شناسنامه شخصیت‌های «معمای شاه»؛

اوج خشونت و شکنجه در ساواک در زمان ارتشبد نصیری

ارتشبد نصیری، سومین رئیس ساواک در دوران پهلوی در سال 1289 در سمنان متولد شد.

اوج خشونت و شکنجه در ساواک در زمان ارتشبد نصیری
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه‌های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم.

گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم‌ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در بر می‌گیرد. 

یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند.

ارتشبد نعمت الله نصیری که نقش وی را این شب ها رهام مخدومی در معمای شاه ایفا می کند، از نظامیانی است که در دوران محمدرضا سمت سومین رئیس سازمان امنیت و اطلاعات کشور (ساواک)  را عهده دار بود.

وی در سال 1289 در سمنان متولد شد و بعد از تحصیلات مقدماتی در دانشکده افسری ادامه تحصیل داد. وی در سال 1313 درجه ستوان دومی گرفت. 

وی تا زمانی که پست ریاست ساواک را به عهده بگیرد، سمت های گوناگونی چون فرمانده دسته مسلسل سنگين، فرمانده دسته و گروهان دانشكده افسری، معاون دانشكده تكميلی افسری، فرمانده گردان 2 هنگ 18 كرمان، فرمانده گردان مستقل سيرجان، فرمانده گردان پياده دانشكده افسری، فرمانده دوره تكميلی و معاون رسته پياده دانشكده افسری، رئيس ستاد دژبان مركز، فرمانده دانشكده پياده و فرمانده هنگ پياده پهلوی را تجربه کرد.

نصیری در مرداد 1332 بود که حکم عزل مصدق را از نخست وزیری به درخواست شاه به او رساند، اما هنگام بازگشت از منزل دکتر مصدق، سرتیپ ریاحی که در آن زمان رئیس ستاد ارتش بود وی را توقیف و روانه زندان کرد.

در خرداد 1342 همزمان با قيام اسلامي مردم تهران به حمايت از امام خميني، نصیری سمت فرمانداري نظامي تهران و حومه را عهده دار شد. او در همان زمان در تهران حكومت نظامي اعلام كرد و به سركوب شديد مردم پرداخت. نصيري در 10 بهمن 1343 در دولت اول امير عباس هويدا به سمت معاونت نخست‌وزير و رئيس سازمان اطلاعات و امنيت كشور ـ ساواك ـ منصوب شد.

برخی ها دوران مدیریت وی را در ساواک زمان اوج گرفتن خشونت و شکنجه ها در این سازمان دانسته اند. نصیری به جای نفوذ بین گروهک ها و بیرون کشیدن اطلاعات ترجیح میداد سریعأ هر عنصر معاندی را از میان بردارد.

او در مهر 1350 به دستور شاه به درجه ارتشبدي نائل شد اما با اوجگيري انقلاب اسلامي در جهت فرونشاندن خشم مردم در خرداد 1357 از رياست ساواك بركنار و به عنوان سفير به پاكستان اعزام شد. چندي بعد حكومت ازهاري با موافقت شاه و در عقب‌نشيني گام به گام خود در برابر انقلاب، نصيري را به تهران فراخواند و در 17 آبان 1357 در يك اقدام نمايشي او را بازداشت كردند.

سرانجام بعد از این اتفاقات  نصيري در 22 بهمن 1357 توسط مردم دستگير شد و در 27 بهمن همان سال به حكم دادگاه انقلاب اسلامي به جرم ارعاب در جامعه و كشتار مردم در سالهاي رياست بر ساواك و شهرباني تيرباران شد.


انتهای پیام/


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار