هزینه شیر مدارس سال گذشته در کشور 400 میلیارد تومان شد/ 55 نوبت توزیع شیر مدارس در سال گذشته

رییس اداره شیر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سال گذشته در کشور 400 میلیارد تومان هزینه شیر مدارس شد، گفت: برنامه توزیع شیر در مدارس از سال 79 در کشور اجرا شده است و تاکنون روند موفقیت‌آمیزی داشته است.

هزینه شیر مدارس سال گذشته در کشور 400 میلیارد تومان شدبه گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جعفرآبادی رییس اداره شیر وزارت آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه شیر مدارس بیان کرد: طرح توزیع شیر مدارس یک برنامه ای است که یک بخش آن نیاز به سیاست گذاری هایی دارد که ستاد مسئولیت پیگیری آن را به عهده دارد.

وی اظهار داشت: خوشبختانه در چند سال اخیر روند توزیع شیر در مدارس بهبود پیدا کرده است.همچنین علاوه بر بحث اعتبارات و برنامه با توجه به دستورالعمل های صادر شده در مناطق آموزشی و اداره کل تعداد لیوان های شیر مورد نیاز در مدارس در نظر گرفته می شود.

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش شهر تهران افزود: امسال 60 در صد از کل شیرهای عرضه شده در مدارس استریل و 40 درصد پاستوریزه هستند، همچنین بخش اساسی سیاست‌های که آموزش و پرورش منطقه تدبیر می‌کند، مسئولیت اجرای آن بر عهده مدیران مدارس است. 
 
بهارلو عنوان کرد: متاسفانه امروزه عادت‌های غذایی ما بیشتر به سمت مصرف مواد غذایی سرخ کردنی، چرب و شور سوق پیدا کرده است و بیماری‌های مانند پوکی استخوانی اختلالات قلبی و عروقی و فشار خون روندی صعودی را پیدا کرده است. 
 
وی تاکید کرد: ما با دو دیدگاه به بحث توزیع شیر مدارس می‌پردازیم یکی از  این دیدگاه مربوط به فرهنگ سازی است به این صورت که در صدد هستیم که سبد غذایی خانوارها به سمت مواد غذایی سالم و طبیعی برود و از غذاهای آماده و سرخ کردنی فاصله بگیرد، همچنین مدیران نیز باید دانش آموزان را تشویق کنند تا میان وعده‌های سالم را به مدرسه بیاورند. 
 
معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش شهر تهران، تصریح کرد: دیدگاه دوم مربوط به اجرا است. در بحث اجرا نیز باید شیر استریل با وجود اینکه حدود 6 ماه ماندگاری دارد ولی بهتر است تا حدود یک ماه توزیع شود ما در صدد هستیم که 8 نوبت به صورت سه بار در هفته این روند توزیع را اجرا کنیم. 
 
بهارلو اظهار داشت: دانش آموزان با مشاهده لیوان‌های شیر در کلاس درس به خوردن شیر ترغیب در کنار یکدیگر ترغیب می‌شوند بنابراین افزون بر تامین نیازهای تغذیه‌ای فرهنگ تغذیه‌ای نیز در مدارس شکل می‌گیرد. 
 
وی بیان کرد: برای تشویق بیشتر دانش آموزان به خوردن شیر می‌توانیم برنامه‌های مکملی در کنار توزیع شیر مانند مسابقه نقاشی و تئاتر تدارک ببینیم اگر اولیای دانش آموزان بدانند که به فکر سلامتی فرزندانشان هستیم قطعا در مسیر توزیع شیر مشارکت و همکاری لازم را با ما انجام می‌دهند. 
 
معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش شهر تهران، افزود: دانش آموزان آینده سازان جامعه هستند و قصد داریم تا 1404 بتوانیم تغییر مثبتی را در بهبود سلامت جامعه با روند توزیع شیر مدارس ایجاد کنیم. 
 
در ادامه این مراسم جعفر آبادی رئیس دبیرخانه شیر وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: تمامی دنیا امروزه به این سمت  حرکت می‌کند که مصرف فست فودها را کاهش دهند و به سمت غذای سالم و طبیعی در سفره خانواده سوق پیدا کنند. 
 
وی اظهار داشت: از سال 1379 به دلایلی مانند کوتاهی قد دانش آموزان و کمبود ویتامین دی در آنها اقدام به توزیع شیر مدارس کردیم. هدف ما این است که با فرهنگ سازی مناسب بتوانیم قسمتی از این مشکلات را رفع کنیم. 
 
رئیس دبیرخانه شیر وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: میانگین مورد نیاز حدود 70 نوبت شیر در مدارس توزیع کنیم ولی متاسفانه سال گذشته 165 کیلوگرم توزیع شیر داشتیم که با میانگین مورد نیاز که 365 کیلوگرم در سال است فاصله داشتیم. 
 
جعفرآبادی افزود: از سال گذشته سازمان دانش آموزی کشور نیز در روند توزیع شیر مدارس مشارکت داشته است و طبق بررسی‌های انجام شده دانش آموزان بیش از 90 درصد از ین طرح استقبال کرده‌اند. 
 
وی بیان کرد: در سال گذشته 56 نوبت شیر در استان و شهرستان‌های استان توزیع کردیم که میانگین کشوری 55 نوبت بود. 
 
رئیس دبیرخانه شیر وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: سرانه اختصاص داده شده به توزیع شیر مدارس در کشور حدود 400 میلیارد تومان است که 30 کارخانه در بخش تولید شیر استرلیزه و 137 کارخانه در قسمت پاستوریزه مشغول به فعالیت هستند، همچنین تعداد آزمایش‌های صورت گرفته نیز 2024 مورد بود و حدود 22 هزار و 851 بازدید داشتیم. 
 
جعفرآبادی تاکید کرد: مسئولیت تامین سلامت شیر مدارس بر عهده سازمان غذا و دارو، معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و سازمان استاندارد کشور است، همچنین در سال گذشته به عنوان نخستین سال فرم های ارزیابی در سطح مدارس، مناطق و استان‌ها ارائه شد. 
 
وی تصریح کرد: هزینه توزیع شیر مدارس  از دو بخش بودجه عمومی و یارانه تامین می‌شود، همچنین در زمینه ارزیابی می‌توانیم در مدت حدود نیم ساعت کل ایران را بررسی کنیم تهران تقریبا حدود 4  هزار مدرسه دارد که از این تعداد حدود 3 هزار مدرسه وارد سامانه شده است. 
 
رئیس دبیرخانه شیر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه روند توزیع شیر مدارس روندی سینوسی را طی می‌کند، عنوان کرد: خوشبختانه طلب کارخانه ها پرداخت شده و هزینه امسال شیر مدارس نیز واریز شده است. 
 
جعفرآبادی یادآور شد: سرانه تولید شیر خام در ایران حدود 8.5 میلیون تن است و از آنجایی که توزیع و فروش شیر به صورت آزاد صورت می‌گیرد کیفیت شیر نیز در سال‌های اخیر بهبود پیدا کرده است. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار