تحقق توسعه زیرساخت از درون اقتصاد ملی/ اقتصاد کشور منبع تامین مالی عمران

وزیر راه و شهرسازی گفت: منبع تامین مالی عمران را باید در کل اقتصاد ایران پیش‌بینی کرد و تنها راه تحقق توسعه زیرساخت از درون اقتصاد ملی صورت خواهد پذیرفت.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست با اعضای نمایندگان تشکل‌های صنفی حمل و نقل و در اختتامیه نمایشگاه راه‌سازی، راهداری و حمل و نقل و صنایع وابسته اظهار داشت: در بخش دولتی - خصوصی در حوزه حمل و نقل و خدمات و مالی باید فهم درست و دقیقی از اقتصاد ایران و آینده آن داشت.

وی با اشاره به بودجه‌ها و اعتبارات عمرانی اظهار داشت: اعتبار ابلاغی بخش پروژه‌های عمرانی 7 هزار و 700 میلیارد تومان بوده که از این میران تنها یک درصد و قریب به 80 میلیارد تومان تخصیص یافته و میزان اسناد خزانه 2560 میلیارد تومان بوده که این واقعیت اقتصاد بخش عمرانی است.

وی تصریح کرد: کشور نیاز به تغییر نگرش دارد و در این راستا با مقاومت های زیادی مواجه خواهیم بود و از طرفی بودجه امسال 320 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که تنها 57 هزار میلیارد تومان در ردیف اعتبارات عمرانی قرار گرفته و این میزان بسیار اندک است.

آخوندی ادامه داد: اعتبارات عمرانی کشور روند کاهشی داشته و به جای آن اعتبارات جاری افزایش یافته و در این خصوص باید از بخش خصوصی توانمند کمک گرفت.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید منبع تامین مالی عمران در کل اقتصاد ایران پیش‌بینی شود و نه در بودجه سالانه و در واقع حوزه عمران و حمل و نقل با توجه به کاهش توان و ظرفیت بودجه‌های عمومی به دلیل هزینه‌های جاری باید از طریق اقتصاد داخلی تامین شود.

وی با اشاره به برخی اقدامات وزارت راه در جهت استفاده از بخش خصوصی اظهار داشت: در بسیاری از بخش‌ها برای تامین مالی پروژه ها از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده شده که توسعه بندر چابهار و فرودگاه امام خمینی و همچنین ریل‌گذاری کرمان به سیرجان از آن جمله است.

آخوندی تصریح کرد: توسعه زیرساخت ایران تنها از درون اقتصاد ملی تحقق می‌یابد اما باید توجه داشت تا بازگشت سرمایه به سرمایه‌گذار تامین شود.

وی با اشاره به لزوم افزایش توان رقابت‌پذیری بخش‌های مختلف حمل و نقل در محیط بین‌المللی بیان کرد: اعتقاد من بر این است که حمل و نقل دولتی امکان‌پذیر نیست و حمل و نقل باید به سمت محیط اقتصاد بازار و رقابت‌ بین‌المللی حرکت کند.

وزیر راه افزود: اگر عمر هواپیماهای کشور 23 سال باشد و یا لاینرهای ایرانی قابلیت رقابت با همتاهای خارجی خود را نداشته باشد و یا حوزه ریلی کشور مجهز به آخرین سیستم‌های پیشرفته نباشد ما در بخش حمل و نقل سهم ناچیزی از بازارهای بین‌المللی را خواهیم داشت.

وی در پایان همکاری بخش دولتی و خصوص را الزامی دانست و گفت: بخش خصوصی به تنهایی نمی‌تواند تامین کننده همه حوزه‌ها باشد و در این خصوص دولت تلاش می‌کند امور را برای موفقیت بیشتر حوزه حمل و نقل تسهیل کند.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار