کرمانشاه؛

ایران از نظر تعداد آثار ثبت شده در رتبه 14 جهان قرار دارد

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون گفت: مدیریت محوطه های تاریخی نسبت به گذشته در حال تغییر است.

گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاهحسین راعی گفت: کشور ما از نظر تعداد آثار ثبت شده در رتبه 14 جهان قرار دارد، البته در زمان جنگ در این زمینه توقف کوچکی داشتیم اما طی سالیان گذشته هر سال دو اثر( یک اثر تاریخی و یک اثر طبیعی) را ثبت جهانی کرده یم.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون با بیان اینکه در حفاظت ازمیراث جهانی مفاهیم زیادی وجود دارد، گفت: در این باره دو مفهوم وجود دارد که در کنوانسیون جهانی بر روی آن تاکید می شود.

وی تاکید کرد: اکنون در دوره مدرنیسم میراث فرهنگی مفهوم ثابتی ندارد و در دسته بندی کنوانسیون جهانی گونه های مختلفی برای آن ذکر می شود که از آن به عنوان میراث جهانی یاد می شود.

راعی با اشاره به اینکه یک مفهوم واضح از میراث فرهنگی وجود ندارد، تصریح داشت: آنچه که برای ما مهم است این است که وقتی از یک اثر تاریخی نام می بریم آن یک اثر منفرد نیست بلکه هر اثر یک محدوده دارد که به آن محدوده تاثیر گذار می گویند مثلا بیستون، ما نباید تنها از خود محوطه بیستون حمایت کنیم بلکه باید اطراف آن را نیز پایش کنیم.

وی مدیریت میراث جهانی را دارای بار وظایف گسترده دانست و افزود: ما اکنون در مدیریت میراث فرهنگی دو نوع نظام داریم، اول نظام مدیریت سنتی یا اولیه که در آن فقط ارگان های دولتی مسئولیت نگهداری از میراث را بر عهده دارند بی آنکه از سایر ارگان های مختلف بهره گیرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون اضافه کرد: اصل در این نظام مدیریت این است که از خود اثر استفاده کنیم، این نظام در سال 1964 در اروپا شکل گرفت و در حال حاضر جز در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه که هنوز پابرجاست در دیگر کشورها منسوخ شده است.

وی نظام مدیریت ارزش محور را نوع دوم از مدیریت میراث عنوان کرد و گفت: این نظام از سال 1979 در اروپا توسعه یافت و بر این عقیده دارد که مردم و افراد ذی نفع هم باید در حمایت و حفاظت از میراث فرهنگی بهره مند شوند.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: کرمانشاه ، ایران ، تعداد ، ثبت ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار