شناسنامه شخصیت های معمای شاه؛

حمایت مداوم آمریکا از محمدرضا پهلوی توسط کارتر

سی و نهمین رئیس جمهور آمریکا را که به صورت مداوم از محمدرضا پهلوی حمايت می‌كرد، بشناسید.

حمایت مداوم آمریکا از محمدرضا پهلوی توسط کارتر
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه‌های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم.

گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم‌ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در بر می‌گیرد.
 
یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند.

جیمی کارتر که سی و نهمین رئیس جمهور آمریکا بود، در زمان انقلاب با نفوذ در دربار پهلوی و حمایت از آنها اغتشاشات زیادی را در کشور رقم زد.

وی در سال 1924متولد شد و در رشته فیزیک از آکادمی نیروی دریایی آمریکا فارغ التحصیل گشت.

او در سال 1976 به عنوان نامزد حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده شرکت کرد و به عنوان سي و نهمين رئیس جمهور آمریکا منصوب شد.

کارتر در دهم دی ماه 1356 و همزمان با به گوش رسیدن صدای انقلاب اسلامی ایران با سفر به کشور، حمایت واشنگتن را از محمدرضا پهلوی اعلام کرد.

او در مراسم ورودش به ایران خطاب به شاه عنوان کرده بود: هیچ کشور دیگری در جهان برای برنامه‌ریزی مشترک از ایران به آمریکا نزدیکتر نیست.

از 17 دی ماه 1356 با چاپ مقاله موهن «ایران و استعمار سرخ و سیاه» حرکت انقلابی مردم ایران ابعاد تازه ای یافت و با تظاهرات و اعتصابات گسترده در طول سال 1357 ادامه یافت.

کارتر برای حفظ حکومت پهلوی به طور مرتب از طریق سفیر آمریکا در ایران و اردشیر زاهدی مسائل مربوط به ایران را پیگیری می کرد. برژینسکی مشاور امنیت ملی کارتر در خاطراتش می نویسد: در روز سوم نوامبر 1978 (12 آبان ماه 1357) به دستور رئیس جمهور از ساعت نه و پنچ دقیقه تا نه و یازده دقیقه مستقیماً با شاه گفت و گو کردم. به شاه گفتم: آمریکا بدون هیچ ملاحظه ای در بحران کنونی کاملاً از شما پشتیبانی می کند.

شاه در اين دوران به واسطه مساله حقوق بشر همواره تحت فشار از سوي آمريكا بود و به همين سبب مجبور شد تا برخي از زندانيان سياسي را آزاد نموده و از طرف ديگر از شدت اختناق حاكم بكاهد. كنفرانس گوادلوپ هم در سال ۱۳۵۷ با حضور كارتر برگزار شد. در نهايت در پاييز ۱۳۵۷ مخالفت با حكومت شاه بين مردم كشور به اوج خود رسيد و حکومت پهلوی سرنگون شد.

کارتر طی 14 ماه آخر دوره ریاست جمهوری اش، درگیر موضوع گروگانگیری کارمندان سفارت آمریکا در ایران بود. ادامه گروگانگیری و تورم مستمر در داخل امریکا سرانجام منجر به شکست کارتر در انتخابات ریاست جمهوری سال 1980شد.



گزارش از فاطمه شهدوست

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.