معاونت علمی در هفته‌ای که گذشت؛

رشد اقتصاد دانش‌بنیان در سایه موزه علم و فناوری/ تلاش برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی

اخبار مربوط به مهمترین رویدادهای هفته گذشته معاونت علمی را می‌توانید در این مطلب دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همکاری بنیاد ملی علم ایران" با آلمان، تلاش برای ساخت و بهره‌مندی از کالاهای تولید داخل، رشد اقتصاد دانش بنیان در سایه موزه علم و فناوری، اشتغال نخبگان جوان دانشگاهی در استارت‌آپ‌های دانشگاهی از جمله مهم ترین اخبار معاونت در هفته گذشته است.

**همکاری "بنیاد ملی علم ایران" با آلمان و تشکیل کارگاه‌های آموزشی در زمینه محیط زیست خلیج فارس
نصرت الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران معاونت علمی فناوری گفت: زمینه‌ مساعد همکاری فراهم شده است تا 2 طرف بتوانند از ظرفیت امکانات آزمایشگاهی و دانشمندان نخبه از حوزه‌های مختلف محیط زیستی و اکوسیستم استفاده کنند.

وی با بیان اینکه طبق این تفاهم نامه طرفین تاکید زیادی بر رفع نیازمندی‌های 2 کشور در زمینه‌های علمی مختلفی دارند، گفت: موضوعات مورد همکاری طبق یک تفاهم نامه مورد تایید قرار گرفته است و به زودی کارهای تحقیقاتی و پژوهشی مشترک در قالب کارگروه‌های مختلف صورت می‌گیرد.

ضرغام یادآور شد: قرار است به وسیله یک هیئت آلمانی کارگاه‌های آموزشی برگزار شود و تبادل امکانات آموزشگاهی و پژوهشی صورت گیرد به طوری که در این طرح هزینه‌ های تحقیقات و پژوهش بین 2 کشور تقسیم می‌شود.

**تلاش برای بهره‌مندی از کالاهای تولید داخل
 سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری گفت: همیشه راجع به زیست بومی که می‌توان در آن شرکت‌های دانش بنیان فعالیت داشته باشند، صحبت شده و امروز نیز در این نمایشگاه این مسائل مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یکی از بحث‌های جدی بازگشت به گذشته و توجه به مسئله کارآفرینی و تجارتی بوده که داشتیم و اکنون فراموش شده است.

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: اکنون یکی از مشکلات ما نداشتن خودباوری بوده که در حوزه کارآفرینی است. همچنین بهره‌گیری از کالای ساخت داخل مشکل دیگری است که باید نسبت به رفع آن بیش از پیش توجه کرد.

ستاری اظهار داشت: امیدواریم گوشه‌ای از زیست بومی که در صدد ایجاد آن برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان هستیم، محقق شود.

وی یادآورشد: چنین جشنواره‌هایی با رویکرد فرهنگی کمک بزرگی به ایجاد این زیست بوم‌ها می‌کند و به توسعه تولید کالای داخلی منجر می‌شود. تا آنجا که فرصت اجازه دهد، چنین فعالیت‌های فرهنگی برای توسعه فعالیت‌های دانش بنیان را ادامه می‌دهیم.

**رشد اقتصاد دانش بنیان در سایه موزه علم و فناوری
جلیلی رییس موزه ملی ایران گفت: یادگیری مفاهیم علمی در موزه ها شعار این کنفرانس است و نقش موزه ها در امر آموزش از هزار و 800 سال پیش شروع شده است.

وی بیان کرد: اشیای کمیاب و قیمتی و آثار هنری زمانی در اختیار ثروتمندان بود و موزه ها بعد از جنگ جهانی دوم نقش آموزشی به خود گرفته‌اند.

