ادبیات و کتاب در پاییز چگونه گذشت؟

نمایشگاه های تخصصی، معرفی منتخبان جایزه محتشم و نامزدهای جایزه جلال از اخبار مهم پاییز امسال در حوزه کتاب بود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهر ماه امسال تعدادی نمایشگاه  مرتبط با حوزه کتاب در کشور آغاز به کار کرد. اوایل پاییز امسال هفتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در مصلی تهران آغاز به کار کرد. همچنین در ادامه نمایشگاه های کتاب استانی ،این نمایشگاه ها در 14 استان کشور افتتاح شد. نمایشگاه تخصصی کتاب «عاشورا» نیز از 5 تا 11 مهر ماه در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.همچنین 6 مهر ماه برای گروه کودک و نوجوان ، نمایشگاه کتاب های مرجع کودک و نوجوان در کتابخانه مرجع کانون در معرض دید علاقه‌مندان، قرار گرفت. شصت و هشتمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم اواخر مهرماه آغاز به کار کرد.

اواخرهمین ماه، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از انتخاب کشور چین به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب سی و یکم در خبر داد.

در 22 مهر ماه امسال آکادمی  نوبل، برنده جایزه ادبیات نوبل را باب دیلن معرفی کرد که این انتخاب، تعجب اهالی ادب را به همراه داشت.

ثبت نام طرح «پاییزه کتاب» از روز شنبه (۲۴ مهرماه) در کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور آغاز شد.
28 مهر با حکم سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای شورای سیاست گذاری بیست و چهارمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند.
در دومین روز از دومین ماه پاییز، نمایشگاه کتاب بلگراد در صربستان و بیست و چهارمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، نخستین جلسه سیاستگذاری هفته کتاب برگزار شد. 

  همچنین دراین روز اولین نشست شورای سیاست گذاری هفته کتاب برگزار در سرای اهل قلم خانه کتاب شد.

دومین همایش دو سالانه همایش ادبیات کودک و مطالعات کودکی 5 آبان در سرای کتاب برگزار شد.

 شعار بیست و چهارمین دوره هفته کتاب « ایران می خواند» نیز در اولین روزهای آبان ماه امسال انتخاب شد. 

نیمه آبان ماه امسال دربرگیرنده اخباری در حوزه ادبیات و کتاب بود. از آن جمله سومین جلسه شواری سیاست‌گذاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به ریاست سید عباس صالحی؛ معاون امورفرهنگی و اعضای برگزار شد. نشست پژوهشی «مقتل حسینی در ادبیات ترکی، فارسی و عربی» با همکاری موسسه یونس امره توسط مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری 13آبان با حضور اندیشمندان ایران و ترکیه برگزار شد و سوگواره سراسری شعر عاشورایی با عنوان "خیمه‌گاه ادب" از سوی برج میلاد تهران با همکاری مجمع شاعران اهل بیت (علیهم‌السلام) شانزدهم آبان‌ماه برگزار شد.

پاییز امسال اهالی ادب، یکی از بزرگان خود را از دست دادند. توران میرهادی پیشکسوت ادبیات کودک هجدهم آبان امسال در 89 سالگی در گذشت. 

شانزدهمین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب وین از 19 تا 23 آبان ماه سال جاری شد و جمهوری اسلامی ایران نیز امسال برای چهارمین بار در این نمایشگاه شرکت کرد.

چهارمین جلسه شواری سیاست‌گذاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ریاست سید عباس صالحی؛ معاون امور فرهنگی و اعضای شورا روز چهارشنبه(19 آبان ماه) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 

جمعی از مدیران و معاونین و کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با مسئولین و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، و مسئولین وزارت آموزش و پرورش،روز شنبه ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۵، در آستانه هفته کتاب در حرم مطهر حضرت امام خميني(ره) حضور یافتند و با آرمان‌هاي بنيانگذار انقلاب جمهوري اسلامي ايران تجديد ميثاق کردند.

بیست و چهارمین دوره هفته کتاب در هفته آخر آبان ماه برگزار شد و 24 آبان ماه همزمان با آغاز بیست و چهارمین هفته کتاب رونمایی از مجله ادبی آنلاین «الف یا» برگزار شد.

همچنین در این روز در مراسم روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور سید رضا صالحی امیری؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامرضا امیرخانی؛ معاونت کتابخانه ملی و حجت الاسلام نقویان صبح امروز در سالن همایش های کتابخانه ملی برگزار شد.

در اواخر آبان ماه سومین همایش «زن، کتاب و توسعه پایدار» در سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران برگزار شد. 

سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پنجشنبه ۲۷ آبان در برنامه ای به ابتکار احمد مسجد جامعی و از چند سال قبل با عنوان کتابگردی آغاز شده است، بازدید خود از کتابفروشی‌های سطح شهر تهران را آغاز کرد. 

به مناسبت فرارسیدن بیست و چهارمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، دبیرخانه هیات انتخاب و خرید کتاب اقدام به اعلام نتایج سه نوبت از جلسات بررسی خرید کرده است. 

یک آذر ماه دومین نمایشگاه تخصصی کتاب‌های هنری برگزار شد.

ششم آذر ماه چهارمین جایزه هنر و ادبیات محتشم با تقدیر از برگزیدگان به پایان رسید. 

در دهمین روز از آخرین ماه پاییز همزمان با ایام شهادت هشتمین امام شیعیان، حضرت رضا (ع)، از 8 عنوان کتاب جدید درباره امام رضا (ع)  از انتشارات به نشر رونمایی شد.

روز جهانی معلولان که سیزدهم آذر ماه است، از 14 عنوان خط کتاب بریل در جشن بربال پروانه ها رونمایی شد.

در نیمه آذرماه اختتامیه نشست های سبک زندگی در هتل لاله با حضور وزیر ارشاد برگزار شد و در همان روز ها مسئول اتحادیه صحافان و لیتوگرافان خبر از پایان جانمایی سالن های نمایشگاه چاپ و بسته بندی داد.

 نامزدهای جایزه جلال در دو بخش رمان و داستان کوتاه 23 آذرماه معرفی شدند.

در روزهای پایانی پاییز، طی حکمی از سوی فاضل نظری معاون هنری و رئیس جشنواره‌های حوزه هنری، مرتضی امیری‌اسفندقه شاعر آیینی کشور به عنوان دبیر هنری «ششمین جشنواره بین المللی شعر انقلاب» منصوب شد.

انتهای پیام/



 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار