متصدی در مراسم"روز ملی هوای پاک" مطرح کرد؛

توقف طرح ساخت و ساز در منطقه 22 /خروج 916 هزار خودرو فرسوده

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از اصلاح طرح تفصیلی و توقف ساخت‌وساز در منطقه 22 تهران خبر داد.

توقف طرح ساخت و ساز در منطقه 22 /خروج 916 هزار خودرو فرسودهبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم" روز ملی هوای پاک با شعار  همه با هم به سوی هوای پاک" که به مناسبت روز هوای پاک، امروز در سالن همایش های بین المللی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: در سه سال اخير 915 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده است. 

وی بیان داشت: به منظور کنترل ساخت‌وساز با تلاش‌های انجام شده، اقدام به اصلاح طرح تفصیلی در منطقه 22  کرده و روند ساخت‌وساز را در این منطقه با این اقدام از این پس متوقف کرده‌ايم. 

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سازمان محیط زیست در بحث کنترل ساخت و سازهای شهری به ویژه در کلانشهرها و به طور خاص در تهران ورود کرده است، گفت: اصلاح طرح تفضیلی منطقه 22 تهران نمادی از کنترل بارگذاری جمعیتی در اطراف تهران و کلانشهرها است، با تصویب این طرح، اصلاحیه دیگر بیش از این مقداری که در این منطقه وجود دارد، هیچ ساخت و ساز و بارگذاری جمعیتی صورت نخواهد گرفت.

متصدی با اشاره به اولین اقداماتی که در دولت تدبیر و امید در حوزه کاهش آلودگی هوا شروع شده، تصریح کرد: دستورات وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد استانداردسازی خودروها، نقطه آغاز فعالیت های ما در زمینه کاهش آلودگی هوا بود.

وی در مورد اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا در استان خوزستان به ویژه شهر اهواز افزود: ادعا نمی کنیم هوای اهواز به شرایط مطلوب رسیده است اما اقدامات خوبی برای استان خوزستان در بحث کاهش آلودگی هوا انجام شده است، در پاییز امسال برای کاهش آلاینده های نفتی در خوزستان و اهواز و کاهش میزان آلاینده های ناشی از فرآوری های نفتی اقدامات خوبی با همکاری و تعهد وزارت نیرو داشته ایم.

 معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در استان خوزستان معضلی که سال ها وجود داشت و حتی علت آن مشخص نبود، امسال علاوه بر علت یابی حل و فصل شد و آن بیماری تنفسی شهروندان در پی اولین بارندگی در خوزستان بود، یک گیاه مهاجم به نام کونو کارپوس علت بیماری بود که با هرس به موقع، تعداد بیماران را از 28 هزار نفر به زیر یک هزار نفر رساندیم.

متصدی بیان داشت: با مالچ پاشی 5 هزار هکتار از اراضی استان خوزستان اقدام به بیابان زدایی کرده ایم، اما بخشی از آلوگی خوزستان ناشی از گرد و غبارهای خارجی از سوی کشورهای عراق، اردن و سوریه بوده که از دست ما خارج است.

وی با اشاره به شعار روز ملی هوای پاک، گفت: شعار "با هم به سوی هوای پاک"نشان می‌دهد برای رسیدن به هوای پاک تلاش یک سازمان حتی با وجود بهترین استراتژی ها نمی تواند موثر باشد، بنابراین باید همه بخش های دولتی، خصوصی و مردم با یکدیگر همکاری داشته باشند، طی سه سال گذشته فعالیت های خوبی از سوی سازمان محیط زیست برای کاهش آلودگی انجام شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به دو مصوبه کلیدی دولت یازدهم در ارتباط با آلودگی هوا افزود: در سال 93 راهکارهای کاهش آلودگی هوا  و در تیر امسال هم راهکارهای کوتاه مدت آن به تصویب رسید .

متصدی درباره اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا بیان داشت: توزیع سوخت یورو 4، حذف بنزین پتروشیمی، استانداردسازی خودروها و سوخت، تغییر سوخت نیروگاه‌ها به گاز از جمله اقدامات انجام شده در این راستا بوده است، به طوری که در حال حاضر شاهد افزایش 34 درصدی مصرف گاز در نیروگاه‌های کشور هستیم و مصرف مازوت به زیر 10 درصد رسیده است.

وی با اشاره به مشکل قطع گاز از سوی ترکمنستان گفت: با وجود این مشکل مصرف مازوت همچنان در نیروگاه‌های ما همان زیر 10 درصد است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به همکاری با وزارت نفت افزود: نظارت بر واحدهای صنعتی را آغاز کزده و با تعیین حدود مجاز، آلایندگی خروجی استاندارد صنایع را بعد از 20 سال کاهش داده ایم.

متصدی بیان داشت: راه اندازی سیستم یکپارچه معاینه فنی (سیمفا) نوآوری خوبی است، امروزه تمامی مراکز معاینه فنی به این سیستم متصل شده و همگی از طریق یک سیستم رصد می‌شوند، همچنین حدود مجاز معاینه فنی بعد از مدت‌ها با مصوبه شورای عالی محیط زیست اصلاح و کاربردی شد، در حال حاضر همه قطعات خودروها حتی کاتالیست‌ها کنترل می‌شوند.   

وی در ادامه با اشاره به پایش مستمر آلاینده‌ها افزود: ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از مهرماه امسال با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت محقق شد. 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: 144 مدل موتور انژکتوری در کشور ثبت شده است و سایر موتورهای موجود در شهر هم انطباق با استاندارد یورو 3 را گرفتند.

متصدی گفت: در شرایط حاضر غلظت بنزن سوخت کشور در حد استاندارد است، اگر قبلا در این زمینه اعداد 2،3،5 را داشتیم، اما اکنون به کمتر از یک رسیده ایم، چرا که سوخت ارتقا یافته است.

وی همچنین از اطلاع رسانی روزانه وضعیت آلودگی هوا در استان‌ها به عنوان یک کار نو در سازمان حفاظت محیط زیست یاد کرده و افزود: 188 ایستگاه پایش آلودگی هوا در کشور فعال هستند و اطلاع رسانی در مورد وضعیت آلودگی هوا را از آذر ماه امسال آغازکرده ایم.

متصدی با بیان اینکه به منظور بررسی تأثیر عملکردها و استراتژی‌های کاهش آلودگی هوا مقایسه تعداد روزهای ناسالم طی سال‌های متعدد صورت می‌گیرد، گفت: در سال 92، 160 روز ناسالم در تهران داشتیم، این در حالیست که از ابتدای سال 95 تاکنون 70 روز ناسالم را تجربه کردیم.

وی با بیان اینکه معضل آلودگی هوا بیشتر به فصول سرد سال به ویژه آذر و دی ماه بستگی دارد، در مورد وضعیت هوای اصفهان هم گفت: در اصفهان شرایط فوق العاده بهتر شده و قابل وصف نیست.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره ازن نیز گفت:روند تغییرات غلظت آلاینده ازن در کشور رو به کاهش است، روندی که حتی ثابت هم نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار