یزد؛

اجرای طرح توزیع رایگان واکسن نیوکاسل

طرح توزیع رایگان واکسن نیوکاسل در طیور خانگی شهرستان میبد به اجرا در آمد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ دکتر محسن کریمی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان میبد گفت: امروزه در بیشتر روستاها با کم ترین هزینه و امکانات، پرورش مرغ بومی در قالب گله‌های کوچک انجام می‌شود، که هرچند طيور بومی به نظر می رسد به خاطر تغذیه و ظرفیت های ژنتیکی نسبت به طیور صنعتی تولید و بازده بالايی ندارند اما در صورتی كه به طور صحيح و رعايت ملاک های فنی  بهداشتی به اين موضوع پرداخته شود، نقش آنها در اقتصاد و تغذیه روستاییان قابل توجه خواهد بود.

وی افزود: در سال اقتصاد مقاومتی و به منظور حفظ و حراست از سرمايه اندک روستائيان و جلوگيری از انتشار بيماری به مرغداری هاي صنعتی استان، تعداد 15000 قطعه از پرندگان بومی شهرستان تحت پوشش واکسیناسیون نیوکاسل تزریقی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه علائم این بیماری بعضی مواقع همزمان و یا جداگانه بروز می کند، افزود: اسهال سبز، پیچش گردن، سیاه شدن تاج و ریش، بی اشتهایی، تب، مرگ و میر بالا و ناگهانی، از علائم این بیماری است.

وی با اشاره به این نکته که طیور با یک مرحله واکسیناسیون از این بیماری مصون نمی شوند، تصریح کرد: تزریق واکسن از 5 روزگی جوجه ها قابل انجام است و این کار باید حداقل 2 نوبت با فاصله 3 ماه یکبار در طيور خانگی تکرار گردد و ادامه يابد.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری از نوع ویروسی و از طریق عواملی چون باد، کود و عوامل مکانیکی مانند ماشین آلات و ابزار و تجهیزات قابل انتقال است و لازم است جهت جلوگيری از اين بيماری دركنار واكسيناسيون مد نظر قرار گيرد.

انتهای پیام/ م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار