کرمانشاه؛

سفری پرجاذبه به شهر ایران کوچک

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: اگر کسی بخواهد همه تنوع، تکثر و زیبایی های ایران را یکجا ببیند، باید به کرمانشاه سفر کند، زیرا کرمانشاه ایران کوچک است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛رضا رحیمی اظهار کرد: کرمانشاه يكی‌ از شهرهاي باستانی ايران زمین است که بنای آن را به "طهمورث‌ ديوبند"، پادشاه‌ افسانه‌ای ‌پيشداديان‌ نسبت می دهند و برخی‌ نيز معتقدند این شهر کهن را‌ بهرام‌ پادشاه‌ ساسانی‌ ساخته است.


وی افزود: كرمانشاه در دوران باستان در مسير معروف و افسانه ای جاده ابريشم قرار داشته است. جاده ای تجاری كه از ری می گذشته و به كرمانشاه و سپس بغداد و امپراطوری روم منتهی می شده است، کرمانشاه در آن دوران دروازه غرب ايران و به عبارتی دروازه آسيا بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه تصریح کرد:  همچنين این استان در مسير عبور جاده معروف شاهی از پاسارگاد و تخت جمشيد به عرصه های شمالی تر ايران باستان قرار داشته است و پس از ورود دین مبین اسلام نیز این موقعیت کرمانشاه همچنان حفظ شده و این شهر دروازه نجف و کربلا لقب گرفت.

رحیمی اقلیم چهارفصل را از دیگر ویژگی های کرمانشاه عنوان کرد و افزود: در هر روز از سال كه به كرمانشاه سفر کنید می توانید مکان هایی با آب و هوای معتدل برای اقامت پيدا كنيد.همین ویژگی باعث شده کرمانشاه به عنوان دومین اقامتگاه پادشاهی ساسانیان برگزیده شود.

وی افزود: اين ويژگی جغرافیایی ممتاز باعث پديد آمدن بسياری از آثار تاريخی و طبیعی شاخص ایران زمین در دیار کرمانشاه بوده است که تا کنون حدود چهار هزار مورد آن شناسایی شده و بیش از 2200 مورد آن به ثبت ملی رسیده است که از جمله معروف ترین آن ها می توان به سنگ نوشته "داريوش هخامنشی" در کوه افسانه ای بيستون اشاره کرد كه به عنوان بزرگترين سنگ نوشته جهان به عنوان میراث بشری به ثبت یونسکو رسیده است.

رحیمی خاطرنشان کرد: همچنين آثار شاخص دیگری همچون معبد آناهيتا و تاق بستان، تکیه معاون الملک، مجموعه قلعه یزدگرد، گودین تپه، چهارقاپی و کاخ خسرو، غار قوری قلعه و طبیعت زیبای اورامانات که جملگی در فهرست موقت ثبت جهانی یونسکو قرار دارند، کرمانشاه را به نگینی در غرب ایران زمین تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه کرمانشاه از گذشته دارای یک مرکزیت فرهنگی ممتاز در منطقه غرب ایران بوده است، گفت: هر چند طی دهه های اخیر این موقعیت دستخوش تغییراتی شده، ولی كرمانشاه هنوز بزرگترين شهر كردنشين منطقه خاورمیانه و به عبارتی جهان محسوب می شود و فرهنگ و هنر منطقه غرب کشور و حتی ایران تحت تأثیر کرمانشاه قرار داشته و دارد و هنوز نشانه های زنده و پویای فرهنگ غنی ایران را در جای جای کرمانشاه می‌توان آشکارا به نظاره نشست.

این مسئول تصریح کرد: در منطقه اورامانات نشانه هایی زنده از فرهنگ و زبان بازمانده از دوران ایران باستان را در قالب آواها و نواها، لباس و فولکلور و گویش باستانی منطقه می توان دید.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.