غرقاب شدن هزار هکتار از تالاب خشک شده بین المللی میانکاله

با بارندگی اخیر در مازندران هزار هکتار از تالاب خشک شده بین المللی میانکاله آبگیری شد.

غرقاب شدن هزار هکتار از تالاب خشک شده بین المللی میانکالهابوطالبی مسول آموزش اداره حفاظت محیط زیست بهشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،با بیان اینکه هشت هزار و 500هکتار از تالاب بین المللی میانکاله به دلیل دخل و تصرف انسانی در پایین دست دچار خشکسالی شده است گفت: با بارندگی های اخیر هزار هکتار از این تالاب بصورت مقطعی دوباره پرآب شد.

وی افزود: تالاب بین المللی میانکاله سالانه با ورود آب 200 هزار هکتار از زمین های جلگه ای و کوهستانی به دو کانال چپاقلی و خوزینی لب شور می شود که متاسفانه به دلیل افزایش فعالیت بیش از 100 مرکز پرورش ماهی و ایجاد آببندان ها از نیم تا 20 هکتار در روستاهای اطراف میانکاله در شهرهای بندر گز ،گلوگاه ،بهشهر ، زاغمرز و نکا تالاب دچار استرس بی آبی شده است.

مسول آموزش اداره حفاظت محیط زیست بهشهر گفت: خشکی بخشی از تالاب میانکاله در 40سال گذشته سبب از بین رفتن گونه عدسک آبی، سرخس آبی، جانورهای ریز درون آبزی و پلانگتون ها و میکروارگانیزم های تالابی شده است.

ابوطالبی افزود: با آغاز فصل کشت، شخم و شیار زمین کشاورزی و استقرار موتور پمپ های دیزلی در منطقه، میزان ورود آب به تالاب بین المللی میانکاله تا 30درصد کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه کانال خوزینی با عرض 600 متر و عمق یک ونیم متر رسوب گرفته سبب پایین آمدن سطح دبی آب شد، گفت: قسمت غربی تالاب میانکاله یک متر و 20 سانتی متر و قسمت میانی و شرقی 90سانتی متر عمق آب کاهش داشت.

مسول آموزش اداره حفاظت محیط زیست بهشهر گفت: امسال 40 کیلومتر کانال های منتهی به میانکاله با اعتبار 130میلیون تومانی لایروبی شد.

ابوطالبی افزود: برای پایان یافتن خشکسالی میانکاله کمیته نجات میانکاله با محوریت شناسایی و شیب سنجی میانکاله تشکیل شد.

وی گفت: یک میلیون و 200قطعه پرنده کنار آبزی و آبزی در سال 84 به میانکاله مهاجرت کرده بودند که این تعداد پارسال به 490هزار قطعه کاهش یافت.

وی افزود: با تغییر الگوی کشت کشاورزان و استفاده از آب باران و آبیاری قطره ای و صدور نشدن مجوزهای احداث مراکز پرورش ماهی می شود امیدوار بود تا خشکسالی در میانکاله پیشروی نکند.

انتهای پیام/ ر


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار