ساری،

کاهش 90 درصدی صید ماهی کپور دریایی

صید ماهی کپور دریایی در مازندران 90 درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، عباسعلی شیخ تبار معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات مازندران مقدار صید ماهی کپور دریایی از آغاز فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر تاکنون را کمتر از یک تن اعلام کرد و گفت: صید ماهی کپور در مدت مشابه پارسال حدود 11 تن بوده است.

وی دلیل اصلی کاهش این نوع ماهی را از بین رفتن چراگاه و زاد ولد طبیعی ماهی کپور در سواحل شرقی دریای خزر اعلام کرد و افزود: سواحل شرقی دریای خزر به ویژه منطقه میانکاله محل رشد و نمو ماهیان کپور است.

شیخ تبار گفت: همچنین به دلیل افزایش صید قاچاق و غیر قانونی در این منطقه و وضعیت وخیم رودخانه های منتهی به سواحل شرقی دریای خزر به عنوان محل اصلی تکثیر طبیعی ،نسل این گونه مهم ماهی در فهرست گونه های به شدت در معرض خطر قرار گرفته است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران به تکثیر طبیعی ماهی کپور به روش شیل گذاری به تعداد 2میلیون قطعه در 2 رودخانه چنم میاندرود و لاریم جویبار در پارسال اشاره کرد وافزود: با توجه به اینکه گرفتن ماهی مولد کپور امسال نیز به شدت کاهش یافته است، به نظر می رسد نتوانیم شیل گذاری را انجام دهیم.

وی ارزش ماهی کپور دریایی را به نسبت ماهی سفید بیشتر دانست و گفت: قیمت هر کیلو ماهی کپور دریایی 30 تا 35هزار تومان است.

شیخ تبار افزود: از آغاز فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر تاکنون یعنی از هفدهم مهر تا 30 دی هزارو 128تن انواع ماهی در سواحل استان صید شده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات مازندران گفت: بیشترین صید مربوط به 760تن ماهی کفال و 314تن ماهی سفید و مابقی از سایر گونه ها است.

شیخ تبار ارزش ماهیان صید شده را 27میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به وضعیت آب و هوایی ، تلاش صیادان در پهن کردن تورهای ماهیگیری نیز بیشتر شده است.

وی گفت: فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در سواحل 338 کیلومتری مازندران همه ساله ازنیمه دوم مهر آغاز و تا دهه دوم فروردین سال بعد ادامه دارد.

مازندران 4 هزارو 200 صیاد در قالب 53 شرکت تعاونی پره دارد.

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار