کرمانشاه؛

اجرای گروه موسیقی از اقوام و سه کشور دیگر

مسئول کمیته آواها و نغمه‌های آیینی اولین جشنواره بین‌المللی اقوام در کرمانشاه، خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ مسئول کمیته آواها و نغمه‌های آیینی اولین جشنواره بین‌المللی اقوام در کرمانشاه، از اجرای 23 گروه موسیقی از اقوام مختلف ایران و سه کشور تاجیکستان، هند و عراق در این جشنواره خبر داد.

آرشام خرسندپور با بیان اینکه موسیقی آیینی و قومی اساس و پایه موسیقی هر کشور را تشکیل می‌دهد، گفت: آنچه موجب جذابیت موسیقی اقوام ایرانی شده و آن را از سایر موسیقی اقوام دنیا متمایز می‌کند، تنوع و تکثر این نوع موسیقی در ایران است.

خرسندپور با اشاره به وجود اقوام بسیار در ایران، گفت: تنوع و تکثر قومیت‌های ایران بی‌نظیر است و این امر موجب تنوع و تکثر موسیقی قومی و آیینی ایران شده است.

وی افزود: این تنوع در موسیقی قومی ایران به تنوع در استفاده از سازهای مختلف و نیز نوع لهجه‌ای است که در بیان اشعار به کار برده می‌شود.

این استاد موسیقی تصریح کرد: علاوه بر این شاهدیم موسیقی اقوام ایرانی متاثر از شرایط اجتماعی و اقلیمی آن منطقه است و این امر هم به تنوع آن افزوده است. به طور مثال سرزندگی و شادابی که در موسیقی کُردی داریم شاید نتوان در موسیقی خطه دیگری از کشور پیدا کرد و موسیقی‌های اقوام دیگر به همین نحو هر کدام ویژگی خاص خود رادارد.

مسئول کمیته آواها و نغمه‌های آیینی اولین جشنواره بین‌المللی اقوام در کرمانشاه، افزود: در راستای برگزاری این جشنواره تلاش ما در بخش موسیقی اقوام این بوده که از بهترین موسیقی و افراد شاخص در هر موسیقی قومی و آیینی برای اجرا در جشنواره دعوت شود.

رسندپور با بیان اینکه این جشنواره غیررقابتی خواهد بود، گفت: هیات انتخاب این جشنواره در کنار من، استاد بهرام جمالی و استاد دکتر حمیدرضا اردلان هستند و تلاش ما این بوده آثار با حساسیت ویژه ای داوری شوند که بهترین و با کیفیت ترین آنها به مرحله اجرا راه پیدا کند.

وی با اشاره به حضور 23 گروه موسیقی در این دوره جشنواره، گفت: از این تعداد 12 گروه از استان کرمانشاه، سه گروه از کشورهای هند، تاجیکستان و عراق و مابقی از سایراقوام ایرانی هستد.

خرسندپور اظهار کرد: در این جشنواره گروه های موسیقی فصیحی(سنقر)، گروه موسیقی جمشید عزیزخانی(کرمانشاه)، تنبورنوازی(دالاهو)، سرانه(کرمانشاه)، هالاتی (ساوه)، رقص خنجر(گنبد کاووس)، آوا ابراهیم احمدی(کرمانشاه)، تریفه مانگه شو (کرمانشاه)، آراد (کرمانشاه)، تنبورنوازی شاخوشین (کرمانشاه)، تنبور نوازی رمزبار (کرمانشاه)، تیاب(سیستان و بلوچستان)، هانا رحمان پور(لرستان)، تنبور نوازی یادگاری (کرمانشاه)، تنبور نوازی دایرک خاتون (کرمانشاه)، آوا(کرمانشاه)، شوروم (گیلان)، لیان نی انبان (بوشهر) و سه گروه موسیقی از کشورهای هند، تاجیکستان و عراق اجرای برنامه خواهند داشت.

اولین جشنواره بین المللی اقوام از 30 دی تا سوم بهمن ماه در کرمانشاه برگزار می شود.


انتهای پیام/پ

برچسب ها: کرمانشاه ، موسیقی ، اقوام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.