مشهد؛

لزوم قانون گرایی مجریان، ناظران و دست‌اندرکاران انتخابات

همایش آموزشی و توجیهی منطقه ای دوازدهمین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره ی انتخابات شوراهای سلامی شهر و روستا ویژه دست اندرکاران اجرایی انتخابات استان های کردستان، کرمانشاه و خوزستان در مشهد برگزار شد.

لزوم قانون گرایی مجریان، ناظران و دست‌اندرکاران انتخاباتبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی  گفت: همانطور که می دانیم برگزاری انتخابات وظیفه وزارت کشور است، فرمانداران و بخشداران در این خصوص وظیفه مستقیم دارند و طبیعی است باید برای برگزاری مطلوب انتخابات چند اصل مهم را مورد نظر قرار دهند.
سید جواد حسینی با اشاره به اینکه اصل اول  قانونگرایی و حرکت بر مدار قانون است، افزود:  قانون گرایی  باید بنای عمل مجریان، ناظران و هم دست‌اندرکاران  انتخابات باید قرار بگیرد و لازمه آن علاوه بر اعتقاد موضوع، شناخت و آگاهی نسبت به آن است تا علاوه بر اینکه خود مجریان بر مبنای قانون عمل کنند، سایر دست اندرکاران را هم بر این مبنا تشویق کنند.
وی گفت: اصل دوم، اصل برنامه ریزی و دور شدن از اصل غافلگیری است, مجریان انتخابات باید بر اساس یک برنامه زمانبندی شده دقیق حرکت کنند و در هیچ یک از مراحل انتخابات غافلگیر نشوند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی اصل  سوم را توجه به مدیریت دانش انتخابات دانست و افزود: از اندوخته های سازمانی و دانش افراد، وزارت کشور و فرمانداری ها برای بهبود عملکرد باید بیشترین بهره را جست و با آسیب شناسی انتخابات گذشته از تجارب سودمند و ذخیره دانش سازمانی افراد باتجربه وسازمان بیشترین بهره را باید جستجو کنیم.
حسینی گفت: اصل چهارم مستند سازی است، برای بهره گیری از مدیریت دانش به ویژه دانش صریح سازمانی باید تمام مراحل و موارد انتخابات مستندسازی شود تا هم مستندات کافی برای برخی موارد که شبهات شکل می گیرد و هم اینکه اندوخته سازمانی خویش را از این جهت برای سایر انتخابات های آینده انتقال دهیم.
وی با تاکید بر اینکه پنجمین اصل سلامت انتخابات است، گفت: در بند 12 راهبردهای مقام معظم رهبری و نیز بندهای 6، 7، 8 و 9 به رفتارهای سالم انتخاباتی اشاره می کنند، اصولا برگزاری انتخابات سالم باید بیشترین دغدغه مجریان انتخابات باشد در تمامی مراحل انتخابات اصل سلامت بر همه اصول و فرایندهای انتخابات باید سایه افکند.
حسینی افزود: اصل ششم اصل عدالت انتخابات است، در بند اول سیاست های راهبردی مقام معظم رهبری بر عدالت توزیعی در انتخابات یعنی توزیع عادلانه نمایندگان در پهنه های جغرافیایی تأکید شده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: اصل هفتم اصل شفافیت انتخابات است، فرآیند انتخابات باید به شکل شفاف و شیشه ای باشد تا همه مردم از جریان این فرایند مطلع باشند و از این منظر اعتماد بیشتر ایشان جلب شود، لذا منابع تبلیغاتی، نحوه بررسی صلاحیت ها، مستندات قانونی، مراحل انتخابات و همه موارد باید در منظر دید عموم قرار گیرد و بهترین داور برای قضاوت که در سلامت انتخابت هم خود مردم هستند.
حسینی گفت: اصل هشتم  یکسان سازی حداکثری در شیوه برگزاری انتخابات است، هم اکنون لایحه جامع قانون انتخابات که در کمیسیون سیاسی دولت در دست بررسی است یکی از مزیتهای آن یکسان سازی برگزاری همه انتخابات با یک قانون مشخص است از بیش از 650 ماده قانونی در همه انتخاباتها این مواد به کمتر از 150 ماده تقلیل یافته و یکسان سازی انتخاباتی مورد نظر قرار گرفته است.
 وی با تاکید بر اینکه اصل نهم  سرعت و دقت در انتخابات است، گفت: در این راستا حداکثر تلاش را باید کرد که در سریعتر زمان بر اساس زمانبندی به ویژه در اعلام نتایج انتخابات عمل کرد و البته با دقت که این دو از طریق مکانیزاسیون کردن انتخابات قابلیت تحقق دارد، ما با مکانیزاسیون و دیجیتالی کردن انتخابات  امکان خطاهای انسانی را به حداقل کاهش می دهیم و سلامت و عدالت را نیز بیشتر محقق می سازیم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: اصل دهم اصل مشارکت حداکثری در انتخابات است، یکی از وظایف همه دست اندرکاران انتخابات، زمینه سازی حضور حداکثری مردم در انتخابات است.
انتهای پیام// م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.