هشدار پکن به ترامپ درباره زیر پا گذاشتن سیاست "چین واحد"

روزنامه چینی گلوبال تایمز به "دونالد ترامپ" هشدار داد اگر سیاست "چین واحد" را نادیده بگیرد، انتقام سختی از او گرفته خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ سخنان جنجالی "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور منتخب آمریکا، درمورد سیاست چین واحد و ابراز بی‌میلی وی برای پذیرفتن این سیاست، مقامات چینی را به شدت عصبانی کرده است.

این عصبانیت زمانی به اوج خود رسید که "تسای اینگ-ون"، رئیس جمهور تایوان، برای ملاقات با برخی اعضای کنگره به آمریکا سفر کرد. توقف "تسای" در ایالت تگزاس موجب شد روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین واکنش شدیدی نسبت به آن نشان دهد و در شماره امروز (دوشنبه) خود، ترامپ را تهدید به انتقام گرفتن کند.

قرار بود رئیس جمهور تایوان به آمریکای مرکزی سفر کند تا با مقامات هندوراس، نیکاراگوئه، گواتمالا و السالوادور دیدار و گفتگو داشته باشد. اما وی در اقدامی پیش‌بینی نشده به آمریکا رفت و در هیوستون با "تد کروز" سناتور جمهوری‌خواه تگزاس دیدار کرد. 

پس از آنکه مشخص شد "تسای" قصد دارد وارد آمریکا شود، پکن از واشنگتن درخواست کرد اجازه ورود به وی ندهد. مقامات چین اعلام کردند "تسای" اجازه دیدار با یک مقام سیاسی آمریکایی را ندارد. اما مقامات آمریکایی نه تنها مانع از ورود رئیس جمهور تایوان به آمریکا نشدند؛ بلکه وی دیدار خود را با نماینده جمهوری‌خواه سنا نیز انجام داد. هنوز چند ساعت از توقف "تسای" در هیوستون نگذشته بود که گلوبال تایمز چین گزارشی علیه ترامپ منتشر کرد.

تسای در مدت توقف در هیوستون با "گِرِگ ابوت"، فرماندار تگزاس، و "تد کروز"، نماینده جمهوری‌خواه این ایالت، دیدار کرد.

گلوبال تایمز نوشت: احترام گذاشتن به سیاست "چین واحد" یک درخواست از روی سلیقه نیست؛ بلکه یک اجبار و یک وظیفه است و پایبندی به این سیاست چگونگی روابط میان چین و آمریکا را تعیین می‌کند.

ترامپ روز یکشنبه گذشته در مصاحبه با فاکس نیوز گفت ممکن است به سیاست دیرینه "چین واحد" پایان دهد.

او به فاکس نیوز گفت: من سیاست چین واحد را کاملا درک می‌کنم؛ اما نمی‌دانم چرا باید به سیاست چین واحد پایبند باشیم، مگر آنکه با چین در مورد موضوعات مختلف از جمله تجارت، معامله‌ای انجام دهیم.

آمریکا از سال 1979 سیاست خود در قبال مناقشه چین را تغییر داد و تایوان را بخشی از "چین واحد" اعلام کرد. سران دو کشور از آن زمان گفت‌وگو یا دیداری نداشته‌اند؛ اما ترامپ در اقدامی که واکنش منفی پکن را در پی داشت، پس از پیروزی در انتخابات به تماس تلفنی رئیس‌جمهور تایوان پاسخ داد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار