زاکانی در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

برخی برای اربابی در جامعه ساخته شده‌اند/ دادگاه‌های سال 88 بسیار سطحی برگزار شد

نماینده سابق مجلس گفت: معتقدم دادگاه‌های سال 88 بسیار سطحی برگزار شد و ماجرا بسیار عمیق‌تر از چیزی بود که مطرح شد.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به مناسبت در پیش بودن یوم‌الله 9 دی، به سراغ «علیرضا زاکانی» نماینده سابق مجلس رفتیم. وی که در سال 88 علاوه بر عضویت در مجلس هشتم، عضو کمیته 6 نفره بررسی حوادث پس از انتخابات سال 88 هم بوده، صحبت های جالبی از آن روزهای ملتهب برایمان داشت. 

مشروح گفت‌وگوی باشگاه خبرنگاران جوان با «علیرضا زاکانی» به شرح ذیل است:

*** باشگاه خبرنگاران جوان: به عنوان سوال اول، به نظر شما دلیل اصلی بروز فتنه پس از انتخابات سال 88 چه بود؟ 
 
زاکانی: اگر بخواهیم راجع به فتنه 88 سخن بگوییم، باید قائل به سه گروه باشیم؛ گروه اول کسانی هستند که فتنه‌گری کردند که این گروه شامل دو دسته می‌شوند که در رأس آنها سناریو نظام سلطه علیه نظام اسلامی است و آمریکا پشت این ماجرا بود و بخش دوم این فتنه‌گرها، عناصر فعال داخلی هستند که عمده آنها به دنبال قدرت‌طلبی بودند و این ابهام و شورش را به پا کردند و با یک برنامه دقیقی این کار را انجام دادند یعنی از شهریور سال 87 اعلام کردند که کمیته صیانت از آرا تشکیل می‌دهند و پیام این کمیته به جامعه این بود که قرار است تقلبی در انتخابات شکل بگیرد و این کمیته می‌خواهد از آرای مردم صیانت کند.  
 
این افراد، قبل از انتخابات هم معتقد بودند که پیروزاند و اگر اینگونه نشود، حتما تقلب شده و روز انتخابات خود را پیروز نامیدند و فردای انتخابات مدعی تقلب شدند. گروه اول، گروه فتنه زده است که ابهام داشتند و می‌گفتند که رأی ما کجاست و فضا غبارآلود شده بود و این افراد، فتنه زده بودند که غبارآلوده بودن فضا باعث شده بود، این افراد دچار ابهام شوند و گروه دوم، عناصر فتنه‌زیست هستند، یعنی کسانی که تلاش آنها برای فتنه و آشوب در جامعه بود که باید گفت این افراد، عناصر کمی هستند. از روز شنبه 23 خرداد در خیابان شهید مطهری شروع به بلوا و آتش زدن کردند.  
 
نظام اسلامی نسبت به هر جزء اینها وظیفه‌ای دارد؛ وقتی به فتنه‌گر می‌رسیم، بخش اول این گروه که سناریوی نظام سلطه علیه جمهوری اسلامی ایران است و راه مقابله با این گروه، شفاف کردن و شفاف‌سازی در جامعه است چراکه این گروه فتنه‌گر در جامعه، فضا را غبارآلود می‌کند. مواجهه با بخش داخلی فتنه‌گر به دو طریق است؛ قدم اول ابهام زدایی و شفافیت فضا برای این گروه است لذا مقام معظم رهبری هم با موسوی و هم با اعضای چهار ستاد نامزدهای انتخابات جلسه گذاشتند و در آن زمان، شورای نگهبان و دستگاه‌های ذیربط هم برای ابهام‌زدایی تلاش کردند اما اگر مشخص شد که این گروه صادقانه به دنبال حقایق نیستند و به دنبال منفعت طلبی و خدشه وارد کردن به مصالح ملی هستند. راه مقابله با این اقدامات روشن کردن چهره تاریک و نیت قدرت طلبانه این گروه است.  
 
اما وقتی به گروه دوم یعنی گروه فتنه‌زده برخورد می‌کنیم فقط باید از طریق ابهام زدایی و روشن کردن اذهانِ این گروه عمل کرد. ما وظیفه داشتیم به سوال آنها که می‌گفتند "رای ما چه شد" پاسخ دهیم و حق نداریم اجازه دهیم یک نفر هم ریزش پیدا کند و این آحاد چند میلیونی باید روشن می‌شدند و به همین خاطر نظام اسلامی و رهبر انقلاب، هشت ماه صبر کردند که این افراد خود به میدان بیایند و متوجه فضای حقیقی جامعه شوند و اکثریت افرادی که روز 25 خرداد به خیابان آزادی آ‌مدند، عناصر فتنه‌زده و دچار ابهام بودند. همین افراد در روز 9 دی اعلام برائت کردند. قیمت مردم بسیار بالاست و حق نداریم با مردم برخورد حذفی کنیم. 
 
درباره بخش سوم افراد حاضر در فتنه 88 یعنی فتنه‌زیست‌ها باید گفت که این افراد کاری به نتیجه انتخابات نداشتند و بنا به آشوبگری داشتند. وظیفه نظام، منکوب کردن این عناصر قلیل برای حفظ امنیت جامعه بود تا جامعه دارای امنیت باشد. به اعتقاد من مسیری که رهبر معظم انقلاب دنبال کردند، همین مسیر بود اما در آن زمان دو اشکال وجود داشت؛ اول اینکه تجربه‌‌ای که در ساقط کردن نظام‌ها با روش انقلاب‌های مخملی وجود داشت، در کشورهای دیگر عملیاتی شده بود و لجاجت عناصر داخلی و پافشاری بر حرف‌های دروغ، باعث شد تا فضا غبارآلود بماند. 
 
اشکال دوم به برخی افراد انقلابی بازمی‌گشت که هم رسانه‌های جبهه انقلاب و هم افراد موثر آن این هنر را نداشتند که پا به پای رهبر معظم انقلاب، دست به روشنگری بزنند. ابتدا اِشکال به فتنه‌گران و پس از آن اِشکال به افرادی  بود که وظیفه داشتند با مردم صحبت و تعامل کنند. رسانه‌ها این روشنگری‌ها را می‌‍باییست منعکس می‌کردند که این اتفاق دیر افتاد و باعث شد، هشت ماه این فضا ادامه پیدا کند. 

احمدی نیا/تفصیلی******
 
*** باشگاه خبرنگاران جوان: شما ده روز پس از انتخابات طی اظهاراتی گفتید که عده‌ زیادی دچار ابهام هستند. به نظر شما، آیا ابهامات این گروه تا زمان حماسه 9 دی رفع شد؟ 
 
زاکانی: تا قبل از 9 دی ابهامات کم شد و جمعیت معترض از یک راهپیمایی چند صد هزار نفری در 25 خرداد به چند 10 هزار نفری در 13 آبان رسید. در 16 آذر، این جمعیت فروکش می‌کند و وقتی به عاشورا می‌رسد به یک حداقل عناصر معاندی می‌رسیم؛ این افراد، عناصر ابهام‌دار نبودند بلکه فتنه‌زیست بودند. مردم ضمیر آگاهشان، آرام آرام روشن شد و گرد و غبارها کنار رفت. گرچه فتنه‌گران داخلی در حال لجاجت و کُشته سازی بودند. مردم متوجه شدند عده‌ای می‌خواهند سر آنها را کلاه بگذارند.
 
*** باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما، اِشکال افرادی که تا پیش از فتنه، در کنار انقلاب بودند و در بطن انقلاب حضور داشتند اما با بروز فتنه دچار خطا شدند چه بود؟ 
 
زاکانی: روز به روز که شرایط کشور به جلو پیش می‌رود، پیچیدگی‌ها بیشتر می‌شود و طرف مقابل از پیچیدگی‌ها و ویژگی‌های بیشتری استفاده می‌کند. معتقدم در جامعه چند دسته افراد حضور دارند؛ یک دسته انقلابی‌اند و یک گروه هم غیرانقلابی و عده‌ای هم ضد انقلاب و دشمن هستند و از گروه غیرانقلابی حمایت می‌کنند؛ نه به عنوانِ مطلوب بلکه به عنوان حد واسط و عبور از عناصر انقلابی، از این گروه استفاده می‌کنند. با توجه به این شرایط باید خود را مهیا کنیم تا بتوان پاسخ مناسبی به تهدیدها بدهیم.

وقتی می‌بینیم ایران اسلامی با توجه به امکانات موجود، از هر جهت سرآمد است، نباید دچار چنین اِشکالات و نقایصی باشیم اما متأسفانه قدرت طلبی‌ها و رانت‌خواری‌ها باعث این مشکلات در جامعه می‌شود. گویا برخی برای اربابی در جامعه ساخته شده‌اند و اگر در موضع اربابی قرار نگیرند، حاضرند همه کشور را به آتش بکشند. بعضی از آقایان چنین نگاهی دارند؛ در حالیکه نگاه رهبر انقلاب ایجاد یک تمدن بزرگ اسلامی با سردمداری ایران است.  

احمدی نیا/تفصیلی******

*** باشگاه خبرنگاران جوان: پس از انتخابات با موسوی و کروبی در قالب آن کمیته شش نفره دیدار داشتید. در آن دیدارها چه مسائلی مطرح شد و حرف این دو چه بود؟  
 
زاکانی: موسوی و کروبی هیچ حرفی نداشتند. موسوی می‌گفت اگر کوتاه بیاییم این 13 میلیون رأی از من عبور خواهند کرد و برای مدیریت این 13 میلیون باید تندتر از آنها حرکت کنم. برای همین 16 بیانیه داد و دیدید که آخر به کجا رفت! یعنی یک تفکر غلط و حقی را ندیدن، سبب شد تا به چنین ورطه‌ای بیفتند. وقتی به دیدار کروبی رفتیم، می‌گفت دلم برای جمهوریت و اسلامیت نظام می‌سوزد و وقتی پرسیدیم که چرا برای جمهوریت، مدعی بود که در انتخابات تقلب شده  و دلیلش هم این بود که در دور قبل 4 میلیون رأی آورده بود اما در این دوره، 350 هزار رأی بیشتر نیاورده است و این مسأله را دلیل تقلب می‌دانست و هیچ دلیل دیگری مطرح نکرد. حاضر نبود بازشماری و شمارش آرا را شفاف پیگیری کند و باور غلط ذهنی یا القا غلط مبتنی بر قدرت طلبیِ دیگران، باعث شده بود تا این چنین به خطا بیفتد.  

احمدی نیا/تفصیلی******
 
*** باشگاه خبرنگاران جوان: شما در آن ایام با افرادی که در انتخابات اعتراض داشتند، دیدارهایی داشتید. آیا این افراد دلایل متقنی برای حرف‌های خود داشتند و حرف آنها چه بود؟  
 
زاکانی: ما به دیدار آن افراد رفتیم که اگر احیانا حقی در حال ضایع شدن است، جلوی آن را بگیریم. شورای نگهبان هم اعلام آمادگی کرده بود که به شکایت‌ها رسیدگی کند اما هیچ صحبتی راجع به دلایل ادعاها از سوی معترضین نبود و بیشتر یک گروکشی سیاسی بود. در مورد حق و حقوق و دلایل هم هیچ فردی صحبتی نمی‌کرد. موسوی و کروبی در اثر قدرت طلبی و نفوذ اطرافیان، باعث آن وقایع شدند. دو عامل باعث این مسئله شد؛ عامل اول نفوذ و سناریوسازی برای آنها بود و عامل دوم هم قدرت طلبی این افراد. 
 
*** باشگاه خبرنگاران جوان: شما در مصاحبه‌ای مطرح کردید در سال 88 عده‌ای طرحی را آوردند که حدود 700 نفر را دستگیر کنند اما رهبر معظم انقلاب با این طرح مخالفت کردند؛ ماجرای این دستگیری چه بود؟ 
 
زاکانی: در همان ایام 3 طرح مطرح شد؛ در طرح اول برخی از آقایان امنیتی معتقد بودند که نزدیک به 700 نفر را دستگیر کنیم تا قائله خاتمه پیدا کند اما رهبر انقلاب با این طرح برخورد و رد کردند و آن آقایان این طرح را به حدود 200 نفر تبدیل کردند و رهبری مجددا با این طرح مخالفت کردند و طرح دیگرشان این بود که از شهرستان‌ها 4 میلیون نفر آدم به تهران بیاوریم و موضوع تهران را جمع کنیم و این افراد را در مقابل افرادی قرار دهیم که به انتخابات معترضند که رهبر معظم انقلاب به شدت با این مسئله هم برخورد کردند.

رهبر انقلاب مسیری را در پیش گرفتند که فرصت بدهند تا جامعه خود به این نتیجه برسند و متوجه شوند که حقیقت چیست. کما اینکه چند ماه هم این مسیر طول بکشد لذا در روز 21  دی 88 برخی نمایندگان به دیدار رهبری رفتند و یکی از نمایندگان اشکالی را مطرح کرد که چرا با سران داخلی فتنه برخورد نمی‌شود و این باعث یأس مردم شده است که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «بنده حرف شما را قبول ندارم چرا که نظام راه مناسبی را انتخاب کرد.»
 
نظام اسلامی فرصت داد تا مردم خود به این نتیجه برسند که عده‌ای دروغ گفتند. اکثریت افرادی که 25 خرداد 88 به صحنه آمدند، در 9 دی از فتنه گران، اعلام برائت  کردند. یکی از ویژگی‌های بارز حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری، اعتماد و اعتقاد به مردم است و این نمونه ندارد. مقام معظم رهبری حتی برای موسوی، کروبی و خاتمی بالاترین فرصت و دقت را داشتند که حتی این افراد نیز ریزش نداشته باشند. ایشان در سخنرانی فرمودند که «بنده چه کنم که این افراد لغزیدند و رفتند.» رهبر انقلاب سعی می‌کردند که این افراد را از غفلت جدا کنند اما خود آن افراد لجاجت کردند.

معتقدم افرادی که در کشور فتنه‌گری کردند، چندین خطای بزرگ مرتکب شدند؛ اول بلایی بود که سر خود آوردند و با قانون‌شکنی خود را محکوم کردند و نکته بعد، با دروغ و تهمتِ تقلب، برچسب تجاوز و جنایت را به نظام زدند. نکته بعدی اینکه فتنه گران با قانون‌شکنی و دروغ، بر مردم تأثیر گذاشتند و باور مردم نسبت به آنها عوض شد. اگر مردم قبل از آن با آنها خاطرات خوشی داشتند، این مسأله سبب شد تا اذهان مردم نسبت به آن ها ریزش کند. 

لجاجت این ها باعث شد تا در جامعه شکافی به وجود بیاید و جامعه نسبت به نظام بدبین شود. نکته بعد اینکه باعث شد، صدمات جانی و مالی فراوانی به جامعه تحمیل شود. همچنین باعث شد تا بخشی از جامعه با این افراد همراهی کرده و مردم در مقابل مردم قرار بگیرند. 

از طرفی باعث شد تا 40 میلیون رأی مردم آتش زده شود و این میزان رأی می‌توانست مشکلات بسیار جدی را از کشور حل و از گلوگاه‌های جدی رد کند اما با ایجاد یک فتنه سبب شد که غربی ها تحریم ها را به ما تحمیل کنند. این افراد آبروی نظام اسلامی را در سطح جهان بردند و نظام مردم سالار و مردم دوست را به عنوان نظامی متقلب و جنایتکار به دنیا معرفی کردند و آبروی نظام را بردند. این افراد دشمن را امیدوار کردند و زمینه نفوذ در جامعه را گسترش دادند. این افراد هم به خود، هم به جامعه و هم به انقلاب آسیب زدند و جنایت بسیار بزرگی را مرتکب شدند. 

احمدی نیا/تفصیلی******
 
*** باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما سرنوشت سران فتنه و افرادی که در حصر هستند چه خواهد شد؟ 
 
زاکانی: من معتقدم که با این افراد با حکمت، قدرت، ظرفیت و تدبیری برخورد شد. این افراد خطا و جنایتی را مرتکب شدند که منجر به قتل، فتنه و بی‌آبرویی شده است و منجر به از دست رفتن 40 میلیون رأی شده و تمام سعی و تلاش این بود که این افراد روشن شوند و به انقلاب برگردند ولی لجاجت کردند و بر جرم خود ثابت قدم ماندند و هنوز هم برحرف‌های بی‌اساس خود پافشاری می‌کنند؛ در حالیکه یک دلیل و یک سند هم از ادعای خود ارائه نمی‌دهند. نکته بعدی این است که افرادی که مرتکب جرم شده‌اند و با دشمن همکاری کرده‌اند و سرمایه ملی را آتش زده‌اند. این ها بار دیگر بر مواضع خود تأکید دارند؛ در اینجا نظام اسلامی می‌تواند این افراد را محاکمه کند و هم می‌تواند محبت کند و آن افراد را در شرایطی قرار دهد که بیش از این به جامعه آسیب نرسانند. بر همین اساس، شورای عالی امنیت ملی تصمیمی را گرفت که باید گفت این تصمیم، حکمتی هم دارد و حکمتش این است که چون این افراد این خطای بزرگ را مرتکب شده‌اند، حکم این افراد، بسیار سنگین است.

یک بُعد این تصمیم در مورد سران فتنه، مسئله لطف نظام در حق این‌هاست. این درحالیست که این افراد بازهم رجز می‌خوانند و می‌بینیم که در ترکیه اتفاقی می‌افتد که قابل مقایسه با فتنه سال 88 نیست اما نحوه برخورد اردوغان با این مسئله بسیار شدید است و چند ده هزار نفر را دستگیر می‌کند و هنوز هم ادامه دارد اما از آن طرف صبوری و بزرگواری نظام اسلامی و محبت به این افراد وجود دارد اما بازهم آن ها رجز می‌خوانند.
 
*** باشگاه خبرنگاران جوان: در آن زمان ادعاهایی درباره وضعیت زندانیان و برخورد با آنها وجود داشت. با توجه به تحقیقاتی که در آن زمان انجام شد، وضعیت زندانیان به چه شکل بود؟ 
 
زاکانی: در آن زمان، کروبی ادعا کرد که در زندان تجاوز صورت گرفته و در مجلس به این مسئله رسیدگی کردیم و دو کمیته در مجلس برای بررسی این مسئله تشکیل شد و یک کمیته هم دستگاه قضایی تشکیل داد. کروبی 4 نفر را که مدعی تجاوز بودند به ما معرفی کرد؛ یکی از این افراد خانمی بود که مدعی بود در تجمعات نیروهای امنیتی، دست من را گرفته‌اند و من را به داخل ماشین بردند و مدعی بود، چون دستشان به دست آن خانم برخورد کرده، تجاوز رخ داده و بعضی مواقع ممکن است یک لفظی به کار رود و فقط یک توهم در ذهن آن فرد باشد. اصلا درست نیست این مسائل مطرح شود اما یکی دیگر از این افراد، پسری بود که مادرش مدعی بود که به فرزند وی در زندان تجاوز شده است و وقتی از خود آن فرد سوال کردیم گفت: مادر من دیوانه است و آبروی من را هم برده و آن خانم پرونده روانی داشت. 

احمدی نیا/تفصیلی******
 
بدون تعارف باید گفت افرادی که در کهریزک رفته‌اند و مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند، حق چنین کاری نداشتند و حتما باید با مسببین آن برخورد شود و رهبری نیز دستور دادند که با آن افراد برخورد شود. باید گفت در آن زمان کشور آمادگی چنین مواجه‌ای را نداشت و حتما برخی در سختی‌هایی قرار گرفتند. به یاد دارم که در روز 25 خرداد و وقتی به کوی دانشگاه رفتم، گفتند که بعضی از دانشجویان را دستگیر کردند. همان روز با فرمانده نیروی انتظامی و مقامات مسئول ارتباط گرفتم و پیگیر وضعیت این دانشجویان شدم و وقتی به محل آنها در خیابان شاپور رفتم، حدودا 100 نفر از دانشجویان در آنجا بودند و تا 11 شب همراه آنها بودیم و باهم نماز خواندیم و بعد از آن این افراد را تا دم کوی دانشگاه همراهی کردیم و آزاد شدند و بعضی از این موارد به ما گزارش می شد که ما پیگیری می‌کردیم.
 
*** باشگاه خبرنگاران جوان: در ایام انتخابات، اسامی مختلفی مانند سعید پورآقایی مطرح شد و مدعی بودند که کشته شدند و پروژه کشته‌سازی را دنبال کردند. ماجرای این کُشته‌سازی‌ها چه بود؟
 
زاکانی: در آن زمان سه دسته افراد بودند که شک  و شبهه نسبت به آنها وجود داشت؛ دسته اول افرادی بودند که خود را مخفی می‌کردند تا روی آنها تبلیغ شود که اتفاقا یکی از افرادی که در فتنه حضور داشت، دخترش چنین کاری کرد و دسته‌ دیگر افرادی بودند که اصلا وجود خارجی نداشتند و با القائات و تبلیغاتی که می‌کردند، سعی در ملتهب کردن جامعه داشتند. در 18 تیر 78 ، روز اولی که در صحنه بودیم، عده‌ای با پیراهن مشکی و برگزاری مجالس ختم، سعی در التهاب آفرینی کاذب داشتند. پس از مشخص شدن اینکه این افراد، وجود خارجی ندارند، بازهم برای آنها در دانشگاه مراسم چهلم برگزار کردند و از این القائات متأسفانه وجود داشت و بخش سوم، سوء استفاده کنندگان و دشمنی هایی بود که سعی می‌کردند از آن فضا برداشت خود را داشته باشند. برخی افرادی که به رحمت خدا رفتند، از افرادی بودند که دشمن بسیار در مورد آنها تبلیغ کرده بود که یکی از آن افراد از نزدیکان موسوی بود که باید گفت دشمن نیز بیکار ننشسته و حتما عنادورزی خود را خواهد داشت.
 
*** باشگاه خبرنگاران جوان: از پروژه کشته شدن 72 تن برای ما بگویید. این ماجرا را در چهارده شهریور 88 علا الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی وقت مجلس این گونه بیان می‌کند: "چند هفته پیش آقایان بهشتی و الویری با حضور در کمیسیون امنیت ملی، لیست 69 نفری از کشته‌شدگان حوادث اخیر را بدون مشخصات دقیق از جمله نام، نام پدر و شماره شناسنامه را ارائه کردند که در مقابل از آنها خواستیم که به دلیل اینکه این اسامی بدون مشخصات دقیق فاقد ارزش قانونی است، مشخصات دقیق آنان را به ما ارائه کنند. پس از گذشت یک ماه از حضور این افراد در کمیسیون امنیت و پیگیری‌های متعدد این کمیسیون و کمیته ویژه مجلس هنوز علی‌رغم اینکه سه نفر به 69 نفره آنها اضافه شده است و کشته‌شدگان را 72 نفر اعلام کردند" این ادعاها بر چه اساسی مطرح می‌شد؟
 
زاکانی: این مسئله یکی از بزرگترین دروغ‌هایی بود که مطرح شد. این موضوع از این جهت مطرح شد تا به شرایط آن زمان تقدسی بدهند و باعث ادامه آن مسائل شوند. مانند تیر 78 بود که قصد داشتند چهلم به چهلم مانند کاری که در اول انقلاب انجام شد، مراسم بگیرند و انقلاب‌سازی کنند. بزرگان آنها آن زمان می‌گفتند اگر بتوان این مراسمات را برگزار کرد، برای اهداف ما خیلی خوب خواهد شد. در حقیقت می‌خواستند با این اقدامات فتنه را تشدید کنند.
 
*** باشگاه خبرنگاران جوان: در مورد فضای جلسات دادگاه‌ها در 88 بفرمایید و اینکه به نظر شما احکام صادر شده مناسب با اتهامات افراد بود؟
 
زاکانی: بنده معتقدم دادگاه‌های سال 88 بسیار سطحی برگزار شد و ماجرا  بسیار عمیق‌تر از چیزی بود که مطرح شد و دستگاه قضا هنرمندی به خرج نداد تا زوایای ماجرا را آشکار کند و متهمین با ساده‌سازی قضایا، خود را خلاص کردند و به واسطه تعجیل در صدور احکام و اجرای آن، متهمین حُسن استفاده را کردند. دستگاه قضایی، می خواست مسائل را سریعا جمع کند و تکلیف روشن شود اما به نظر من، خیلی از ابعاد پنهان ماجرا باز هم پنهان ماند و به یک مسائل ظاهری ختم شد. دستگاه‌ قضایی می‌توانست بهتر از این در مورد آنها دقت کند.

احمدی نیا/تفصیلی******
 
*** باشگاه خبرنگاران جوان: شما در روز 9 دی سال 88 کجا بودید؟ آیا فکر می‌کردید چنین جمعیتی در مراسم حضور پیدا کنند؟
 
زاکانی: روز 9 دی ساعت نزدیک 11 بود که در خیابان سمیه حضور داشتم که دیدم یک پیرزن و پیرمرد که به سختی راه می‌رفتند، در مراسم حضور داشتند. پس از آن به خیابان انقلاب آمدم و فکر نمی‌کردم چنین جمعیتی به صحنه بیایند و البته کسی هم فکر نمی‌کرد. ملت ما، ملتِ بسیار با بصیرت و باهوشی است چرا که اگر این فتنه در هر کشور دیگری اتفاق می‌افتاد، چند حکومت و دولت را زمین می‌زد. این ملتِ با بصیرت، با تعهدی که با میراث‌داران انقلاب داشتند، به صحنه آمدند. آن گرد و غبار و فضای متشنج باعث شده بود، حق برای برخی از مردم به گونه دیگری جلوه کند اما وقتی حقیقت را فهمیدند رودربایستی نکردند و به صحنه آمدند و در مراسم 9 دی افرادی را دیدند که اعلام کردند ما به موسوی رای دادیم اما به دلیل بروز آن اتفاقات اشتباه کردیم و از ان افراد برائت می‌جستند. 
 
به نظر من 9 دی حکایت از جوهره اعتقادی و معرفت بالای مردم دارد و بصیرت و آگاهی جامعه باعث رقم خوردن چنین حماسه‌ای در سال 88 شد. وقتی معلوم شد، عده‌ای می‌خواهند از اسلام و امام حسین (ع) و امام خمینی(ره) انتقام بگیرند، مردم وارد صحنه شدند و اگر اِشکالی را مطرح می‌کنیم، این اِشکال به افرادی است که می‌توانستند بهتر از این فضا را شفاف کنند. به اعتقاد من دو عامل باعث شد فتنه 88، 8 ماه به طول انجامد. عامل اول لجاجت و دروغ‌گویی فتنه‌گران بود و عامل دوم عدم درک درست مسئولیت‌ها و اقدامات مناسب کسانی بود که می‌توانستند در جامعه و آن فضا "عمارگونه" وارد شوند و با مردم صحبت کنند که متاسفانه از این موارد کم داشتیم.

برخی مواقع همین افراد هم به گونه‌ای عمل می‌کردند که آب به آسیاب دیگران ریخته می‌شد. ما در آن زمان، نیازمند سنگ صبور و افرادی بودیم حقیقت در جامعه بیان کنند و اشکالی که وجود داشت در مورد رسانه‌ها بود و به اعتقاد من اگر مناظره‌ها قبل از انتخابات ادامه پیدا می‌کرد سره از ناسره مشخص می‌شد اما خود این نیز یک کوتاهی بود و لذا این کوتاهی‌ها باعث تشدید فتنه و صدمه به انقلاب اسلامی و کشور شد اما آن اتفاقات باعث شد در جامعه بلوغی ایجاد شود و هم مردم با بصیرت خود، 9 دی را رقم زدند و هم خواص جامعه متوجه شدند که چه مسئولیت خطیری در زمان جهاد اکبر دارند.
 
*** باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه شما در آن کمیته 6 نفره حضور داشتید، آیا ناگفته‌ای از آن جلسات و بررسی‌ها وجود دارد؟
 
 زاکانی: به یاد دارم که اعضای ستاد موسوی به من اصرار می‌کردند که کاری کنید که فضا امنیتی نشود و فضا کماکمان باز بماند و این درخواست یک روز پس از دیدار با موسوی و در 27 خرداد اتفاق افتاد و این افراد اصرار داشتند که من پا در میانی کنم که فضا امنیتی نشود که با همین تعامل به جلو برویم که من به آنها گفتم با دروغی که شما مطرح می‌کنید، فضا متشنج شده است و از آن سمت هم انتظار دارید که فضا کماکمان برای شما باز بماند! نکته دیگری که از آن زمان بسیار در ذهن ما مانده، افراد به ظاهر انقلابی اما بی‌بصیرت بودند که در جبهه انقلاب حضور داشتند اما اصلا بحث فتنه را قبول نداشتند و این برای ما خیلی سخت بود و به ما می‌خندیدند و بعد از آن قضایا، متوجه فضا شدند اما مانند نوش دارو پس از مرگ سهراب دیرهنگام متوجه فضا شدند؛ درست مانند بحث برجام که برخی با تاخیر متوجه زوایای پنهان این موافقت‌نامه شدند. البته بنده قصد ندارم بگویم برجام همانند فتنه است اما بخشی از بیچارگی ما این بود که برخی موضوع را جامع نمی‌دیدند؛ برخی از دوستان که به ظاهر در جبهه انقلاب بودند اصلا فضا را نمی‌دیدند.
 
*** باشگاه خبرنگاران جوان: تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.
 
زاکانی: من هم از شما تشکر می‌کنم.

گفت‌وگو از حسین احمدی‌‎نیا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۸ ۰۸ دی ۱۳۹۵
لعنت بر امریکای شغال و فتنه گران اوباش 88
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۰۷ دی ۱۳۹۵
لعنت خدا بر خوارج
Iran (Islamic Republic of)
نسرین
۲۰:۰۷ ۰۷ دی ۱۳۹۵
علی یارت ای یاور رهبر
آخرین اخبار