گزارش/

دانش آشتیانی بالاخره به " داد" ابتدایی ها رسید/ ورود چهره دانشگاهی دیگری در آموزش وپرورش

بالاخره صندلی خالی معاونت آموزش ابتدایی پس از 56 روز با حضورچهره دانشگاهی از سوی وزیر آموزش و پرورش پُر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نزدیک به 2 ماه از آغاز فعالیت دانش آشتیانی بر مسند وزارت آموزش و پرورش و سریال عزل و نصب هایی که با اعتراضاتی از سوی بهارستانی ها هم مواجه شده، سپری و بالاخره خلا معاونت آموزش ابتدایی پس از 56 روز از آغاز به کار آقای وزیر با ورود یک چهره دانشگاهی دیگر پر شد.

دانش آشتیانی همواره در برنامه های پیشنهادی و سخنرانی هایش به اولویت پرورش بر آموزش و همچنین دوره ابتدایی در نظام اموزشی بسیار تاکید داشته اما این معاونت در وزارزتخانه مهجور واقع شد و پس از انعکاس های رسانه ای و انتقاداتی که به دانش آشتیانی از سوی مسئولان مربوطه وارد شد، انگار قفل این معاونت بالاخره گشوده شد.

دانش آشتیانی  بالاخره به

معاونت ابتدایی نهادی که روزهای پایانی وزارت فانی را هم بدون معاونت سپری کرد و در حالی که انتظار می رفت با روی کار آمدن وزیر جدید تصدی این معاونت کلیدی و پایه ای در راس اولویت های کاری باشد اما شرایط کاملا برعکس رقم خورد.

انتصاب اقای وزیر درد آموزش ابتدایی را درمان می کند؟ 
انتصاب ها در دوران دانش آشتیانی که بیشترچهره ای دانشگاهی شناخته می شود تا آموزش و پرورشی، همچنان رنگ و بوی آموزش عالی داشته و بدنه آموزش و پرورش با نیروهایی که سابقه کاری پررنگ تری در دانشگاه ها داشته، فعالیت خود را در پی گرفته اند.

انتصاب اخیر دانش آشتیانی هم چهره ای کاملا دانشگاهی را با توجه تجارب و سوابق کاری نشان می دهد.

"رضوان حكيم زاده " سرپرست معاونت آموزش ابتدايی در كارنامه اجرايي خود، تدريس در دوره ابتدايي و راهنمايي،كارشناس مسئول مشاوره و راهنمايي درمركز مشاوره دانشجويي دانشگاه تهران، عضو هيات علمي دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه تهران، معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي دانشكده روانشناسي  و علوم تربيتي دانشگاه تهران ، معاون تحصيلات تكميلي و آموزشي كميسيون علوم اجتماعي و رفتاري دانشگاه تهران و غیره را دارد.

توجه به آموزش ابتدایی از شعار تا واقعیت 
بررسي ساختار اداري وزارت آموزش و پرورش در سالهاي بعد از انقلاب اسلامي نشان داده كه بارها مديريت حوزه آموزش ابتدايي با دوره راهنمايي و ساير بخش ها ادغام و پس از بررسی ها جدا شده كه در دولت دهم و زمان وزارت حاجی بابایی، براي اولين بار در تاريخ آموزش و پرورش ايران، معاونت آموزش ابتدايي به صورت مستقل تعريف شده  و آغاز به كار كرد.

این امر در حالی رخ داد که سند تحول بنیادین از آذرماه سال 1390 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و به تدریج زمینه ورود آن تحت نظام3-3-6 به آموزش و پرورش در دستورکار قرار گرفت مساله ای  که حاکی از نقش پررنگ دوره ابتدایی در نظام آموزشی است.

هرچند توسعه نظام آموزشی مقطع ابتدایی و شکل گیری پایه ششم دراین برهه با ورود شتاب زده و بدون تامین زیرساخت در آموزش و پرورش همراه بود اما می توان آن را هم تهدید و هم فرصت به شمار آورد چرا که از یک سو آموزش های پایه ای با شش ساله شدن دوران ابتدایی گسترش یافته و ازسوی دیگر این فرصت نیاز به پیگیری و توجه دقیق دارد.
 
تربیت معلمانی توانمند،درمان دوره حساس ابتدایی
دانش آشتياني با بیان اینکه براي اجراي سند تحول نياز به زيرساخت هايي داريم كه مهمترين آن تأمين نيروي انساني و معلمين است، اظهار داشت: تامین نيروي انساني وتربيت معلم در بحث  اجرای سند تحول، نقش اساسي و محوري دارد وبايد معلمي را تربيت شود كه در اجراي اهداف سند تحول توانمند بوده و مهارت هاي لازم را قبل از ورود به مدرسه فراگرفته باشد.

وی با اشاره به اين مطلب كه مسئوليت معلمان دوره ابتدايي بسيار حساس تر و سنگين تر از ديگر دوره هاي تحصيلي است؛ عنوان كرد: فراگیری مهارت ها وخصوصيات حرفه اي براي معلمان دوره ابتدايي براي انتقال آن به دانش آموزان بسيار مهم و از ضروريات است.

معاونت ابتدایی با قریب به 7 میلیون دانش‌آموز در حوزه فعالیت خود که عنوان یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های وزارت آموزش‌وپرورش شناخته می شود اما گویی این آمار و وظایف فقط روی کاغذ مهم تلقی شده و در عمل معاونت مغفول شناخته به شمار می رود.

حال باید دید آیا وعده های آقای وزیر با وجود این انتصاب دیرهنگام ، درمان دردهای آموزش ابتدایی می شود؟

گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار