نرخ باروری در کشور باید افزایش یابد

مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت گفت: مسئولان باید تمام تلاش خود را به کار ببندند که هر سال نرخ باروری جمعیت نسبت به سال قبل به تدریج افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر ، محمد اسماعیل مطلق صبح چهارشنبه در کارگاه ازدواج سالم در بوشهر اظهار داشت: میزان باروری کلی براساس آخرین تحقیقات جمعیت شناسی ۱.۹ در کشور است ولی در سرشماری سال ۱۳۹۰ این نرخ ۱.۸ دهم است.

وی ادامه داد: در استان‌های مختلف این نرخ متفاوت است؛ به طور مثال در استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان این نرخ بالای ۲.۱ دهم است ولی در استان گیلان و مازندران و تهران پائین تر از ۲.۱ دهم است.

مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت اضافه کرد: بر اساس نظر جمعیت‌شناس‌ها اگر استانی که نرخ باروری آن کمتر از ۲.۱ است، این جمعیت در سال‌های بعد یعنی حدود ۲۰ سال بعد دچار آسیب و تعدیل سلامتی قرار می‌گیرد و تعداد سالمندتران جامعه زیاد خواهد شد و جمعیت جوان و پویا و بالنده کمتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: مسئولان باید تمام تلاش خود را به کار ببندند که هر سال نرخ باروری جمعیت نسبت به سال قبل به تدریج افزایش یابد. باید نخبگان، تحصیلکرده‌ها و آحاد جمعیت به افزایش این نرخ بیشتر کمک کنند چون در این زمینه بیشترین مشکل را داریم و نرخ باروری در این قشر کم است.

اسماعیل مطلق بیان کرد: قشرهایی که وضعیت اقتصادی خوبی دارند نرخ رشد جمعیت در آنها کم است و باید برنامه‌ریزی کنید این نرخ را به ۲.۱ نزدیک شود؛ این قشرها باید اول ازدواج کنند و بعد از ازدواج فرزندآوری کنند و از تک فرزندی پیشگیری کنند و همه اینها پشتوانه علمی دارد.

تک‌فرزندی آسیب‌زا است

وی تصریح کرد: اگر اصرار وجود دارد که تک فرزندی نباشد، به علت این است که در کشورهای مختلف تحقیقاتی صورت گرفته و در کشور ایران نیز صورت گرفته است؛ آسیب‌ها و مشکلاتی که تک فرزندی برای جامعه و خانواده در آینده دارد، پدر و مادر پیر می‌شوند و فرزند خودش تنها است. در بسیاری از کشورها برای تک فرزندی قانون وضع کرده‌اند.

مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت افزود: وزارت بهداشت و درمان بر روی سلامت تاکید دارد و اگر سلامت و ارتقای سواد سلامت را در کشور گسترش دهیم و مرگ را کاهش دهیم و ازدواج سالم داشته باشیم و سن ازدواج را کاهش دهیم و طلاق کاهش پیدا کند میزان باروری کلی به ۲.۱ نزدیک خواهد شد.

وی گفت: اگر سن ازدواج دو سال پایین‌تر بیابید مشکل نرخ باروری کلی کشور کمتر خواهد شد. یکی از کارهایی که مسئولان باید دنبال کنند و ما در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی دنبال می‌کنیم این است که باید نقش ازدواج در ارتقای سلامت مردم و ارتقای امید به زندگی مردم را افزایش دهیم.

مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: مسئولان باید مردم را به ازدواج و نقش آن در ارتقای سلامت جامعه آگاه کرده و دیدشان را بهتر کنیم.

انتهای پیام /پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.