همدان؛

نیاز بیمارستان‌های استان به 200 تخت روان‌پزشکی

معاون درمان دانشگاه گفت: حداقل به ۲۰۰ تخت روان‌پزشکی در بیمارستان‌های استان نیاز است.

نیاز بیمارستان‌های استان به 200 تخت روان‌پزشکیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ محمدرضا عبادیان با تأکید بر اینکه بیمارستان‌های استان همدان در رشته‌های داخلی و جراحی در بخش‌های مختلف خدمات ارائه می‌دهند، گفت: در سال‌های گذشته، تخت‌های روان‌پزشکی به بیمارستان‌های روان‌پزشکی منحصر بود و دیگر بیمارستان‌ها تخت روان‌پزشکی نداشتند.

وی با بیان اینکه برخی بیماران روانی را نمی‌توان سرپایی درمان کرد و باید این بیماران بستری ‌شوند و خدمات پزشکی دریافت کنند، تأکید کرد: نبود تخت‌های روان‌پزشکی در بیمارستان‌ها از مشکلاتی است که در کشور وجود دارد و تدبیری اندیشیده شده است تا تخت‌های بیمارستانی اشغال نشده را بتوان به‌عنوان تخت روان‌پزشکی استفاده کرد و بیماران روانی را تحت درمان دارویی و پس از آن، درمان سرپایی قرار داد.

دکتر عبادیان با اشاره به درخواست وزارت بهداشت از استان‌ها، اظهار کرد: سال گذشته از استان‌ها درخواست شد که اعلام شود آیا امکان تبدیل تخت‌های بیمارستان‌ها به تخت روان‌پزشکی وجود دارد یا خیر.

وی با بیان اینکه متوسط اشغال تخت در استان همدان کمتر از ۸۰ درصد است، یادآور شد: به‌طور میانگین ۲۰ درصد تخت‌ها در بیمارستان‌ها خالی هستند و هرچند در بعضی ساعات هفته، بیمارستان‌ها پر از بیمار است؛ اما در پایان هفته اشغال تخت به کمتر از ۵۰ درصد می‌رسد که از این بخش خالی بیمارستان‌ها برای بستری بیماران روان‌پزشکی استفاده خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه از اختصاص تخت‌های بیمارستان‌های استان به تخت‌های روان‌پزشکی خبر داد و افزود: این درخواست به شهرستان‌های استان اعلام‌شده و پیش از آن هم به منظور اجرای طرح تحول نظام سلامت، روان‌پزشکانی به شهرستان‌های استان اعزام‌ شده‎اند که در بیمارستان‌ها خدمات ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه تعداد روان‌پزشکان در شهرستان‌ها بسیار کم بود، عنوان کرد: شهرستان‌ها یک یا دو روان‌پزشک و مرکز استان هم ۸ روان‌پزشک دارد که در شهر همدان روان‌پزشک‌هایی به‌صورت آزاد فعالیت می‌کنند؛ به‌طوری‌که در مجموع می‌توان گفت در بیمارستان‌های استان همدان ۲۰ تا ۲۵ روان‌پزشک فعال هستند.

دکتر عبادیان با تأکید بر اینکه تعداد روان‌پزشکان کافی نیست، یادآور شد: پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت در برخی شهرستان‌ها حتی یک روان‌پزشک هم وجود نداشت.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح تحول نظام سلامت، تعداد تخت‌های روان‌پزشکی افزایش یافت و افرادی که مشکلات روان‌پزشکی دارند براحتی تحت درمان قرار می‌گیرند، گفت: در حال حاضر، ۱۶۰ تخت فعال در مرکز آموزشی درمانی فرشچیان سینا به بیماران روانی اختصاص دارد و با راه‌اندازی بخش روان‌پزشکی اطفال ۱۰ تخت هم به این بخش اضافه می‎شود؛ همچنانکه تخت‌های جدیدی ویژه سالمندان و افراد معتاد در این بیمارستان در نظر گرفته ‌شده است.

معاون درمان دانشگاه گفت: در شهرستان‌ها ۱۶ تخت روان‌پزشکی به بیمارستان‌ها اضافه‌ شده و در مجموع در حال حاضر ۲۰۰ تخت در بیمارستان‌های استان همدان به بیماران روانی خدمات ارائه می‌دهند؛ اما اگر بتوان شرایط را بخوبی مدیریت کرد، همدان حداقل به ۲۰۰ تخت دیگر نیاز دارد.

وی افزود: بیماران روانی بدون مراجعه به پزشک در جامعه فعالیت می‌کنند و خانواده‌ها در مراجعه این افراد به پزشک تعلل می‏کنند که این موضوع، مشکلاتی را به دنبال دارد.

معاون درمان دانشگاه با بیان اینکه در راستای تسهیل خدمات روانپزشکی این مراجعات افزایش یافته است، یادآور شد: در تمام شهرستان‌های استان بیشتر از یک متخصص و نیروی رسمی در خدمت بیماران روانی هستند؛ به نوعی پایه‌های اصلی کار در شهرستان‌ها گذاشته شده و با اعلام سراسری، مشکلات قابل حل است.

وی به پوشش بیمه‌ای خدمات درمانی بیماران روانی اشاره و تصریح کرد: خدمات سرپایی و بستری روانپزشکی تحت پوشش خدمات درمانی است و مشکل مالی چندانی وجود ندارد.

دکتر عبادیان گفت: در بخش دولتی مبلغ ناچیزی از سوی خانواده‌ها دریافت می‌شود و بخش خصوصی هم تعرفه‌های مخصوص به خود را دریافت می‌کند.

انتهای پیام/ د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.