جمال ساداتیان:

نگرانی فیلم‌اولی‌ها بی‌مورد است

نگرانی کارگردان‌های فیلم اولی در رقابت سودای سیمرغ و نادیده گرفته شدن در مقایسه با فیلمسازان کهنه‌کار و قدیمی، بی‌مورد است.

جمال ساداتیان تهیه‌کننده مجرب سینمای ایران در گفتگو با  حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره ایجاد بخش «چشم‌انداز سینمای ایران» در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: این که امسال و بر اساس قاعده جدید جشنواره، تعدادی از فیلم‌های منتخب تولید شده در سالجاری در بخش چشم‌انداز دیده می‌شوند، به نظر یک تصمیم درست است. البته هر اتفاق جدیدی، نکات مثبت و منفی دارد اما با توجه به این که ماهیت این بخش رقابتی نیست، آن را  می‌توان به عنوان یک فرصت مغتنم برای اهالی سینما در نظر گرفت چرا که فیلم‌های این بخش توسط اهالی رسانه و کارشناسان دیده می‌شود و نگاه کارشناسانه این طیف، می‌تواند در مسیر رشد سینمای ایران اثرگذار باشد.

ساداتیان در ادامه درباره ادغام بخش «نگاه نو» با «سودای سیمرغ» افزود: این اقدام جدید دبیر جشنواره هم به نظرم قانون خوبی است. گاهی فیلمی با اینکه از نظر کیفیت بسیار عالی است؛ فقط به‌خاطر اینکه در بخش «نگاه نو» بوده، درست قضاوت نشده و در حق آن فیلم و عواملش، ناخواسته بی‌انصافی صورت گرفته است. این که فیلم‌ها همه در یک بخش رقابتی حاضر باشند و به یک چشم دیده شوند، از تصمیمات درستی است که امسال «محمد حیدری» اتخاذ کرده است.

ساداتیان در ادامه گفت: تغییرات ناگهانی همیشه با خودش نگرانی می‌آورد و چون کسی درباره نتیجه‌اش چیزی نمی‌داند، مرتب برای خودش پیش داوری می‌کند. نمی‌خواهم بگویم که ما آدم‌های بدبینی هستیم اما هنرمندان روحیه حساسی دارند. به نظر من این که کارگردان‌های فیلم اولی نگران این قضیه باشند که در رقابت ورود به بخش سودای سیمرغ در مواجهه با فیلمسازان کهنه‌کار و قدیمی نادیده گرفته شوند و فیلم‌شان کنار گذاشته شود، ناشی از یک نگرانی بی‌مورد است.

وی بیان کرد: تجربه چند سال اخیر نشان داده که فیلم‌ها براساس سوابق کارگردان‌شان مورد قضاوت قرار نمی‌گیرند و فقط اثر و کیفیت است که توجه هیئت انتخاب و در نهایت داوران را جلب می‌کند. از سوی دیگر فیلمسازان کار اولی در این چند سال از خودشان «جنم» نشان داده‌اند و می‌توان گفت معتبرترین جوایز را به خود اختصاص داده‌اند. این ادغام، یک زنگ خطر اساسی است برای کسانی که هنوز مرعوب اسامی و القاب می‌شوند. تنها فیلم خوب لیاقت دیده شدن و تشویق را دارد. حتی مردم با استقبال‌شان از فیلم‌های خوب، این را ثابت کرده‌اند که دیگر فریب عناوین و اسامی را نمی‌خورند و دیگر هر فیلمی را نمی‌پسندند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار