به حکم کمیته انضباطی کمیته بین المللی المپیک؛

مدال طلای بولت پس گرفته می‌شود!

یکی از مدال های طلای المپیک اعجوبه جامائیکایی دو ومیدانی جهان از گنجینه افتخارات وی کم می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان مدال طلای یوسین بولت در ماده دوی 4 در 100 متر امدادی المپیک 2008 پکن ،به دلیل تایید دوپینگ نستا کارتر، یکی از اعضای تیم جامائیکا، از این دونده سرشناس پس گرفته می شود.

جامائیکا با ترکیب اوسین بولت، نستا کارتر، آسافا پاول و مایکل فراتر موفق شد در المپیک 2008 پکن مدال طلای دوی 4 در 100 متر امدادی را کسب کند.

آن قهرمانی یکی از سه عنوان قهرمانی بود که بولت در پکن به‌دست آورد .وی سپس در المپیک 2012 و 2016 نیز توانست 6 مدال طلا کسب کند و رکورد "3 سه گانه" در سه المپیک اخیر را بر جای بگذارد.

با وجود این مسئله اکنون بولت باید مدال طلای 4 در 100 متر المپیک پکن را از فهرست افتخاراتش کم کند، زیرا تست دوم نمونه دوپینگ نستا کارتر مثبت اعلام شده و بدین ترتیب مدال طلا از همه اعضای تیم جامائیکا پس گرفته می‌شود.

کمیته انضباطی IOC  - متشکل از دنیس اسوالد (رئیس)، گانیلا لیندبرگ و اوگور ادنر - حکم داده است که به دلیل مثبت بودن نتیجه آزمایش دوپینگ کارتر، کل تیم جامائیکا، دیسکالیفه (رد صلاحیت) خواهند شد و به همین دلیل آنها مدال طلا خود را از دست خواهند داد.

به این ترتیب تعداد مدال های طلای بولت از سه دوره المپیک اخیر به 8 مدال کاهش خواهد یافت و یکی از سه گانه های او در سه المپیک اخیر از بین خواهد رفت.

 کارتر که با تیم کشورش توانسته بود علاوه بر کسب عنوان قهرمانی، رکورد جهان و المپیک را نیز بشکند، یکی از 454 ورزشکاری است که  نمونه تست دوپینگش سال گذشته توسط کمیته بین المللی المپیک با استفاده از روش جدید مجددا آزمایش شد و مشخص شد که وی ماده‌ ممنوعه‌ «متیل‌هگزانامین» مصرف کرده است.

کارتر در رقابت های المپیک 2012 لندن هم حضور داشت اما در اطلاعیه IOC ،اشاره ای به آن دوره نشده است.این ورزشکار حضور در المپیک 2016 ریو را از دست داد.

با پس گرفته شدن رسمی عنوان قهرمانی از تیم جامائیکا، تیم‌های ترینیداد و توباگو، ژاپن و برزیل مدال‌های طلا، نقره و برنز را از آن خود خواهند کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار