خوب و بد واگذاری امور اجرایی نمایشگاه کتاب به تشکل‌های نشر

دو نفر از اهالی نشر واگذاری امور اجرایی نمایشگاه کتاب به تشکل‌های نشر را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نزدیک به 4 ماه دیگر نمایشگاه بین المللی کتاب آغاز می‌شود و موضوع واگذاری امور اجرایی نمایشگاه کتاب به تشکل‌های نشر این روزها بحث داغ اهالی قلم شده است که در بررسی ما با دو نفر از اهالی نشر این اتفاق را منوط به شرایطی، مثبت ارزیابی کردند.

نمایشگاه کتاب با جانب داری طیف خاصی از همفکران خود همراه نشود
 
کامران شرفشاهی، مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص واگذاری امور اجرایی نمایشگاه کتاب به تشکل‌های نشر گفت: سپردن امور حرکت گسترده و موثری مانند نمایشگاه کتاب به دست اندر کاران عرصه نشر کشور فرصتی بسیار ارزنده و گرانبها می‌تواند باشد. به شرطی که دست اندر کاران این عرصه قدر چنین فرصت‌هایی را بدانند و به طور جدی و با صداقت و سلامت در این مسیر گام بردارند، به گونه‌ای که کیفیت برگزاری نمایشگاه زبانزد باشد و کسی نتواند از آن عیب جویی کند.

وی افزود: شیوه برگزاری نمایشگاه کتاب توسط تشکل‌های نشر به گونه‌ای نباشد که طیف‌های خاصی با جانب داری از همفکران یا هم ذوقان خود بخواهند جماعت دیگری را نادیده بگیرند یا گروه دیگری را مورد توجه قرار دهند. به طور اصولی عدالت در نگرش به دیگر ناشران و تقسیم عادلانه امکانات و فرصت‌ها برای همگان می‌تواند نقش مثبت و مفیدی در موفقیت هرچه بیشتر نمایشگاه داشته باشد.

شرفشاهی تصریح کرد: انجام امور نمایشگاه توسط دست اندر کاران نشر می‌بایست فضای صمیمانه تری را در بین ناشران پدید آورد. به گونه‌ای که هیچ ناشری در نمایشگاه احساس غربت نکند. به ویژه ناشرانی که نسبت به دیگران در سطح ضعیف‌تری از نظر مادی و پیشینه فعالیت دارند.
 
مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر با اشاره به راهکارهای اجرای بهتر نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برای تشکل‌های نشر بیان کرد: حس همدلی و پرهیز از تک روی، خودنمایی و حرکت در جهت صمیمیت، صداقت و سلامت می‌تواند موجب ایجاد فضایی دلپذیرتر برای همیاری ناشران کشور در برگزاری حرکت مهم فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران دارد.

وی اظهار داشت: همچنین برگزاری چنین نمایشگاهی با چنین شرایطی آزمونی برای سنجش سطح فرهنگی است. امید است ناشران فهیم و دلسوز جامعه ما از این آزمون سربلند بیرون آیند و بتوانند کارنامه درخشانی از خود به یادگار بگذارند و شرایطی را فراهم کنند که در دوره‌های بعد نیز این اعتماد به آنها افزونتر شود و کارهای مهمتر و بزرگتری به آنها سپرده شود.  

واگذاری امور به مردم نتیجه بهتری دارد
 
همچنین احمد دولت آبادی، مدیر مسئول انتشارات نگار تابان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص این اتفاق گفت: هر جا که کار فرهنگی به مردم واگذار شد، مردم بهتر از مسئولان توانستند کار را پیش ببرند. این واگذاری در صورتی موفق است نیمه کاره نباشد و در حالی که عنوان خصوصی دارد، نظارت دولتی در آن دیده نشود.

وی افزود: اگر تمام امور فرهنگی در هر زمینه‌ای به مردم واگذار شود، انجام امور بهتر پیش می‌رود. به نظرم بهتر است نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در همان شهر آفتاب برگزار شود. این مکان زمینه خوبی برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را دارد.

مدیر مسئول انتشارات نگار تابان با اشاره به واگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به اتحادیه‌های صنعت نشر اظهار داشت: به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال آینده خوش بین هستم. باز امسال با توجه به آنکه اطلاع رسانی آن چندان خوب نبود اما خوب از آن استقبال کردند. البته هر کاری در ابتدای انجام آن با مشکلاتی مواجه می‌شود.

وی تصریح کرد: سال آینده نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بهتر از امسال خواهد بود، به شرط آنکه نمایشگاه را مدیریت کنند. در نمایشگاه کتاب امسال غرفه‌ها به ترتیب حروف الفبا به ناشران واگذار شده بود. شاهد آن بودم که یکی از همکاران ناشر به دلیل آنکه پارتی نداشت غرفه‌اش که باید در ردیف الف قرار می‌گرفت در ردیف ج قرار داده شده بود و نظارت کافی در این زمینه وجود نداشت.
 
دولت آبادی ادامه داد: هر ساله به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌روم و شاهد این هستم که مردم فقط به سمت انتشاراتی‌هایی می‌روند که آثار نویسندگان خارجی را ترجمه می‌کنند. جمعیت در این دسته از انتشاراتی‌ها شلوغ و در کتاب‌های فارسی فاجعه بود چراکه کیفیت کتاب‌هایمان کاهش پیدا کرده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.