسخ گوی سوالات مردم باشیم.

وی افزود: افراد بزرگی چون آقای هاشمی زحمات فراوانی در زمان ریاست مجلس و رییس جمهوری کشیده‌اند و مرحوم هاشمی تا آخر حیاتشان به دنبال کار این دانشگاه بودند.

رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: من از اعتماد حسن انتخاب رهبری معظم و اعضای هیئت موسس تشکر می‌کنم و به طور کلی باید بگویم که هدف این دانشگاه پژوهش، آموزش و پیاده کردن سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری است و در این زمینه همه تلاش لازم صورت می‌گیرد تا این دانشگاه از نظر علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان توسعه یابد تا در مقوله اقتصاد به خود کفایی کامل برسد.

وی با بیان اینکه دانشگاه باید به سمت اقتصاد دانش بنیان برود، ادامه داد: دانشگاه آزاد از ظرفیت بالقوه بالایی برخوردار هست و در جهت اقتصاد دانش محور پیش می‌رود.

شفاف سازی امور مالی دانشگاه به طور جد دنبال شود
ولایتی ادامه داد: دانشگاه آزاد برای پژوهش و تحقیق توانایی دارد و همه باید تلاش کنند در این زمینه به جایگاه واقعی برسیم و پژوهش‌ها کاربردی شود. 
 
وی تصریح کرد: نوشتن مقالات با کیفیت بالا یکی دیگر از اقداماتی است که باید در این دانشگاه صورت بگیرد و ما متاسفانه در رشته علوم انسانی پژوهش‌های خوبی در دانشگاه های دولتی و آزاد در کل کشور صورت نگرفته است که مقالاتمان در مجلات مختلف به چاپ برسد و کم کاری در این زمینه دیده می‌شود. 
 
رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: اکثر کتاب‌های که در حوزه علوم انسانی تدریس می‌شود از کشورهای غربی به ایران آمده و این در حالی است که کشورمان در علوم مختلف از زمینه مطالعه غنی و قوی برخوردار است. 
  
گفتنی است؛ دکتر علی محمد نوریان دبیرکل هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گزارشی از فعالیت‌های علمی و آموزشی دکتر علی اکبر ولایتی رئیس جدید هیات موسس دانشگاه آزاد ارائه داد.

 
انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
یک دوست
۲۱:۳۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۵
نوریان گفت: دانشگاه آزاد 1600 دانشجو دارد و فرصت خوبی 3 هزار عضو هیئت علمی دارد.
آخرین اخبار