جلیلی با بیان اینکه موزه ها به مراکز علمی آموزشی و تفریحی تبدیل شده است، تاکید کرد: آموزش ملموس و ماندگار، ایجاد ارتباط علم نسل قبل به افراد امروز، نوآوری و خلافیت، ایجاد اشتغال، کمک به اقتصاد دانش بنیان و کمک به تربیت نسل جدید از جمله نقش های موثر موزه های علم و فناوری است.

جلیلی ادامه داد: ایکوم (شورای بین‌المللی موزه‌ها) در سال 2007 به مقوله پژوهش در موزه ها تاکید خاصی دارد و به نظر من فرآیند آموزش علوم در کشور مناسب نیست.

وی افزود: در کشور آمریکا 35 هزار و 500 موزه، در آلمان شش هزار و در کشور چین سه هزار و 600 موزه و مرکز علمی دایر است که تنها در آمریکا 25 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور کمک می کند و 450 هزار اشتغال ایجاد کرده است.

**اشتغال نخبگان جوان دانشگاهی در استارت‌آپ‌های دانشگاهی
سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهوری گفت: شرکتهای استارت‌آپ حلقه ارتباطی بین ایده و تکنولوژی هستند که می توانند ایده ها را در مسیر رسیدن به تکنولوژِی هدایت کنند و گاهی اوقات خود همین شرکتها هم می توانند ایده خودشان را به تکنولوژِی تبدیل کنند.

وی افزود: دانشگاه‌های ما عناوین درسی‌شان مطابق نیازهای جامعه نبوده و تکیه بر پول نفت جلوی ماشین سازی و طراحی صنعت‌های مختلف را گرفته است. ما در حال حاضر نیازی به فارغ التحصیلان دانشگاهی نداریم و با چند تکنسین می‌توانیم سازمان ها را اداره کنیم.

ستاری بیان کرد: کشور ما با پنج هزار سال تاریخ و تمدن و تجارت زمانی در دنیا آقایی می‌کرد اما به دلیل دل خوش کردن به پول نفت، اقتصاد کشورمان از چرخش می‌افتد و یک سری مشکلات گریبانگر ما می‌شود. 
 
وی تصریح کرد: در بدنه استخدامی دولت دیوار چند لایه‌ای وجود دارد که وقتی افراد به استخدام کارهای دولتی در می‌آیند فعالیت‌هایشان فرق می‌کند. همین مسئله کشور را دچار چالش‌های فراوان کرده‌ است.

ستاری ادامه داد: شرکتهای دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی و نیز شرکتها و مؤسساتی که بیش از 50 درصد از مالکیت آنها متعلق به شرکتهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی باشد، مشمول حمایت های این قانون نیستند.

معاون علمی فناوری ابراز داشت: حتی یک شرکت هم موفق به تجاری سازی ایده ها بشود ما به برنامه ریزی خود رسیدیم و درآمدی که از همان یک شرکت نصیب کشور می شود بسیار بیشتر از هزینه هایی است که صرف حمایت از این شرکت شده است.

**سهم کم شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی از بازار 30 میلیارد تومانی دنیا
پرویز کرمی دبیر کل جشنواره "ایران ساخت" گفت: جشنواره فرهنگی هنری ایران ساخت با هدف حمایت از کالاهای دانش‌بنیان و تولیدات ساخت داخل برگزار می‌شود و یکی از کارهای مهم این جشنواره فرهنگ سازی و جریان سازی فرهنگی به وسیله اهالی فرهنگ و هنر و نخبگان دانشگاهی است.

وی بیان کرد: ما باید در کشور حمایت از کالاهای شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی را تقویت کنیم که در این راستا جشنواره ایران ساخت در بخش‌های هنرهای تجسمی، بازی‌های رایانه‌ای، رسانه‌های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و بخش ادبیات با هدف ایجاد بازار داخلی و بین‌المللی برای شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا و متوسط انجام می‌شود.

کرمی ادامه داد: جشنواره ایران ساخت در طول سال فعالیت می‌کند تا تجاری سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان فناوری شود و کیفیت تولیدات ایرانی افزایش یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار