سهم دانشجویان کشور از بودجه 96 + جدول

توجه به بودجه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با توجه به حضور قشر عظيمی از نيروی انسانی در دانشگاه‌های کشور و نقش مؤثر دانشجویان در ارتقای سطح فرهنگ عمومی، مهم است.

سهم دانشجویان کشور از بودجه 96 + جدول
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، توجه به بودجه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با توجه به حضور قشر عظيمی از نيروی انسانی در دانشگاه‌های کشور و نقش مؤثر دانشجویان در ارتقای سطح فرهنگ عمومی مهم است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در روز 14 آذر سال جاری با حضور در صحن علنی مجلس، لایحه بودجه سال 96 را تقدیم رئیس مجلس کرد و در این لایحه تکلیف بودجه دانشگاه‌های کشور مشخص شد. لایحه‌ای که نشان می‌دهد تعدادی زیادی از دانشگاه ها با افزایش بودجه روبرو بوده است.

بودجه سال 1396 کل کشور از حیث منابع بالغ بر ده میلیون و هشتصد و چهل و نه هزار و سیصد و نود و دو میلیارد و نهصد و سی و چهار میلیون ریال و از حیث مصارف بالغ بر ده میلیون و هشتصد و چهل و نه هزار و سیصد و نود و دو میلیارد و نهصد و سی و چهار میلیون ریال است.

براساس این لایحه دانشگاه تهران با بودجه هفت میلیون و چهارصد وسی و نه هزار و شصت و پنج 7,439,065 میلیون ریال بیشترین بودجه دانشگاه‌ها را به خود اختصاص داده و این درحالی است که در مقایسه با بودجه سال95 ، بودجه این دانشگاه هفت هزار و 180 میلیارد و 218 میلیون ریال افزایش یافته است.

محمدحسین امید معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با رد اظهارات یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد حذف ردیف بودجه تعدادی از دانشگاه ها در لایحه بودجه سال 96 گفت: ردیف بودجه هیچ یک از دانشگاه هایی که در سال 95 دانشجو پذیرش کرده اند؛ در لایحه بودجه سال 96 حذف نشده است.

وی اظهار کرد: همه ساله در زمان تنظیم لوایح بودجه های سنواتی، سازمان برنامه و بودجه لیست آخرین تغییرات در عناوین موسسات آموزش عالی و آخرین مصوبات شورای گسترش آموزش عالی را از وزارت علوم درخواست کرده و آخرین عناوین مصوب را در لایحه درج می‌کند.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم خاطرنشان کرد: بر این اساس، در سال جاری نیز لیست آخرین تغییرات از دفتر گسترش آموزش عالی اخذ و در لایحه بودجه منظور شده است. براین اساس عناوین برخی از موسسات آموزش عالی که از عنوانی غیر از عنوان مصوب در شورای گسترش استفاده کرده بوده اند اصلاح و در جداول ردیف های بودجه در لایحه درج شده است.

وی عنوان کرد:  همه ردیف ها مشمول افزایش های بودجه سال 96 بر مبنای مدل برآورد اعتبارات هزینه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و رفاهی شده اند.

همچنین محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در گفتگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره کاهش 10 درصدی بودجه اختصاص یافته به دانشگاهیان، اظهار کرد: بودجه هر دستگاهی بخشی از بودجه کل کشور است و وقتی بودجه عمومی امسال حدود 10 درصد افزایش پیدا کرده باشد ما هم برای توزیعش در همین حد عمل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بودجه‌ریزی در کشور افزایشی و سنتی نیست چون دو روش برای بودجه‌ریزی مطرح است تاکید کرد: در یک روش به این صورت است که هر سال یک درصد به بودجه سال گذشته اضافه می‌شود و آن تابع رقمی است که کل بودجه بتواند آن کار را داشته باشد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: اما روش دیگر بودجه‌ریزی عملیاتی است و دولت امسال عمدتا بر اساس قیمت تمام شده محصول اقدام کرده، برای هر فعالیت دانشگاهی که چه تعداد دانشجو دارد و چه فعالیت‌هایی می‌کند قیمت تمام شده را محاسبه و بر این پایه در بودجه‌ریزی عملیاتی اقدام کرده است.

نوبخت با بیان اینکه میزان اختصاص بودجه بر اساس افزایش فعالیت و ماموریت دانشگاه و میزان تعدد دانشجویان آن لحاظ می‌شود، گفت: وقتی تعداد دانشجویان کاهش یافته و فعالیت دانشگاه کم شود طبعا این اقدامات صورت می‌گیرد که البته شاید آن 10 درصد افزایش بودجه عمومی به افزایش 10 درصدی حقوق و دستمزدها معطوف شود.

وی درباره اینکه آیا دانشگاه‌هایی که در سال 95 پذیرش دانشجو داشتند ردیف بودجه‌شان در لایحه بودجه 96 حذف شده است، اظهار داشت: خیر، آن دستگاه‌های اجرایی اعم از واحدهای دانشگاهی و ... که در گذشته بود و در سال آینده هم باید این ماموریت را ادامه دهد ردیفش حذف نشده است مگر دستگاهی باشد که در سال های آینده ماموریت جدیدی برایش تعریف نشده باشد.

نوبخت تاکید کرد: دانشگاهی که به بهره‌برداری رسیده و تمام فعالیت‌ دانشگاهی‌اش تمام شده است اساسا ردیفی نباید برای آن در سال آینده تعریف شود.

در جداول زیر بودجه تمامی دانشگاه ها، مراکز آموزشی و مرتبط با آموزشی عالی کشور آمده است:




اننهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار