همدان؛

چاپ بیش از 180 اثر با عنوان دانش‌نامه در مراکز استانی حوزه هنری

معاون برنامه‌ریزی، نظارت و ارزشیابی امور استان‌های حوزه هنری از چاپ 188 عنوان اثر در مراکز استانی حوزه هنری ذیل نام دانش‌نامه فرهنگ و تمدن خبر داد.

چاپ بیش از 180 اثر با عنوان دانش‌نامه در مراکز استانی حوزه هنریبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ داود ضامنی در این باره گفت: پروژه تولید دانش‌نامه فرهنگ و تمدن استان‌های کشور با تجربه موفق حوزه هنری استان گیلان آغاز و در برخی مراکز استانی حوزه هنری از سال 88 آغاز شد.

وی ادامه داد: این پروژه سه هدف اصلی در خود دارد؛ نخست آنکه از رهگذر تولید آن‌ها یک مرجع‌سازی برای حوزه هنری ایجاد می‌شود، دوم آنکه مجموعه خوبی به عنوان منابع شناخت در اختیار مخاطبین جوان و پیشکسوت برای دستمایه پژوهش‌های آتی ایجاد می‌گردد و سوم اینکه باید از چنان قوت علمی برخوردار باشد که هم دوست و هم دشمن اگر خواست در آن موضوع پژوهش کند لاجرم به مراجعه به این دانشنامه باشد... خصلت جریان‌ساز و مرجع داشته باشد.

ضامنی گفت: از سال 1388 تا کنون 188 عنوان اثر ذیل عنوان دانش‌نامه در مراکز استانی حوزه هنری چاپ شده که از این مجموع 32 عنوان دارای موضوعات ادبی، هنری، معماری و موضوعات مرتبط با زبان و گویش و بقیه آثار در زمینه فرهنگ، تاریخ، جغرافیا و.. قرار دارد. مجموع آثار در دست اقدام در سال جاری نیز 119 عنوان است که 19 اثر هنری و ادبی و زبان‌شناختی، و بقیه در زمینه  تاریخ و جغرافیا و فرهنگ عامه استان‌ها قرار دارد.

معاون برنامه‌ریزی، نظارت و ارزشیابی امور استان‌های حوزه هنری ادامه داد: استان بوشهر با 62 عنوان کتاب چاپ شده بیشترین و هرمزگان با 6 عنوان کتاب کمترین آثار منتشره را به خود اختصاص داده اند. استان همدان نیز با 37 اثر در انتظار تایید  بالاترین آمار آمادگی انتشار در سال 95 را دارا هستند.

ضامنی ادامه داد: با توجه به این آمار، پروژه تولید دانش‌نامه یک کلان پروژه است و برای راهبری آن باید در چهارچوب مشخص، دقیق و ضابطه‌مند عمل کرد و به منظور جلوگیری از خارج شدن این پروژه از ریل اصلی، نخستین نشست بازاندیشی در دانش‌نامه‌های فرهنگ و تمدن مراکز استانی حوزه هنری برگزار شد.

وی گفت: بررسی کارشناسی و نظارت در حین انجام کار؛ روشن و شفاف بودن فرایند نظارت بر کار؛ هماهنگی حق‌التالیف‌ها در مراکز استانی؛ برنامه‌ریزی جهت توزیع مناسب و فروش آثار؛ هماهنگی در قطع اثر و روش انتشار؛ داشتن شیوه‌نامه ویراستاری و صفحه‌بندی؛ نظرسنجی و امکان‌سنجی تولیدات؛ خصلت مرجع بودن و جریان ساز بودن آثار تولیدشده بخشی از مسایلی است که در تولید دانش‌نامه باید مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه مراکز استانی حوزه هنری درگیر مشکلات مشترکی در زمینه تولید و چاپ دانش‌‌نامه هستند تاکید کرد: تهیه منابع مالی لازم جهت استمرار پروژه؛ مستندسازی فعالیت‌ها؛ مکتوب شدن فرآیندهای انجام پروژه؛ توزیع مناسب؛ و نیازسنجی انجام پرژه‌های مختلف باید در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/ د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار