آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

تهیه سند پشتیبان برای قانون شوراهای آموزش و پرورش/ تغییر در نحوه ارزشیابی نمرات دانش آموزان پایه دهم


آموزش و پرورش این هفته با اخبار و رویدادهایی مواجه بوده که به مهمترین آنها می پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تهیه سند پشتیبان برای قانون شوراهای آموزش و پرورش، تغییر در نحوه ارزشیابی نمرات دانش آموزان پایه دهم، زمان اجرایی شدن تغییر تقویم آموزشی، ثبت محرمانه اطلاعات دانشجو معلمان، بررسی توزیع سيم كارت‌های دانش‌آموزی، اجرای ناقص برخی مواد قانون شوراها و تامین کیفیت قرص های آهن مدارس زیر نظر وزارت بهداشت از جمله اخبار آموزش و پرورش در هفته گذشته بوده است.

**تهیه سند پشتیبان برای قانون شوراهای آموزش و پرورش

مرضیه گرد رییس سازمان مدارس غیردولتی بیان کرد: قانون شوراها از ظرفیت بالایی برخوردار بوده و با توجه به اینکه بالاترین سمت هر استان ریاست آن را بر عهده دارد همچنین فرمانداران، ‌شهرداران و سایر افراد تأثیرگذار در این شورا عضو هستند بنابراین تأثیرگذاری آن بسیار حائز اهمیت است.

گرد عنوان کرد: تقویت شوراها با توجه به رویکرد نظام آموزشی و مبتنی بر واگذاری اختیارات به مردم و با حرکت به سوی مدرسه محوری مورد توجه قرار گرفته است.

وی درباره اصلاح قانون شوراها اظهار کرد: طی سه سال ونیم اخیر تمامی بندهای این قانون مورد تجزیه و تحلیل گرفته است، البته کاری پژوهشی در حال انجام بود تا به عنوان سند پشتیبان قانون مورد استفاده قرار بگیرد.

رییس سازمان مدارس غیردولتی افزود: بزودی نتایج این امر اعلام شده تا در آینده در مجلس مورد بحث قرار بگیرد البته شاید به این نتیجه برسیم که دو یا سه ماده بیشتر نیاز به بازنگری نداشته باشد و اغلب نیاز ما به بازنگری در آیین‌نامه‌هاست.

**تغییر در نحوه ارزشیابی نمرات دانش آموزان پایه دهم

احمد عابدینی معاون شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: بر اساس آیین نامه آموزشی که امسال برای دوره دوم متوسطه در نظر گرفته شده تغییراتی در ضرایب دروس ارزشیابی شده اعمال می‌شود.
 
وی با اعلام این خبر که تاثیر نمرات مستمر افزایش می یابد، بیان کرد: پیش از این ضریب نمره پایانی 6 بوده که با توجه به تغییرات این ضریب به 4 کاهش یافته، همچنین مجموع نمرات ارزشیابی از ضریب 10 به 8 رسیده است.

عابدینی درباره این تغییرات در دوره تابستان گفت: ضریب نمرات پایانی از 4 به 3 رسیده و ضریب مجموع نمرات از 5 به 4 کاهش یافته است.

**زمان اجرایی شدن تغییر تقویم آموزشی

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش درخصوص تغییر تقویم آموزشی گفت:زمان‌بندی سال تحصیلی را به عنوان یک لایحه از طرف دولت به مجلس ارائه کرده ایم تا مجلس این اختیار را به دولت بدهد که تاحدی  در برگزاری سال تحصیلی انعطاف پذیری داشته باشند.

وی ادامه داد:  بنابراین امسال اجرایی شدن این موضوع امکانپذیر نبوده زیرا قانون مبنی بر این بوده  که طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی شروع سال تحصیلی اول مهر است و ما باید طبق آن برنامه ریزی کنیم .

دانش آشتیانی عنوان کرد: اگر در مجلس این موضوع تصویب شود در چنین حالتی است  که می توان مقداری انعطاف پذیری در بحث زمانبندی سال تحصیلی داشته باشیم .

**اجرای ناقص برخی مواد قانون شوراهای آموزش و پرورش

فریدون واسعی مدیر کل دفتر حقوقی آموزش و پرورش درباره قانون شوراهای آموزش و پرروش و نحوه توجه به مفاد آن گفت: این قانون در سال 72 به تصویب رسید و هدف آ ن تحقق مشارکت در اموزش و پرورش بوده است.

وی با بیان اینکه در مواردی نیاز به اصلاح این قانون وجود داشته ادامه داد: از دیگر اهداف این طرح تسهیل در فعالیت های اجرایی، استفاده از کلیه امکانات و فضاهای آموزشی بوده است و کارایی لازم در این قانون که شامل 22 ماده بوده،لحاظ شده است.

وی عنوان کرد: برخی دیگر از بندهای این قانون مانند ماده 13 که مشتمل بر پنج بوده به منابع مالی آموزش و پرورش نظیر عوارض پرداخت صدور پروانه ساخت، تفکیک زمین ، عوارض پذیره و نوسازی اختصاص می یابد.

مدیر کل دفتر حقوقی آموزش و پرورش بیان کرد: برای این عوارض یاد شده باید تا پنج درصد به آموزش و پرورش اختصاص یابد که در مواردی کامل عملیاتی نمی شود و چنانچه مورد توجه قرار گیرد بسیاری از مشکلات اموزش و پرورش مانند بحث تجهیزات و تامین فضای آموزشی حل می شود.

**تخصیص 20 میلیاردی سرانه دانش‌آموزی به مدارس کشور

منصور مجاوری مدیر کل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش پیرامون وضعیت سرانه دانش‌آموزی و پرداخت آن اظهار داشت: با توجه به مذاکراتی که روز گذشته با سازمان برنامه و بودجه انجام شده، قرار است 20 میلیارد تومان برای این مساله به مدارس سراسر کشور اختصاص پیدا کند.

وی ادامه داد: پیش از این 90 میلیارد تومان به سرانه دانش آموزی اختصاص پیدا کرده بود که اکنون این مبلغ اضافه شده است.

مدیر کل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: برای پرداخت این مبلغ تا پایان هفته اقدامات اداری لازم انجام می شود تا اعتبار تخصیص یافته به ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور و به تبع آن مدارس کشور هفته آینده واریز شود.

**بررسی متغیرهای سلامت برای ورود به حرفه معلمی

عباس قنبری معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان از اجرای سامانه کارنامه سلامت دانشجو معلمان در ترم جدید خبر داد و گفت: ‌این طرح اکنون به طور آزمایشی در 10 پردیس اجرا شده و جوانب مختلف آن مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این کارنامه دانشجو معلمان را از نظر شرایط بیماری‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌دهد و چنانچه افراد دچار بیماری باشند، پیگیری های درمانی آنها به وسیله پزشک انجام می شود.

قنبری یادآور شد: با توجه به اینکه دانشجو معلمان باید در آموزش و پرورش فعالیت کنند، اطلاعات به این نهاد آموزشی ارسال می‌شود و تصمیم‌‌گیری‌های بعدی به عهده آموزش و پرورش بوده و دانشگاه صرفا پایش اطلاعات را بر عهده دارد.

**بررسی توزیع سيم كارت‌های دانش‌آموزی

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه اظهار داشت: این مساله از سوی آموزش و پرورش در حال پیگیری بوده به طوری که اپراتورها برای تولید سیم کارت‌های دانش‌آموزی ویژگی‌های خاصی را باید در نظر گیرند.
 
وی افزود: در تولید این سیم کارت بکارگیری بسته‌های کاربردی نیز مورد توجه قرار گرفته است اما به سبب آنکه تلفن همراه علاوه بر سیم کارت امکانات دیگری نیز دارد، باید تطبیق این شرایط با اهداف آموزشی مورد ارزیابی قرار گیرد.
 
زرافشان بیان کرد: آموزش و پرورش هنوز به طور رسمی برای ورود سیم‌ کارت‌های دانش آموزی اعلام آمادگی نکرده و در حال بررسی جوانب این موضوع است.


**تامین کیفیت قرص های آهن مدارس زیر نظر وزارت بهداشت

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه توزیع قرص آهن در مدارس و کیفیت آن اظهار داشت: این طرح کاری مشترک بین آموزش و پرورش و وزارت بهداشت با رویکرد توجه به سلامت دان آموزان است.

وی ادامه داد: در این طرح تامین و تهیه قرص های آهن با تضمین وزارت بهداشت بوده و آموزش وپرورش روند توزیع در مدارس را دنبال می کند.

حمیدی عنوان کرد: با توجه به تضمین کیفیت از سوی وزارت بهداشت در پی استفاده از این قرص ها عوارضی برای دانش آموزان ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار