قم؛

کنفرانس بین‌المللی «گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب» در قم برگزار می‌شود

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از برگزاری کنفرانس بین‌المللی «گفتگوهای فرهنگی ایران وجهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت» در قم خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ حجت‌الاسلام لک زایی پیش از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی اصحاب رسانه که در سالن جلسات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به ضرورت افزایش گفتگوهای فرهنگی میان ایران و جهان عرب، گفت: تقویت همگرایی و هم‌افزایی برای برطرف کردن مشکلات جهان اسلام به‌خصوص در مسئله فلسطین، از اهداف انقلاب اسلامی ایران بوده است.
 
وی بابیان اینکه پس از انقلاب اسلامی شکاف و واگرایی میان جهان اسلام و مخصوصاً در میان گفتگوهای ایران و جهان عرب بیشتر شده است، افزود: غفلت و ناآگاهی برخی مسلمانان و دسیسه‌های دشمنان اسلام عامل ایجاد این شکاف هستند.
 
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تأکید بر اینکه از دو سال گذشته اقدامات بسیاری در این زمینه انجام‌شده است، تصریح کرد: تصویب طرح کمیسیون فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی، تشکیل شورای علمی و سیاست‌گذاری گفتگوها با حضور کارشناسان جهان عرب، تشکیل دبیرخانه گفتگوهای ایران و عرب در معاونت پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شناسایی و دعوت از چهره‌های تأثیرگذار عرب و تأسیس دبیرخانه دائمی گفتگوهای فرهنگی ایران و عرب ازجمله این اقدامات به شمار می‌رود.
 
وی خاطرنشان کرد: به‌منظور افزایش تعاملات میان ایران و جهان عرب و افزایش هم افزایی میان مسلمانان، کنفرانس بین‌المللی گفتگوهای فرهنگی ایران وجهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت در دوم و سوم بهمن‌ماه با حضور 15 مهمان خارجی از جهان عرب برگزار می‌شود.
 
لک زایی تسهیل و تقویت همکاری‌های مشترک میان مراکز مطالعاتی و فرهنگی ایران و جهان عرب را از اهداف برگزاری این کنفرانس است، افزود: ایجاد تعارف، تعامل و تفاهم میان دو حوزه فرهنگی ایران و عربی، شناسایی و تقویت مشترکات فرهنگی و پیدا کردن راه‌حل جهت برطرف نمودن دغدغه‌ها و چالش‌ها، تأسیس نهادهای مردمی و دبیرخانه گفتگوهای بین فرهنگی و غیره از اهداف برگزاری این کنفرانس است.
 
وی با اشاره به مشارکت دیگر سازمان‌ها و نهادهای استان در برگزاری این کنفرانس، ادامه داد: این کنفرانس با محوریت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی با مشارکت دانشگاه ادیان و مذاهب، موسسه بین‌المللی اسراء، پژوهشگاه حوزه و جامعه المصطفی العالمیه برگزار می‌شود.
 
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بابیان اینکه برنامه کنفرانس از آغاز به صورت برنامه‌ای رسمی ملی و بین‌المللی تصویب‌شده است، گفت: این همایش به‌عنوان یک همایش بین‌المللی رسمی با تصویب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی و پایگاه علوم انسانی وزارت علوم تصویب‌شده است.
 
وی با اشاره به اینکه مراسم افتتاحیه همایش شنبه دوم بهمن‌ماه، بعد از اقامه نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود، اظهار داشت: مراسم افتتاحیه از ساعت 18 تا 20 روز شنبه با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار می‌شود، پنل های تخصصی نیز از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر روز یکشنبه ارائه شده و اختتامیه از ساعت 14 تا 16 برگزار می‌شود.
 
لک زایی پنل های تخصصی همایش را مورداشاره قرار داد و عنوان کرد: اعتدال و عقلانیت در اندیشه و عمل اندیشمندان اسلام، اعتدال و عقلانیت در آموزه‌های دینی، اعتدال و عقلانیت در گفتگوهای فرهنگی و اعتدال و عقلانیت در مقابله با افراط‌گرایی، پنل های تخصصی این همایش هستند.
 
وی با اشاره به 50 مقاله ارسال‌شده به دبیرخانه همایش، افزود: 30 مقاله به‌عنوان مقالات برتر از سوی کمیته علمی گزینش شده و چکیده آن‌ها به دو زبان فارسی و عربی در اختیار مهمانان قرار می‌گیرد.
 
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تأکید بر اینکه هدف ما از برگزاری این همایش، برجسته کردن بحث افراط ‌گرایی در منطقه و جهان اسلام است، گفت: این بحث باید موردنقد و بررسی قرارگرفته و اندیشمندان جهان اسلام با این آفت جهان اسلام، مقابله کنند.
 
وی بابیان اینکه مهم‌ترین مشکل ما در منطقه ناامنی به شمار می‌رود، افزود: باید در راستای مقابله با تلاش‌های نظام سلطه و صهیونیست‌ها در این زمینه تلاش کرد و مانع از افراط ‌و تفریط در جهان اسلام شد، همچنین گفتگوهای میان ایران و جهان عرب باید فراتر از گفتگوهای سیاسی و دیپلماتیک باشد.
 
لک زایی مهمانان خارجی حاضر در همایش را موردتوجه قرار داد و گفت: برای 30 نفر از دانشمندان و اندیشمندان جهان عرب دعوت‌نامه فرستاده شد و 15 مهمان خارجی نیز از کشورهای اردن، عراق، الجزایر، کویت، سوریه، لبنان، عمان، تونس و بحرین هستند.
 
وی خاطرنشان کرد: تقویت اعتدال و عقلانیت در جهان اسلام، تنها راه مقابله با افراط و تفریط است و این مهم از تفکر اسلام ناب محمدی و مکتب اهل‌بیت(ع) ناشی می‌شود، مقام معظم رهبری نیز همواره پیشگام درزمینهٔ جلوگیری از افراط و تفریط در جهان اسلام بوده‌اند.
 
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به مراسم اختتامیه همایش، بیان کرد: حجت‌الاسلام نواب ریس دانشگاه ادیان و مذاهب ازجمله سخنرانان این مراسم هستند، در پایان مراسم نیز قرائت بیانیه همایش و اساس‌نامه مجمع اندیشمندان ایران و عرب صورت می‌گیرد.
 
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار